Gå til innhold

Skatteprosent?


Gjest qai

Anbefalte innlegg

Hallo!

Trenger hjelp, dette er saken:

Jeg tjener 230 000 kr i året, og er medlåntaker på huslån pålydende 1 100 000 kr. Renteutgiftene på dette lånet er ca 108 000 kr i året.

Jeg må skaffe meg skattekort og fyller ut disse opplysningene til ligningskontoret. De sender meg i retur et skattekort hvor de bare vil ha 15% i skattetrekk.

Er ikke dette usannsynlig lite? Vil jeg få baksmell eller går det greit å skatte så lite?

Alle økonomer som kjeder seg på jobb...Hjelp meg!!!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Det jeg skriver her er VELDIG skjematisk.

Det første jeg vil si til deg, er at du bør se på det lånet ditt. 1,1 mill i lån og 108.000 i renteutgifter er en låneprosent på nesten 10 prosent. Dòg jeg mistenker deg for også å ta med avdrag i dette beløpet - da høres det normalt ut. Et slikt lån skal normalt ha en renteutgift på omtrent 88-90.000 kroner i året etter dagens rentesatser.

Hvis dere deler lånet 50% mellom dere, vil du kunne trekke ca 55.000 fra bruttoen. I tillegg trekker du fra minstefradraget på (noe mer enn) 40.000. Du vil med det utgangspunktet havne på ca 100.000 i fradrag, og evt. andre ting i tillegg.

Med 130.000 i netto, vil du måtte betale omtrent 37.000 i skatt. Av totalt 230.000 kroner blir altså 37.000 omtrent 16 %.

Prosentsatsen ser altså ut til å stemme, og vil sikkert være korrekt når en trekker inn alle detaljer (skatteklasse 1 eller 2?, andre fratrekk, BSU, osv).

Jeg vil likevel råde deg til å øke rentesatsen tre-fire prosent. Dette gir deg en positiv margin, som ellers kan gi baksmell hvis du tjener mer enn forutsett, lønna øker betraktelig, ...osv). Dessuten er det greit å få et par tusenlapper til sommeren i stedet for å betale fra feriepengekassa...:-)))

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...