Gå til innhold

til de som har hatt eller har greie på lus..


Gjest molly

Anbefalte innlegg

Gjest molly

Hei.

Jeg er litt usikker her.

igår trudde jeg at jeg og dattera mi hadde fått lus.

Fant to bittersmå hvite greier i hodet vårt.

Gredde med en luskam. sturtete de nøye.

så nesten ut som dotter med med lange tråder. Men så bevegde de seg litt. Fant bare en og en om gangen.

Hvordan ser hvite lus ut? de kunne ikke være mere en 1mm.

Idag var sambo på apoteket å kjøpte luskur. men jeg måtte være 100% sikker på om jeg hadde det.

Har gredd jenta og meg selv flere ganger idag. Men finner ikke noe.

ser ikke noe eggeklaser i håret hennes heller.

Kan det være lus lell. Eller var de "dottene" noe annet.

Jeg klør, men det kan jeg gjøre lell pga at jeg bruker av og til ha irritert hodebunn pga gele,skum og visse sjampoer.

sa fra til barnehagen idag oxo at hun hade lus, og ikke kom denne uka.

men uansett. Bedre føre var en ettersnar. Ikke sant.

Håper noe kan gjøre meg klokere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg ikke sett hodelus i virkeligheten, så jeg kan ikke gjøre deg særlig mye klokere på om det virkelig var lus du fant. Men hvis du fant flere levende eksemplarer av et-eller-annet i ditt og din datters hår igår, så ville jeg tatt lusekuren for å være på den sikre siden!

Hvis du gredde håret nøye igår, kan du jo ha gredd ut de lusene som var, mens det ennå sitter egg igjen. Disse kan nok være vanskelige å finne hvis dere er på et "tidlig stadium". Konklusjonen min blir; ta lusekur nå og om 14 dager for å drepe evt. utklekkede egg imellomtiden!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker søkefunksjonen her på DOL, og søker på "hodelus" så får du opp masse informasjon. Blant annet flere artikler fra legen (-e) her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike vanlige hodelus ser ut som små rustbrune kreps/reker - bittesmå og de bukter seg - *jækk*. Jeg tror ikke jeg hadde brukt en vanlig lusekur da - for du kan bli immun. Snakk med apoteket du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørkenvandreren

Hvite lus på 1 mm?

Hørtes ihvertfall ikke ut som de datteren min (og vi andre....) fikk.

De var mer gråaktig (med litt lys beige nennsomt iblandet..?..), og var nok 2-3 mm lange.

Ta med en på apoteket, de ser nok fort om det er lus.

Forøvrig har kurene ulik virkning. Den mest effektive er den som skal sitte i håret natten over. Lurer på om den het Primoderm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundskriv fra helsesøster:

Lusesjekk - Det har vist seg at kamming av vått hår er den mest effektive måten til å påvirke hodelus på. Det er viktig å bruke finkam, sterkt lys, og et hvitt håndkle over skuldrene, Gå systematisk til verks: Lag skiller i håret. Bruk eventuelt hårspenner til å holde styr på håret, slik at du er sikrer deg en grundig gjennomgang. Se etter lus og egg både på kammen og på håndklet.

Lusene har grålig farge og er 2-3 mm store. De kan være vanskelige å oppdage, men holder seg oftest i hodebunnen, i nakken, bak ørene, under panneluggen eller i krona.

Eggeneer hvitgule, kan ligne semulegryn eller sukkerkorn. De er fastlimt på hårstrået tett inntil og opptil flere cm fra hodebunnen.

For sikkerhetsskyld ta kontakt med helsesøster å få henne til å sjekke barnet, det er de som regel behjelpelige med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...