Gå til innhold

graviditet nr. 2


alice

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 7 mnd på vei med nr. 2 (førstemann er to år). Svangerskapet har så langt vært ukomplisert, som det første. Men nå føler jeg at kiloene renner på mye fortere...Jeg la på meg hele 18 kilo forrige gang og syntes det var mye, selv om nesten alt forsvant igjen etter en stund. Nå har jeg allerede lagt på meg 15 kilo...Hvor skal dette ende? Er det vanlig å legge på seg mer med nr 2?? Har fått en del vann i føttene også, og det spiller kanskje inn på vekten??

Hva med fødselen? Alle sier at andre gangen går det som oftest lettere, men hvordan er det når man måtte sy mye første gang? Jeg er redd for at jeg ikke er særlig elastisk nedentil pga det...har hatt problemer i ettertid. Bør jeg kanskje be om å bli klippet? Er det "sikrere" enn å risikere store rifter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Hvor mange kilo en kvinne går op under en graviditet, varierer fra kvinne til kvinne og fra den ene graviditeten til den andre. Det er ikke vanlig at to graviditetet ved samme kvinne blir helt likt. Jeg kan ikke si deg vorfor du nå har ökt så mye i vekt. Mye vann ikroppen kan være en orsak men andre orsaker ofte er dålig kosthold og lite fysiske aktiviteter.Jeg tror dessværre at de 2 sistnemde orsakerne er de vanligeste til at kvinner går op mye under et svangerskap. De allt for mange kilone kan senere bli vanskelige å bli kvitt. Hvis graviditeten er helt normal kan en fortsette med å motsjonere som vanlig. Gå turer, svömme å cykle er bra hvis en ikke er så trent fra för. Tenk på å spis mye grönsaker, frukt og unngå allt for fet mat.

Det er vanlig at födsel nommer 2 går fortere en ved den förste. Livmorhalsen har da vært utvidged en gang og er da mere elstsik, og kanda åpne seg fortere. Det er også vanlig å ikke revne så mye ved neste födsel. Jeg synes derfor ikke at du skal bli klippet uten håpe på at du ikke revner så mye (eller inget i det heletatt) ved neste födsel. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...