Gå til innhold

Skandinavia?


Ilsa

Anbefalte innlegg

Hei!

Er i en diskusjon her! Hva er egentlig Skandinavia? Jeg mener det er Norge, Sverige, Danmark, uten Finland og Island. Alle fem landene utgjoer derimot Norden.

Hva mener finnene selv? Ser de seg selv som en del av Skandinavia?

Hva sier folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lex Lea

Jeg mener også at du har rett, selv om det firmaet jeg jobber for samarbeider med Sverige og Finland og insisterer på å kalle det skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være ett diskusjonstema, ja. Jeg tror (uten å være sikker) at Skandinavia egentlig er Norge og Sverige (+ litt av finland, og kanskje også litt av Russland), dvs. det som ligger på den Skandinaviske Halvøy. Der ligger definitivt ikke Danmark.

"Norden" derimot, dekker både Danmark, Finland, Norge, Sverige og kanskje også Island og Færøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caplex

Skandinavia, bet. dels for den skandinaviske halvøy (Norge, Sverige og nordvestlige del av Finland), dels for Norge, Sverige og Danmark. S. brukes også (ukorrekt) om Norden. Navnet er først brukt av Plinius om "stor, fruktbar øy i Norden", muligens Skåne.

Norden, geogr. fellesbet. for Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island og Færøyene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...