Gå til innhold

om fosterutvikling


Tullerull

Anbefalte innlegg

Jeg aborterte på fredag etter en uke med småblødninger. På torsdag var jeg hos legen og tok ultralyd. Han så kun vannsekken som da var ca 1 cm, ikke noe foster. Jeg var da 7 uker og to dager på vei i svangerskapet. Legen sa at befruktningen kunne ha skjedd senere enn jeg trodde og at fosteret ikke var stort nok til å vise på ultralyd enda, men han antok at fosterutviklingen hadde gått til grunne på et tidligere stadium og at jeg derfor ville abortere. Jeg aborterte for 4 mndr siden i uke 16 og nå lurer jeg på om den første aborten kan være årsak til den siste? Kan det være noe galt med meg eller hadde jeg bare maks uflaks? Hva er årsaken til at bare fostersekken utvikles? Kan det ha vært et foster der som ikke viste? Jeg vet jo at den typen abort jeg har hatt nå er en av de vanligste, men jeg klarer ikke å la være å tenke på om det er en sammenheng mellom den første og den andre. Jeg ønsker sterkt å bli gravid igjen. Bør jeg vente en stund før jeg prøver igjen siden jeg har hatt to aborter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Tullerull

Du har vært uheldig to ganger, men det virker ikke som det er noe mønster som går igjen og jeg tror ikke det er sammenhang mellom de to aborter. Jeg vil betegne det som uflaks. Når man bare ser fostersekk har fosteret ikke utviklet seg eller er gått til grunne, noen ganger kan det være en "Pseudo-sekk" hvor fosteret ligger uten for livmoren. Jeg synes du skal vente til du har fått en menstruasjon med å forsøke å bli gravid igjen, og be om en ultralyd når du er ca 7 uker på vei. Lykke til neste gangen, det er all grunn til å tro at det skal gå bra.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...