Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som fyller to år i september. De første fem mnd av livet hadde hun kolikk. Fra hun ble født har hun også vært plaget av øreverk, og fra august i fjor (ca 10 mnd siden) har øreverken vært kronisk. Det vil altså si at hun verker konstant. Hun kan ha et par dager med litt mindre verk, men så kommer det tilbake for fullt. Vi har gått hos ørespesialist, og i januar fikk hun operert inn dren. Disse hadde ingen virkning mot øreverken, men de hjelper slik at hun slipper de verste "spreng"-smertene i ørene. Nå renner verken fritt hele tiden. Jeg føler ikke at vi blir tatt helt på alvor hos ørespesialisten, han sier hver gang at "ok, da ble vi nok ikke helt kvitt det", og så gir han ny penicillinkur. Nå har hun gått på veldig mange kurer siden i fjor høst, og jeg er ikke ivrig på å gi henne mer penicillin. De fleste kurene responderer hun overhodet ikke på heller, mens noen har virket første gangen hun har fått dem (og hun har da vært bra i en til to uker etter kuren), mens neste gang vi får samme penicillin har den ingen virkning. Selv om legen sier at den type penicilling skal ta denne type bakterier (han tar ut verk og analyserer).

Vi er ganske fortvilet, og er selvsagt redd for hørselen hennes. Det er alltid verk inne i ørene hennes, og hun gnir seg og plages av det. Heldigvis får hun ikke feber.

Kan dette være en form for allergi? Både min mann og jeg er plaget med allergi, men vi har ikke merket noen andre symptomer på allergi hveken hos vår datter eller hos våre to gutter på 3 og 5. Dersom du tror dette kan være allergi, kan vi da få tatt en test på henne hos en allergilege?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57220-kan-%C3%B8reverk-v%C3%A6re-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære tuss

Barn med allergi har nok oftere øreverk enn andre barn, sannsynligvis fordi de lett blir tette i nesen og ikke får luftet ut mellomøret skikkelig. Men jeg kan ikke si at øreverk er forårsaket av allergi, og særlig når det er snakk om stadige infeksjoner. Innleggelse av dren pleier å være til stor hjelp, hvis det ikke er blitt særlig mye bedre må dere ta en samtale med legen og be om å få en ny vurdering. Legen har sikkert forståelse for deres engstelse for de stadige antibiotikakurene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...