Gå til innhold

Betale for journal???


Gjest Nikkaba

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkaba

Dette er sakset fra pasientrettighetsloven;

"§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.

Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier. "

Jaha, ja... Jeg ba min lege kontakte oslo-akutten, for å få tilsendt kopi av min journal, noe som er av ytterst stor viktighet pga. utredning av mine barn med henblikk på arvelig sykdom. Journalen ble sendt legen, og jeg fikk en regning på kr. 170,-!!!!

Dette kan da umulig være riktig?? Skal JEG betale legekontoret på oslo-akutten, for at legen til mine barn trenger bakgrunnsinformasjon????

Jeg nektet å betale, og nå er det sendt til inkasso! Jeg synes dette er virkelig smakløst!

Hva sier loven EGENTLIG??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest K@nskjus

Jeg betalte 140 for oversendelse av journal til ny fastlege.

Jeg betalte 140 for en attest på noen få linjer for å få tilrettelagt eksamen (er på attføring).

Betaler 50 for innringing av resept til apotek.

Betaler for å få utfylt enkelte skjemaer.

Irriterer meg noe grundig!

Men å la folk bruke av SIN tid for å sitte over en time på venteværelset det er liksom greit. Hadde de tatt inn pasienter på en ryddig måte hadde vi sluppet det! Men jo flere pasienter jo mer i pengepungen.

Tror pengehungeren deres går på bekostning av pasientenes vel noen ganger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Forskrift om takster hos lege:

www.lovdata.no/for/sf/hd/td-20010522-0651-004.html

Tusen takk, endelig et vettugt svar...

Så 170 kroner var uansett for mye.

Hvordan er det når legen rekvirerer en overførsel/kopi til bruk i sin medisinske vurdering, har da nevnte legekontor rett til å ta seg betalt for papirer jeg ikke selv hverken er i besittelse av, eller har tatt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg betalte 140 for oversendelse av journal til ny fastlege.

Jeg betalte 140 for en attest på noen få linjer for å få tilrettelagt eksamen (er på attføring).

Betaler 50 for innringing av resept til apotek.

Betaler for å få utfylt enkelte skjemaer.

Irriterer meg noe grundig!

Men å la folk bruke av SIN tid for å sitte over en time på venteværelset det er liksom greit. Hadde de tatt inn pasienter på en ryddig måte hadde vi sluppet det! Men jo flere pasienter jo mer i pengepungen.

Tror pengehungeren deres går på bekostning av pasientenes vel noen ganger!

Takstene blir bestemt av trygdekontoret, ikke legene. Hvorfor skal de ikke ta seg betalt forresten, jobber du gratis, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Takstene blir bestemt av trygdekontoret, ikke legene. Hvorfor skal de ikke ta seg betalt forresten, jobber du gratis, kanskje?

Summen av brukt papir, blekk eller porto kommer opp i en slik pris!

Det var dessuten min lege som ringte, så her har de heller ikke hatt noen utgifter, og lønn får de som sitter der allikevel, de har jo ikke akkurat provisjon av antall kopier de tar i løpet av dagen!

I følge forskriftene skal en slik kopi koste kr. 70,- altså har de tatt seg overbetalt med over 100%!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...