Gå til innhold

Betale for journal???


Gjest Nikkaba

Anbefalte innlegg

Gjest Nikkaba

Dette er sakset fra pasientrettighetsloven;

"§ 5-1. Rett til innsyn i journal

Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.

En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.

Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette.

Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier. "

Jaha, ja... Jeg ba min lege kontakte oslo-akutten, for å få tilsendt kopi av min journal, noe som er av ytterst stor viktighet pga. utredning av mine barn med henblikk på arvelig sykdom. Journalen ble sendt legen, og jeg fikk en regning på kr. 170,-!!!!

Dette kan da umulig være riktig?? Skal JEG betale legekontoret på oslo-akutten, for at legen til mine barn trenger bakgrunnsinformasjon????

Jeg nektet å betale, og nå er det sendt til inkasso! Jeg synes dette er virkelig smakløst!

Hva sier loven EGENTLIG??

Hvor mye skal man finne seg i å måtte betale for en journal??

Skal man i det hele tatt betale i et slikt tilfelle??

Det finnes tydeligvis retningslinjer for prisen, men hvor? Noen som vet hva disse retningslinjene sier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok betale for det ja. Mye av behandlingen vi får hos legen dekkes av Rikstrygdeverket etter fastsatte takster, men journalkopier dekkes ikke.

Mange leger er privatpraktiserende, det går med mye tid og ressurser for å kopiere en journal og få den sendt avgårde, og legene har ennå ikke begynt å jobbe gratis. Det er jo i din og dine barns interesse at din nye lege får kopi av journalen.

Synes ikke det er så mye å lage innkassosak av, alle skal jo ha betalt for den jobben de gjør! Eller skal staten betale alt for oss, fra vugge til grav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kopi av min fars journal for noen dager siden og det kostet 70kr. Vet at de tar 70kr på mitt legesenter også. JEg vet ikke om det er noen veiledende priser på dette, men du må nok betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du må nok betale for det ja. Mye av behandlingen vi får hos legen dekkes av Rikstrygdeverket etter fastsatte takster, men journalkopier dekkes ikke.

Mange leger er privatpraktiserende, det går med mye tid og ressurser for å kopiere en journal og få den sendt avgårde, og legene har ennå ikke begynt å jobbe gratis. Det er jo i din og dine barns interesse at din nye lege får kopi av journalen.

Synes ikke det er så mye å lage innkassosak av, alle skal jo ha betalt for den jobben de gjør! Eller skal staten betale alt for oss, fra vugge til grav?

Ja, jøss: å trykke print og putte journalen i en konvolutt, det er jo krevende...

Når vi snakker om et legesenter som tok over 2000 kroner for to legetimer, da synes jeg det smaker surt å betale 170 kroner for en journal, som jeg faktisk eier...

Hvis det er for mye jobb, kunne jeg jo dratt ned og trykket på printknappen selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg fikk kopi av min fars journal for noen dager siden og det kostet 70kr. Vet at de tar 70kr på mitt legesenter også. JEg vet ikke om det er noen veiledende priser på dette, men du må nok betale for det.

Hvis du leser lovutskriften en gang til, vil du se at det faktisk finnes retningslinjer, fastsatt av gjeldende departement. Men hva er denne satsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du må nok betale for det ja. Mye av behandlingen vi får hos legen dekkes av Rikstrygdeverket etter fastsatte takster, men journalkopier dekkes ikke.

Mange leger er privatpraktiserende, det går med mye tid og ressurser for å kopiere en journal og få den sendt avgårde, og legene har ennå ikke begynt å jobbe gratis. Det er jo i din og dine barns interesse at din nye lege får kopi av journalen.

Synes ikke det er så mye å lage innkassosak av, alle skal jo ha betalt for den jobben de gjør! Eller skal staten betale alt for oss, fra vugge til grav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jøss: å trykke print og putte journalen i en konvolutt, det er jo krevende...

Når vi snakker om et legesenter som tok over 2000 kroner for to legetimer, da synes jeg det smaker surt å betale 170 kroner for en journal, som jeg faktisk eier...

Hvis det er for mye jobb, kunne jeg jo dratt ned og trykket på printknappen selv...

Husk å ta med deg blanke ark også da, og legg igjen 10 øre for blekket ;-)

Det kan du umulig koste dem 170 kroner å gjøre arbeidet. Like sykt som omregisteringsavgift på bil, 6000 for ett ark, en plastlomme og ett stempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss: å trykke print og putte journalen i en konvolutt, det er jo krevende...

Når vi snakker om et legesenter som tok over 2000 kroner for to legetimer, da synes jeg det smaker surt å betale 170 kroner for en journal, som jeg faktisk eier...

Hvis det er for mye jobb, kunne jeg jo dratt ned og trykket på printknappen selv...

En av grunnene til at man har satt pris på dette (på offentlige sykehus er det 70,-) er nok for å forhindre at "alle" vil ha kopi av journalen sin. Da måtte man jo gjerne ansatt en ekstra person kun til den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser lovutskriften en gang til, vil du se at det faktisk finnes retningslinjer, fastsatt av gjeldende departement. Men hva er denne satsen?

Jeg har ikke lest lovutskriften jeg da og må innrømme at jeg ikke bryr meg. Jeg må betale 70 kroner for min fars journal og syns ikke det var så alt for urimelig siden den var på nesten 30 sider. 170 kroner hadde jeg nok syns vært litt mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss: å trykke print og putte journalen i en konvolutt, det er jo krevende...

Når vi snakker om et legesenter som tok over 2000 kroner for to legetimer, da synes jeg det smaker surt å betale 170 kroner for en journal, som jeg faktisk eier...

Hvis det er for mye jobb, kunne jeg jo dratt ned og trykket på printknappen selv...

Du eier ikke din journal, det er legens arbeidsdokument, men du har rett til å få kopi av den mot betaling.

Ofte er det ikke bare å trykke print, i tillegg til datajournal har pasientene ofte en papirjournal som det skal tas kopier av.

Taksten er kr. 70,- for utskrift av journal, i tillegg tar noen legekontorer betaling for kopiene. Hvis du går inn på et kontorsenter og tar en kopi koster det penger, det samme gjelder på legekontoret.

Regjeringen har lagt opp til at legetjenester skal være selvfinanisierende ved å innføre fastlegeordning, dvs. de har fjernet tilskuddene kommunene tidligere fikk pr. lege, i stedet må det kreves inn takster. Det meste betaler trygden, men en god del belastes oss pasienter. Hvis trygden skulle betalt alt det koster ville vi alle måtte betale med høyere skatter og avgifter, så enkelt er det.

Det tar nok en stund før vi blir vant til å måtte betale dyrt hos legen, men det nytter ikke å skylde på legene fordi det er dyrt. Det er politikken i Norge som legger opp til det. Legene er ikke villig til å gå ned i lønn, og så lenge det er mangel på leger kan de fortsette å heve skyhøye lønninger og takster som vi pasienter er med på å betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jøss: å trykke print og putte journalen i en konvolutt, det er jo krevende...

Når vi snakker om et legesenter som tok over 2000 kroner for to legetimer, da synes jeg det smaker surt å betale 170 kroner for en journal, som jeg faktisk eier...

Hvis det er for mye jobb, kunne jeg jo dratt ned og trykket på printknappen selv...

Så enkelt er det nok ikke. For det første skal en lege vurdere hva som skal sendes. For det andre finnes det også en papirjournal. Jeg jobber bl. annet med slikt hver dag, og vet at dette tar "svært mye" tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma

Så enkelt er det nok ikke. For det første skal en lege vurdere hva som skal sendes. For det andre finnes det også en papirjournal. Jeg jobber bl. annet med slikt hver dag, og vet at dette tar "svært mye" tid!

Feil. En lege trenger IKKE vurdere, når det er klart at _hele_ journalen skal sendes til legen du bruker i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Jeg har ikke lest lovutskriften jeg da og må innrømme at jeg ikke bryr meg. Jeg må betale 70 kroner for min fars journal og syns ikke det var så alt for urimelig siden den var på nesten 30 sider. 170 kroner hadde jeg nok syns vært litt mye

Synes det er dumt at du ikke gidder å lese hele innlegget før du svarer, og min journal var bare på 2 sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil. En lege trenger IKKE vurdere, når det er klart at _hele_ journalen skal sendes til legen du bruker i dag!

Så var det vurderingen - hva er journalen - og hva er alle de andre papirene. Ikke alt som ligger i mappa vår på legekontoret er journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

En av grunnene til at man har satt pris på dette (på offentlige sykehus er det 70,-) er nok for å forhindre at "alle" vil ha kopi av journalen sin. Da måtte man jo gjerne ansatt en ekstra person kun til den jobben.

Men når det er din nye lege som rekvirerer og trenger journalen, da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. En lege trenger IKKE vurdere, når det er klart at _hele_ journalen skal sendes til legen du bruker i dag!

I de aller fleste tilfeller blir det gjort. Og jeg gidder faktisk ikke diskutere hvorfor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Så var det vurderingen - hva er journalen - og hva er alle de andre papirene. Ikke alt som ligger i mappa vår på legekontoret er journalen.

Hallo? Jeg var der to ganger, journalen rakk ikke å bli særlig tykk på den tiden, den var faktisk på hele to sider!

Når den nye legen vår rekvirerte akkurat denne journalen, var det fordi vi ikke hadde kommet videre i utredningen uten!!

Journalen på samme sykdomstilfelle, men fra Aker sykehus, ble sendt samme lege GRATIS! Fordi det var LEGEN som rekvirerte, og ikke jeg, sa dem at jeg ikke skulle betale for det! Hvorfor er praksisen forskjellig her, da? Det var legen som rekvirerte herfra også!

Oslo-akutten er en privat legevakt, som sagt kostet det over 2000 kroner for de to gangene jeg var der, og det ble ikke betalt en krone av staten! Så skal jeg ikke få to usle sider sendt til min nye lege?

Og en ting til; hvorfor er det så jævla mange synsere her inne? Jeg stilte et seriøst spørsmål, og så får jeg masse svar og meninger som ikke har noe med faglig kunnskap å gjøre? Til og med en som sa; ærlig talt så bryr det meg ikke.... jeg har ikke lest lovteksten....

Takk for ingenting, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

I de aller fleste tilfeller blir det gjort. Og jeg gidder faktisk ikke diskutere hvorfor!

Der tar du feil, Hansagirl.

Journalen, når den rekvireres av lege, skal uansett sendes i sin helhet for det sykdomstilfellet det gjelder.

I dette tilfellet dreide hele journalen seg om to sider. Vanskelig, det ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo? Jeg var der to ganger, journalen rakk ikke å bli særlig tykk på den tiden, den var faktisk på hele to sider!

Når den nye legen vår rekvirerte akkurat denne journalen, var det fordi vi ikke hadde kommet videre i utredningen uten!!

Journalen på samme sykdomstilfelle, men fra Aker sykehus, ble sendt samme lege GRATIS! Fordi det var LEGEN som rekvirerte, og ikke jeg, sa dem at jeg ikke skulle betale for det! Hvorfor er praksisen forskjellig her, da? Det var legen som rekvirerte herfra også!

Oslo-akutten er en privat legevakt, som sagt kostet det over 2000 kroner for de to gangene jeg var der, og det ble ikke betalt en krone av staten! Så skal jeg ikke få to usle sider sendt til min nye lege?

Og en ting til; hvorfor er det så jævla mange synsere her inne? Jeg stilte et seriøst spørsmål, og så får jeg masse svar og meninger som ikke har noe med faglig kunnskap å gjøre? Til og med en som sa; ærlig talt så bryr det meg ikke.... jeg har ikke lest lovteksten....

Takk for ingenting, liksom...

Retningslinjene finner du i takstheftet som legene bruker.

Der står det at de kan kreve 70 kroner for utskrift av journal. Der står det også at de kan kreve for faktiske utgifter de har. I dette tilfellet må det vel dreie seg om porto, papir, konvolutt etc. I tilegg tar noen legekontorer et såkalt ekspedisjonsgebyr for å sende ut giro, hvor stort dette er varierer veldig.

De har nok ryggdekning for å kreve så mye, så jeg tror at det lureste du kan gjøre er å betale denne regningen før den går til innkasso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Retningslinjene finner du i takstheftet som legene bruker.

Der står det at de kan kreve 70 kroner for utskrift av journal. Der står det også at de kan kreve for faktiske utgifter de har. I dette tilfellet må det vel dreie seg om porto, papir, konvolutt etc. I tilegg tar noen legekontorer et såkalt ekspedisjonsgebyr for å sende ut giro, hvor stort dette er varierer veldig.

De har nok ryggdekning for å kreve så mye, så jeg tror at det lureste du kan gjøre er å betale denne regningen før den går til innkasso.

Jævla dyrt papir, kovolutt og porto, til en pris av kr. 100,-

Skulle skjønt det hvis papirene skulle til meg, men det skulle de altså ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...