Gå til innhold

Oppskrifter glutenfritt mel/havrekli/havremel/rug?


Anki

Anbefalte innlegg

Jeg har psoriasis, og i dag kom søstra mi med en bok. Der stod det om forskjellig mat man kan og mat man ikke bør spise ettersom hvilken blodtype man har. Jeg har visst Rhesus + 0. Da skal jeg visstnok ikke få i meg noe med mye syre i (stemmer sikkert bra siden jeg har nyretrøbbel og urinsyregikt), ikke hvetemel, ikke svinekjøtt.

men havregryn/havremel/rug/glutenfritt mel er visst veldig bra for meg. Tenkte jeg skulle teste ut dette for å se om det kan bedre psoriasisen og urinsyregikta mi. Jeg liker godt å bake rundstykker/brød selv.

Noen som har bra oppskrifter på noe jeg kan bake med havremel/rug/glutenfritt mel?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan stort sett bruke vanlige oppskrifter og bare bytte ut melet med glutenfritt.

du får jo også kjøpt ferdigblandet runstykke melblanding uten gluten i butikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

du kan stort sett bruke vanlige oppskrifter og bare bytte ut melet med glutenfritt.

du får jo også kjøpt ferdigblandet runstykke melblanding uten gluten i butikker...

Ha, ha! Du har nok ikke bakt mye glutenfritt, forstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Har ikke mye til overs for den dietten du nevner, men du kan jo prøve. Glutenfritt er både dyrt og vanskelig før du har lært teknikkene, ikke skjønner jeg at noen _frivillig_ setter seg selv på slik diett...

Informasjon kan du få på: http://www.ncf.no

De arrangerer også bakekurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye til overs for den dietten du nevner, men du kan jo prøve. Glutenfritt er både dyrt og vanskelig før du har lært teknikkene, ikke skjønner jeg at noen _frivillig_ setter seg selv på slik diett...

Informasjon kan du få på: http://www.ncf.no

De arrangerer også bakekurs.

Får jeg lov til å spørre deg hvorfor du ikke har så mye til overs for den? Er bare nysgjerrig. :)

Har du tatt den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Får jeg lov til å spørre deg hvorfor du ikke har så mye til overs for den? Er bare nysgjerrig. :)

Har du tatt den selv?

Fordi den er overdrevet og ikke særlig effektiv; ja jeg har prøvd.

Men nå har jeg jo cøliaki også, så det å leve på diett fordi man MÅ kontra fordi man TROR det er bra, men kan slutte når som helst, gjør vel sitt til at jeg er ekstra skeptisk mot slike dietter.

Leger har faktisk også advart mot slike dietter, men jeg har tro på alt med måte.

Når det er sagt, er det jo slik at det som virker for meg, ikke nødvendigvis virker for deg, og vise versa.

Uansett: det er jo kanskje verdt et forsøk?

En annen ting du skal huske på, er at du må skille mellom hvetemel og glutenfritt: gluten finnes i alle kornsorter: hvete, rug, bygg og havre, og også i sk. spelt, som egentlig ikke er annet enn en primitiv utgave av hvete. Så du trenger ikke _nødvendigvis_ å leve på glutenfritt i den dietten din...

Lykke til, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikkaba

Får jeg lov til å spørre deg hvorfor du ikke har så mye til overs for den? Er bare nysgjerrig. :)

Har du tatt den selv?

Glemte å si at det finnes 1 type havregryn som er garantert fri for gluten, og som kun er godkjent til bruk for voksne cøliakere under kontroll/oppfølgning av lege.

Dette kun til orientering, slik at jeg ikke skal bli misforstått.

Og husk at hvis du skal leve glutenfritt/uten hvetemel, er dette i de fleste øltyper (unntatt sol, corona, lapin kulta) ferdigsauser og supper, pasta, gryteretter og i mye godteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...