Gå til innhold

chlamydia


Gjest vilhasvar

Anbefalte innlegg

Gjest vilhasvar

Hei. Jeg hadde underlivsbetennelse for ca en måned siden, og nå har jeg fått vite at det var pga chlamydia. Jeg hadde betennelsen i 1,5-2 uker, med skikkelig magevondt og litt feber. Det jeg nå lurer på er om hvor stor sjanse det er for at jeg kan ha blitt steril? Og om jeg kan få sjekket det på en eller annen måte? Vil gjerne vite det nå, får når jeg en gang prøver å få barn og oppdager at jeg ikke kan, kan det være for sent(?) (Økonomisk - evt.prøverør).

Et annet spørsmål; ved gynekologisk undersøkelse, er det ikke vanlig at de tester om chlamydia? Grunnen til at de ikke fant ut at det kunne være det med det samme var at jeg hadde vært til undersøkelse 2mnd tidligere og ikke hatt noe samleie etter det, legen fant derfor ut at det ikke var noe vits i å sjekke for kjønnssykdommer. Etterpå har jeg fått vite at legen ikke hadde tatt den prøva, så egentlig kunne hele betennelsa og bekymringene vært unngått.

Hilsen ei som er litt irritert på ex-legen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Risiko for sterilitet er 15% etter 1. gangs underlivsbetennelse. Det kan man ikke sjekke med 100%, og det er ingen grunn til å gjøre det før evt barnløshetsproblem viser seg. Man kan da sjekke med røntgen eller med inngrep i narkose, laparoskopi. Hvis egglederne er tette er det klart at man er steril. Er de åpne sier det ikke så mye, for de kan være åpne og likevel helt ødelagt (og det vil man ikke kunne teste).

Leger tar ikke automatisk chlamydiaprøve hos kvinner uten symptomer, det er opp til kvinnen selv å ønske deg. Det er bare hun som vet om hun er i risikosone. Leger vil dog ofte tilby det hos kvinner under 25 år.

Husk at det er 85% sjanse for at du kan få barn!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...