Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare dette?(trenger svar fra fagperson)


Gjest frustrert og gravid sjømann

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og gravid sjømann

Jeg er en ung jente/kvinne som jobber som offiser i handelsflåten (som styrmann). Jeg elsker jobben min og kunne aldri tenke meg å "gå i land". Arbeidet mitt fører til at jeg er ute og jobber i 3 måneder og har fri og er hjemme i 3 måneder.

Men nå har jeg oppdaget at jeg er gravid. Dette var absolutt ikke planlagt, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Barnefaren og jeg har hatt et såkalt åpent forhold i mange år, fant ut at det var best fordi vi ville se hverandre så sjelden, ikke fordi han og jeg flyr rundt og har sex med alle og enhver. Han er også sjømann (jobber på en annen båt i et annet rederi) så han vil heller ikke ha anledning til å ta seg av barnet vårt mens jeg er ute og seiler.

Jeg vet ikke om jeg har så lyst på dette barnet, men samtidig er det fantastisk å tenke på at noe vokser inni meg og at det er et resultat av mannen jeg elsker. Dessuten orker jeg ikke tanken på å ta abort. Samtidig er jeg ikke villig til å gi opp jobben min (jeg har forsøkt å jobbe på land, men mistrives strekt med det).

Jeg har som gravid lov til å jobbe inntil jeg er 6 måneder på vei, men etter det er det rett i land pga. de ekstreme arbeidsforholdene. Jeg har selvsagt som alle andre rett på svangerskapspermisjon. Men hva gjør jeg etter det? Det er lov til å ta med barn over en viss alder (3-4 år) ombord på båten en stund av gangen, men....

Er det spesielle ordninger eller lignende som jeg har rett på? Rett til ekstra penger for barnepass, "avlastning" når jeg er ute, eller andre ordninger?

Noen som har råd til en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du er alene om omsorgen for barnet kan du ha rett på stønad til barnetilsyn, men det kommer an på inntekten din.

Se trygdehjelpeen.no/diverse/enslig.html

Alle foreldre kan kreve skattefradrag for utgifter barnepass, opp til et visst beløp i året (i fjor var det 30 000 for 2 barn, mener det var 25 000 for ett).

Dersom barnet ikke bruker offentlig barnehageplass kan du få kontantstøttte på kr 3000 pr mnd fra barnet er 1 til og med 2 år..

Det går jo evt an å søke om forlenget permisjon frem til du kan ta barnet med deg ut. Hvorvidt du kan ta en jobb på land den tiden avtaler du med arbeidsgiver. Er du enslig forsørger kan du i denne perioden ha rett på overgangsstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen alenemor

Har tidligere lest innlegget ditt på foreldreforum, og lurer bare på om du har vurdert å finne en annen jobb? Har ikke rederiet noe kontor på land el.l.? Hva med omskolering? Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan du skal kunne ta deg av et barn når du er borte 3 måneder i slengen. Man må ofre noe når man får barn, og noen må ofre mer enn andre, slik som du kanskje må. Barnet behøver deg. Du kan ikke få både i pose og i sekk, desverre.

Urettferdig? Ja, kanskje, men slik er det nå en gang.

Håper du ikke tar dette ille opp, men jeg tror alle som har barn vil være enig med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frustrert og gravid sjømann

Har tidligere lest innlegget ditt på foreldreforum, og lurer bare på om du har vurdert å finne en annen jobb? Har ikke rederiet noe kontor på land el.l.? Hva med omskolering? Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvordan du skal kunne ta deg av et barn når du er borte 3 måneder i slengen. Man må ofre noe når man får barn, og noen må ofre mer enn andre, slik som du kanskje må. Barnet behøver deg. Du kan ikke få både i pose og i sekk, desverre.

Urettferdig? Ja, kanskje, men slik er det nå en gang.

Håper du ikke tar dette ille opp, men jeg tror alle som har barn vil være enig med meg.

Jeg vet bare at jeg ikke er den første moren som har jobbet til sjøs og klart det....

Jeg trenger ingen omskolering for å ta meg jobb på land. Både rederier/havnevesen o.l., og bedrifter som egentlig ikke har noe med sjøfart å gjøre, skriker etter folk med min utdannelse. Men hvis du har lest alle innleggene mine i foreldreforumet, forstår du at det ikke er aktuelt for meg å ta meg jobb på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg ikke er den første moren som har jobbet til sjøs og klart det....

Jeg trenger ingen omskolering for å ta meg jobb på land. Både rederier/havnevesen o.l., og bedrifter som egentlig ikke har noe med sjøfart å gjøre, skriker etter folk med min utdannelse. Men hvis du har lest alle innleggene mine i foreldreforumet, forstår du at det ikke er aktuelt for meg å ta meg jobb på land.

Jeg har ikke fulgt den diskusjonen på foreldreforumet, men... Siden abort og å gå i land ikke er alternativer, hva med å adoptere bort barnet til noen som er villig til å gi det den omsorgen det har krav på?

Jeg mener faktisk at barnet har krav på noen som er tilstede for barnet, ikke en som barnet må vente 3 måneder for å få se neste gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nokenhønemor

Kjære du frustrerte og gravide, jeg tror du skal vente med å ta alle avgjørelser til etter at du har født barnet, hvis du ikke velger abort da.

Jeg tror at du vil oppleve den store morsfølelsen som gjør at du ikke kan tenke deg å jobbe til sjøs langt fra ditt eget avkom. Sånn er det bare med oss mødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frustrert og ikke lenger gravid sjømann

Jeg har ikke fulgt den diskusjonen på foreldreforumet, men... Siden abort og å gå i land ikke er alternativer, hva med å adoptere bort barnet til noen som er villig til å gi det den omsorgen det har krav på?

Jeg mener faktisk at barnet har krav på noen som er tilstede for barnet, ikke en som barnet må vente 3 måneder for å få se neste gang...

Adopsjon? Hvordan ville det blitt da? Da ville jeg gått hele livet og lurt på hva som hadde skjedd med barnet "mitt", og da ville jeg mye heller ha tatt abort...

Jeg har uansett desverre spontanabortert, så det spiller ingen rollle lenger. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...