Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare dette?(trenger svar fra fagperson)


Gjest frustrert og gravid sjømann

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert og gravid sjømann

Jeg er en ung jente/kvinne som jobber som offiser i handelsflåten (som styrmann). Jeg elsker jobben min og kunne aldri tenke meg å "gå i land". Arbeidet mitt fører til at jeg er ute og jobber i 3 måneder og har fri og er hjemme i 3 måneder.

Men nå har jeg oppdaget at jeg er gravid. Dette var absolutt ikke planlagt, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Barnefaren og jeg har hatt et såkalt åpent forhold i mange år, fant ut at det var best fordi vi ville se hverandre så sjelden, ikke fordi han og jeg flyr rundt og har sex med alle og enhver. Han er også sjømann (jobber på en annen båt i et annet rederi) så han vil heller ikke ha anledning til å ta seg av barnet vårt mens jeg er ute og seiler.

Jeg vet ikke om jeg har så lyst på dette barnet, men samtidig er det fantastisk å tenke på at noe vokser inni meg og at det er et resultat av mannen jeg elsker. Dessuten orker jeg ikke tanken på å ta abort. Samtidig er jeg ikke villig til å gi opp jobben min (jeg har forsøkt å jobbe på land, men mistrives strekt med det).

Jeg har som gravid lov til å jobbe inntil jeg er 6 måneder på vei, men etter det er det rett i land pga. de ekstreme arbeidsforholdene. Jeg har selvsagt som alle andre rett på svangerskapspermisjon. Men hva gjør jeg etter det? Det er lov til å ta med barn over en viss alder (3-4 år) ombord på båten en stund av gangen, men....

Er det spesielle ordninger eller lignende som jeg har rett på? Rett til ekstra penger for barnepass, "avlastning" når jeg er ute, eller andre ordninger?

Noen som har råd til en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du er alene om omsorgen for barnet kan du ha rett på stønad til barnetilsyn, men det kommer an på inntekten din.

Se trygdehjelpeen.no/diverse/enslig.html