Gå til innhold

Hvem skal kjøpe gressklipper ?


puh

Anbefalte innlegg

Vi leier en enebolig og tok det for gitt at utleier sørget for at det er gressklipper tilgjengelig (slik har det vært de andre stedene). Huseier derimot mener at vi plikter å sørge for at gresset blir klippet , om så med saks ! Plenen er diiger og alt annet enn flat.

Hva er vanlig praksis ? Vet noen her hva husleieloven sier om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et typisk kosmetisk vedlikehold som gressklipping synes jeg nesten dere må sørge for å skaffe utstyr til selv. Det er iallefall min mening.

Som utleier hadde jeg neppe giddet å satt masse dyrt utstyr hos leieboere, bare for å oppdage at de har tatt med seg alt sammen da de flyttet......ELLER ødelagt det, eller lånt det vekk eller mista det eller....!

Som du skjønner; det er DERE som bor der nå, det er dere som bruker plenen. Så om dere kjøper en gressklipper nå, så tar dere den med dere når dere flytter. ELLER selger den til neste leieboer...! :-)

Eller - som et siste alternativ - dere lar gresset bare gro som hakka møkk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat ekspert

Jeg er ingen ekspert på dette området, men synes det er rett og rimelig at huseier holder gressklipper og at dere klipper gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk kosmetisk vedlikehold som gressklipping synes jeg nesten dere må sørge for å skaffe utstyr til selv. Det er iallefall min mening.

Som utleier hadde jeg neppe giddet å satt masse dyrt utstyr hos leieboere, bare for å oppdage at de har tatt med seg alt sammen da de flyttet......ELLER ødelagt det, eller lånt det vekk eller mista det eller....!

Som du skjønner; det er DERE som bor der nå, det er dere som bruker plenen. Så om dere kjøper en gressklipper nå, så tar dere den med dere når dere flytter. ELLER selger den til neste leieboer...! :-)

Eller - som et siste alternativ - dere lar gresset bare gro som hakka møkk! :-)

Sånn som det er nå , vokser gresset vilt og uhemmet . Kunne egentlig ha tenkt meg egen gressklipper , trøsykkel , 3 like kjøkkenstoler , nye madrasser osv : Dessverre kan man ikke kjøpe alt man ønsker seg og akkurat nå sparer vi til å få bilen på veien slikl at vi kan kjøre til noen besteforeldre for å leke ferie i ei uke i sommer. Dette er huseier klar over , men vil likevel ikke låne oss sin egen gressklipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke akkurat ekspert

Sånn som det er nå , vokser gresset vilt og uhemmet . Kunne egentlig ha tenkt meg egen gressklipper , trøsykkel , 3 like kjøkkenstoler , nye madrasser osv : Dessverre kan man ikke kjøpe alt man ønsker seg og akkurat nå sparer vi til å få bilen på veien slikl at vi kan kjøre til noen besteforeldre for å leke ferie i ei uke i sommer. Dette er huseier klar over , men vil likevel ikke låne oss sin egen gressklipper.

Da ville jeg bare latt gresset vokse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vedlikehold er huseiers ansvar og å opprettholde den avtalte standard. Dvs alt bygningsmessig skal fungere og være i orden. Dersom ikke annet er avtalt, må utleieren foreta løpende indre og ytre vedlikehold som maling og utskiftning . Renhold og rydding av fellesarealer regnes som vedlikehold. Jeg skulle mene gressklipping er med der. Huseier kan ikke lenger gi deg avslag i husleie for snømåking og gressklipping, da det skal være lønn, og du skal betale skatt.

Husleieloven § 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedlikehold er huseiers ansvar og å opprettholde den avtalte standard. Dvs alt bygningsmessig skal fungere og være i orden. Dersom ikke annet er avtalt, må utleieren foreta løpende indre og ytre vedlikehold som maling og utskiftning . Renhold og rydding av fellesarealer regnes som vedlikehold. Jeg skulle mene gressklipping er med der. Huseier kan ikke lenger gi deg avslag i husleie for snømåking og gressklipping, da det skal være lønn, og du skal betale skatt.

Husleieloven § 5

Du er en kunnskapsrik faen. Det skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du er en kunnskapsrik faen. Det skal du ha :)

Mulig :-) takk.

Det krever svært mye å hevde sin rett....

Jus er generelt svært viktig, og kunnskap er makt i aller høyeste grad der i gården. Prinsippene er ikke alltid helt logiske for oss vanlige. Problemet er at det er ulikt hva man har rett til og hva man tør å kreve.

Det er ikke alltid verd prisen å kreve sin rett. Man skal jo ha et godt forhold til andre mennesker. Å saksøke sine søsken er ikke så moro f eks, selv om det ofte kan være påkrevet. Mange utnytter at andre ikke vet eller ikke tør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold er huseiers ansvar og å opprettholde den avtalte standard. Dvs alt bygningsmessig skal fungere og være i orden. Dersom ikke annet er avtalt, må utleieren foreta løpende indre og ytre vedlikehold som maling og utskiftning . Renhold og rydding av fellesarealer regnes som vedlikehold. Jeg skulle mene gressklipping er med der. Huseier kan ikke lenger gi deg avslag i husleie for snømåking og gressklipping, da det skal være lønn, og du skal betale skatt.

Husleieloven § 5

Takk for svar . Huseier mener dessverre at plenen hører inn under vedlikehold . Vet du om noe sted hvor jeg kan finne en allment akseptert tolkning av husleie loven ? §2 og §5 gav meg ikke nok å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Takk for svar . Huseier mener dessverre at plenen hører inn under vedlikehold . Vet du om noe sted hvor jeg kan finne en allment akseptert tolkning av husleie loven ? §2 og §5 gav meg ikke nok å komme med.

Tror du ikke leste: utleier = huseier :-)

Dvs huseieren skal klippe hvis det ikke står i kontrakten at du skal klippe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke leste: utleier = huseier :-)

Dvs huseieren skal klippe hvis det ikke står i kontrakten at du skal klippe.

Huseier mener at siden det er en enebolig vi leier , så regnes ikke plenen som fellesareal. Kontrakten vi har er en standardkontrakt hvor det er et tillegg som sier : "leietaker skal sørge for at det er ryddig utenfor huset".

Tror snart jeg går i marka og tyvlåner et par av sauene hans.; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Huseier mener at siden det er en enebolig vi leier , så regnes ikke plenen som fellesareal. Kontrakten vi har er en standardkontrakt hvor det er et tillegg som sier : "leietaker skal sørge for at det er ryddig utenfor huset".

Tror snart jeg går i marka og tyvlåner et par av sauene hans.; )

He-he. Bor det en kverulant i deg, kan du krangle på det, hvis det ikke står at du skal klippe gress eller måke snø. Rydde er en annen sak.

Spørs hvor mye bråk det blir da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he. Bor det en kverulant i deg, kan du krangle på det, hvis det ikke står at du skal klippe gress eller måke snø. Rydde er en annen sak.

Spørs hvor mye bråk det blir da :-)

Joda , lurte litt på det i vinter når jeg våknet tre morgener på rad med snøfokk til lår/midje høyde fra døra og ned hele lange oppkjørselen , itillegg så jeg ikke over brøyteskavelen. Det var da jeg tok egenmelding fra jobb isteden for å komme forsent : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He-he. Bor det en kverulant i deg, kan du krangle på det, hvis det ikke står at du skal klippe gress eller måke snø. Rydde er en annen sak.

Spørs hvor mye bråk det blir da :-)

...forresten er det ikke noe særlig gøy å kverulere når ikke jeg selv fritt kan velge tema eller hvem det skal gå ut over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Joda , lurte litt på det i vinter når jeg våknet tre morgener på rad med snøfokk til lår/midje høyde fra døra og ned hele lange oppkjørselen , itillegg så jeg ikke over brøyteskavelen. Det var da jeg tok egenmelding fra jobb isteden for å komme forsent : )

Høres kjent ut, kanskje derfor jeg solgte huset ? Gress, løv, snø, duer, naboer, maling, takstein, vinduspuss osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut, kanskje derfor jeg solgte huset ? Gress, løv, snø, duer, naboer, maling, takstein, vinduspuss osv.

Skulle ønske de kunne bygge blokk på landet . Selvfølgelig bare for ok folk og det måtte jo være fullstendig lydisolerte leiligheter . Tro så mye mer plass bøndene fikk til beite og jorder , og så greit det ville være å stikke til naboen , sukk....Kanskje jeg ville brukt litt mindre tid her da...*elskede klager i bakgrunnen* Ja ja , tenk om , hvis om atte... månen var en grønn ost og huseiers frue menneskelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Skulle ønske de kunne bygge blokk på landet . Selvfølgelig bare for ok folk og det måtte jo være fullstendig lydisolerte leiligheter . Tro så mye mer plass bøndene fikk til beite og jorder , og så greit det ville være å stikke til naboen , sukk....Kanskje jeg ville brukt litt mindre tid her da...*elskede klager i bakgrunnen* Ja ja , tenk om , hvis om atte... månen var en grønn ost og huseiers frue menneskelig ...

Svenskene har ved en feil bygd blokker på landet. Se http://www.fritid.no De selger gjerne en leilighet til deg for kr 100.000 for en trerom og 1500 kr mnd i borettslag, en tidel av prisen i Norge. ikke noe juks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene har ved en feil bygd blokker på landet. Se http://www.fritid.no De selger gjerne en leilighet til deg for kr 100.000 for en trerom og 1500 kr mnd i borettslag, en tidel av prisen i Norge. ikke noe juks.

Hvem i helvete vil bo i blokk på landsbygda i Sverige? Det må da bare være værflytninger fra Nord-Norge?

Nei, gi meg en rød liten stuga i Bohuslän.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hvem i helvete vil bo i blokk på landsbygda i Sverige? Det må da bare være værflytninger fra Nord-Norge?

Nei, gi meg en rød liten stuga i Bohuslän.

Det får du også, småhus og rekkehus i samme leia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i helvete vil bo i blokk på landsbygda i Sverige? Det må da bare være værflytninger fra Nord-Norge?

Nei, gi meg en rød liten stuga i Bohuslän.

Hvem vil flytte fra 17 grader i skyggen på denne tiden av døgnet ? Mannen kommer snart med helt fersk småsei som vi skal nyte sammen med venner ute i sola om en liten stund . Neei , vil vel ikke til noe Sverige vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...