Gå til innhold

Grunn til bekymring?


gyrken

Anbefalte innlegg

Når en venninne så godt som daglig forteller meg at "nå drikker jeg vin" eller "nå drikker jeg øl", og temmelig ofte (flere ganger i uka) blir merkbart beruset. Hun sier også ganske ofte selv at hun har blitt full og hevder at hun snart skal "slutte å drikke".. Grunn til bekymring?

Jeg får en følelse av at hun prøver å fortelle meg noe, at hun ber om hjelp? Dette benekter hun, men i samme åndedrag forteller hun meg at hun godt kunne blitt alkoholiker fordi hun liker så godt å roe seg ned med alkohol. Hun drikker når hun blir oppskaket og når hun kjeder seg. Hun drikker ofte alene.

Hvordan bør jeg reagere? Jeg blir så usikker når hun nesten daglig kontakter meg for å fortelle meg hva hun sitter og heller i seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du trenger å være spesielt bekymret for vedkommende. Kanskje hun er en slik en som liker litt alkohol på flotte sommerdager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke videre kjekt ut det der. Og det kan jo være et rop om hjelp. Om du er skikkelig bekymra så kan du jo kontakte anonyme alkoholikere å høre hvordan du skal forholde deg denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du trenger å være spesielt bekymret for vedkommende. Kanskje hun er en slik en som liker litt alkohol på flotte sommerdager?

Jeg er så sær at jeg synes det er grunn til bekymring dersom noen drikker når de er alene. Synes det tyder på at de har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er definitivt i faresonen og ser det åpenbart selv.

Tja, hva kan du gjøre? Først ta en alvorlig prat med henne (i nykter tilstand). Dernest... nei, det kommer jo an på hvor mye du kan, vil, bør engasjere deg. Uansett må jo hun ta ansvar og grep om seg selv. Det kan ingen andre gjøre.

Har hun familie, barn? En vanskelig vurderingssak om du kan snakke med familiemedlemmer uten hennes direkte godkjennelse.

Ellers har jeg hørt mye bra om AA. De er åpne for hele spekteret av mennesker med anstrengt forhold til alkohol: selskapsdrankere og rennestensfylliker (vel, nå er jo ikke de så anonyme da, men du skjønner sikkert...).

Til slutt: Jeg har nær kjennskap til temmelig mange med mer eller mindre skjulte alkoholproblemer og har ikke problemer med å skjønne at du reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å hatt ett par tilfeller av alkohol problemer på jobben, hvor jeg har vært leder for disse menneskene, så vet jeg såpass om alkohol at din venninne er sterkt i faresonen.

Du bør ta en alvorsprat med henne, men ikke forvent at hun innrømmer noe. De aller, aller fleste nekter så det holder, lenge etter at andre forstår at de har ett problem.

Men bare det at du setter litt press på henne kan hjelpe, hvis hun ikke har kommet for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullebukken

Jeg er så sær at jeg synes det er grunn til bekymring dersom noen drikker når de er alene. Synes det tyder på at de har problemer.

Tull!

Jeg er ofte alene, og det går an å kose seg med alkohol selv om man ikke har noen å dele den med, men selvsagt er det bedre at man koser seg sammen med andre, men hvis man ikke har noe annet valg og er ofte alene, da betyr jo det at man aldri kan få kose seg med litt ekstra, det er tull at det betyr at man er alkoholiker hvis man drikker alene!!!!! Da hadde jeg vært alkoholiker for lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sær at jeg synes det er grunn til bekymring dersom noen drikker når de er alene. Synes det tyder på at de har problemer.

Den der må du begrunne, Dorthe.

Altså: Hvis jeg tar meg noen glass vin alene har jeg problemer?

Hvis jeg drikker noen glass vin sammen med andre mennesker er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglemor

Jeg er så sær at jeg synes det er grunn til bekymring dersom noen drikker når de er alene. Synes det tyder på at de har problemer.

Ja, da er du litt sær :-) Jeg drikker gjerne alkohol alene uten at jeg har problemer av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Jeg er så sær at jeg synes det er grunn til bekymring dersom noen drikker når de er alene. Synes det tyder på at de har problemer.

Dersom du med drikking meiner å drikke seg full, kan eg vere enig i at det virkar litt trasig om folk til stadighet gjer det aleine. Men eit glas vin eller to ein heime-aleine-kveld i sofaen, det gjer godt for psyken. Berre prøv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ho høres trist og ensom ut ho der eg !

Har ikkje ho familie og nære venner som ho omgåes sosialt, så kan det vel fort bli litt stusselig/kjedelig og da er det lett å søke trøst og oppmuntring gjennom alkoholen.

Men grunn til bekymring er det nok, om ho drikker hver dag og er beruset/full flere ganger i uka.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den der må du begrunne, Dorthe.

Altså: Hvis jeg tar meg noen glass vin alene har jeg problemer?

Hvis jeg drikker noen glass vin sammen med andre mennesker er det greit?

Jeg sa jo jeg var sær. Men jeg mente ikke akkurat en øl til maten eller et glass vin eller to på verandaen i sommervarmen.

Men dersom man til stadighet drikker seg godt pussa alene så tror jeg ikke det er for kosens skyld. Da virker det som man har noe man ikke klarer å takle i edru tilstand.

Selv takler jeg ikke å drikke alkohol alene for da føler jeg meg dødsensom :). I godt selskap derimot blir jeg bare blidere og blidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...