Gå til innhold

Overvannet en plante har ikke grønne fingre...noen som kan hjelpe


Solsikke

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en blomst av naboen som takk for kattepass. Denne blomsten var nydelig med mange fine blomster på. Nå ser det ut til at jeg har overvannet den. Den henger med bladene og ser død ut. Har satt den ut på altanen i håp om at den skal komme seg.

Tror dere det er noe håp for den? Den sto ikke i direkte sollys da den sto inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg avispapir i bunnen av den, slik at det får trekke til seg vann. Eller kjøkkenpapir, funker det og. Sett den slik at den blir eksponert for varme, ved et vindu der sola står på (ikke i direkte sollys). Ikke vann den før jorda tørker opp litt. Det kommer sikkert til å danne seg en litt "muggen" overflate, blir sånn hvitt belegg. Fjern det bare om det kommer.

Ellers er det greit å vanne slike planter inder rennende vann, når man har mulighet til å la jorda/potta renne av seg før planten settes tilbake i potteskjuleren. En tommelfingerregel er likevel å vanne på skåla (i potta), avhengig av hvilken plante det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg avispapir i bunnen av den, slik at det får trekke til seg vann. Eller kjøkkenpapir, funker det og. Sett den slik at den blir eksponert for varme, ved et vindu der sola står på (ikke i direkte sollys). Ikke vann den før jorda tørker opp litt. Det kommer sikkert til å danne seg en litt "muggen" overflate, blir sånn hvitt belegg. Fjern det bare om det kommer.

Ellers er det greit å vanne slike planter inder rennende vann, når man har mulighet til å la jorda/potta renne av seg før planten settes tilbake i potteskjuleren. En tommelfingerregel er likevel å vanne på skåla (i potta), avhengig av hvilken plante det er.

Takk for tipset, iler opp å legger avispapir på den. Nå står den på altanen, lar den stå der til i morgen.

Håper jeg greier å redde den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anter ikke. Jeg kan ikke navnene på blomstene om det ikke står på potta og det gjorde det ikke her. Men det er en grønnplante med mange små lilla blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anter ikke. Jeg kan ikke navnene på blomstene om det ikke står på potta og det gjorde det ikke her. Men det er en grønnplante med mange små lilla blomster.

Har du plantespørsmål så legg inn en melding til Nemi. Hun er rå på planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, iler opp å legger avispapir på den. Nå står den på altanen, lar den stå der til i morgen.

Håper jeg greier å redde den da.

Hvis det virkelig er krise kan du bytte jord på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...