Gå til innhold

hvorfor ingen opptakskrav før ekteskap og barn


Gjest modern

Anbefalte innlegg

Skal man kjøre opp , må man lese teori. Gifter man seg er det ingen "krav" til forkunnskaper. Spesielt når det kommer barn er man blanke. Jeg er enig i dem som sier at man ikke kan lese seg til all kunnskap, noe må man lære på den "harde" måten.

men hadde det ikke væert enklere for oss mennsker om vi før vi giftet oss diskuterte ; karriereplaner

ønske om barn..en eller flere

hva man vil ha ut av et ekteskap.

Jeg er ikke desillusjonert, men litt oppgitt over meg selv at jeg ikke diskuterte disse tingene med min mann før vi giftet oss. Det hadde spart oss for mange konflikter..tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"men hadde det ikke vært enklere for oss mennsker om vi før vi giftet oss diskuterte ; karriereplaner ønske om barn..en eller flere hva man vil ha ut av et ekteskap."

Gifter folk seg virkelig uten å ha diskutert så grunnleggende ting? Sannelig ikke rart det er mye skilsmisser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Den beste markedsføringen for kursing før ekteskap/samboerskap er slike som deg. Jeg vet ikke helt hva du mener med opptakskrav. Jeg mener nok at informasjon om samliv og mulige fallgruber ville holde i lange baner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men hadde det ikke vært enklere for oss mennsker om vi før vi giftet oss diskuterte ; karriereplaner ønske om barn..en eller flere hva man vil ha ut av et ekteskap."

Gifter folk seg virkelig uten å ha diskutert så grunnleggende ting? Sannelig ikke rart det er mye skilsmisser!

asterix...det er jo derfor jeg ønsker et "kurs" før man gifter seg og får barn slik at en unngår konflikter.

Jeg er heldigvis lykkelig gift, men alikevel ønsker jeg for andre par at de skulle ha vært forberedt . Det er ikke alle par som greier å ordne opp og det ender i skilsmisse, heldigvis er jeg ikke en av statistikken.

Hadde det ikke vært flott med familierådgivning før..enn når det allerede hadde skjært seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikkenåheller

På SiA har de i alle fall forebyggende kurs.

Vet ikke helt hva de går ut på, men kommunikasjon var visst et hovedtema.

Familierådgivere kunne sikkert også hjelpe?

"Voksne for barn" eller "Foreldreskolen" (tror jeg det het) kunne kanskje ha noe?

Vi er jo tross alt voksne mennesker, så det blir opp til oss selv å oppsøke dette.

Eller....?

Kanskje gifter mange seg og stifter familie før de egentlig er voksne nok til å forstå hva den avgjørelsen innebærer?

Jeg giftet meg som 19-åring og selv om det gikk bra med oss, ville jeg vært veldig skeptisk dersom datteren min vil gifte seg så tidlig.

Jeg ser nå i ettertid at jeg kunne ha kostet på meg selv noen flere år.

Jeg visste jo knapt hvem JEG var da jeg var 19 år, og så skulle jeg stifte familie med et annet menneske!

Tror nok vi sleit mye pga. akkurat dette de første årene.

Synes det er vanskleig å tenke sånn for jeg angrer jo ikke på barna mine og at jeg giftet meg med mannen min.

Heldigvis har mannen min "vokst opp" på en veldig ok måte, og han støtter meg i ting og tang jeg har lyst til å gjøre.

F.eks. studier (med barn er man jo avhengig av litt hjelp, da).

Det var så DEILIG å bare være MEG. Å oppdage hvem JEG er utenom "mamma'n til", "kona til" osv.

Og å vite at mannen min også syntes dette var viktig, var veldig godt.

Dette ble visst litt surrete, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix...det er jo derfor jeg ønsker et "kurs" før man gifter seg og får barn slik at en unngår konflikter.

Jeg er heldigvis lykkelig gift, men alikevel ønsker jeg for andre par at de skulle ha vært forberedt . Det er ikke alle par som greier å ordne opp og det ender i skilsmisse, heldigvis er jeg ikke en av statistikken.

Hadde det ikke vært flott med familierådgivning før..enn når det allerede hadde skjært seg....

Fikk lyst til å fortelle at det finnes div.samlivskurs bl.a PREP-kurs i regi av Modum Bad nervesanatorium. De arrangerer kurs for par i startfasen av et parforhold. Der er tema hva en ønsker seg ut av et parforhold, hvordan løse konflikter mm. Slike kurs finnes mange steder i landet. Det er bare å ringe Modum Bad. Ellers kan en gå til nærmeste familierådgivningskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...