Gå til innhold

Pencillin og alkohol (og blærekatarr)


Gjest mork

Anbefalte innlegg

Jo, lurer altså. Hvorfor skal man ikke drikke alkohol når man går på pencillin? Nei, nå har jeg ingen planer om å gå på brakfylla til tross for mitt medisinforbruk, jeg er rett og slett bare nysgjerrig. Er det farlig liksom?

Og. Grunnen til dette forbruket, er da blærekatarr. Som jeg nå har fått for andre gang på to uker. Begynner å bli temmelig frustrert. De tre dagene med pencillin jeg hadde sist, var visst ikke bra nok.

Så. HVORFOR får man blærekatarr?

Jeg har nettop fått meg ny kjæreste, og.. når sant skal sies, blir det en del sex. Kan det ha no med det å gjøre? Og... jeg kan jo ikke slutte å ha sex heller?

Jeg har også gått uten truse under shortsen (hvorfor deler jeg dette med hele verden?) i noen dager. Samt... det gjorde jeg jo ikke sist... Oog... sist bada jeg veldig lenge noen dager før blærekatarren slo til. I badebasseng. Sikkert bortimot fire timer.

Ooog... det er vel ca det jeg har foretatt meg.

So it all boils down to this: hvorfor denne katarren? Hva gjøre for å unngå det? Og hvorfor får jeg ikke drikke alkohol (for andre helga på rad)??

Jeg er forøvrig kvinde.

Jepp.. takknemmelig for alle svar:)

(nå får jeg sjekka om denne sida er så bra som alle skal ha det til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tiss alltid etter samleiet! Helst innen ti minutter etter.

SA legen at du ikke skulle drikke alkohol? Du kan jo være forsiktig med alkohol første døgnet, så tablettene for begynt å virke. Så lenge du ikke ta alkohol _sammen_ med tablettene, så burde det ikke være noe problem. Drikker du et par timer etter tabletten har den jo allerede rukket å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det vel sagt av leger at man ikke skulle drikke når man spiste antibiotika fordi dette på en måte ville hemme virkningen og det ble som et avbrudd i behandlingen.

Spurte legen min om dette og i følge henne var dette ikke noe som var bevist og alkohol med måte kunne ikke skade i følge henne..

Når det gjelder blærekatarren så kommer ikke den pga mye sex eller badning. Dette er bakterier som du har i sjeden og som "blomstrer" opp innimellom. (Når kroppen er nedkjølt er det lettere for denne stypen bakterier å formere seg, og også når ph verdien forandrer seg, noe den gjør like etter et samleie, men urinrøret ditt har jo i og for seg ikke noe med sjeden å gjøre så jeg vil ikke tro det er noen stor sammenheng.)

At infeksjonen kom tilbake betyr rett og slett at kuren ikke virket godt nok og at den ikke tok knekken på alt av bakterieceller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det vel sagt av leger at man ikke skulle drikke når man spiste antibiotika fordi dette på en måte ville hemme virkningen og det ble som et avbrudd i behandlingen.

Spurte legen min om dette og i følge henne var dette ikke noe som var bevist og alkohol med måte kunne ikke skade i følge henne..

Når det gjelder blærekatarren så kommer ikke den pga mye sex eller badning. Dette er bakterier som du har i sjeden og som "blomstrer" opp innimellom. (Når kroppen er nedkjølt er det lettere for denne stypen bakterier å formere seg, og også når ph verdien forandrer seg, noe den gjør like etter et samleie, men urinrøret ditt har jo i og for seg ikke noe med sjeden å gjøre så jeg vil ikke tro det er noen stor sammenheng.)

At infeksjonen kom tilbake betyr rett og slett at kuren ikke virket godt nok og at den ikke tok knekken på alt av bakterieceller..

Her tar du feil, Mizar. Bakterier kan lett finne veien til urinrøret under et samleie, og siden kvinner har veldig kort urinrør er det viktig å tisse ut evt. bakterier før de får beveget seg oppover.

Likeledes ved bading - å ligge i solen med våt badebukse er ikke smart dersom man har problemer med urinveisinfeksjon. Huden blir veldig kald under, og man kan lettere få urinveisinfeksjonen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar du feil, Mizar. Bakterier kan lett finne veien til urinrøret under et samleie, og siden kvinner har veldig kort urinrør er det viktig å tisse ut evt. bakterier før de får beveget seg oppover.

Likeledes ved bading - å ligge i solen med våt badebukse er ikke smart dersom man har problemer med urinveisinfeksjon. Huden blir veldig kald under, og man kan lettere få urinveisinfeksjonen tilbake.

Sant nok :o)

Jeg skrev at jeg ikke trodde det var noen stor sammenheng... og med dette mener jeg ikke at ikke disse bakteriene vil finne veien, men at de skjelden gjør det.... kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men jeg tisser ikke etter samleie, og er heller ikke plaget med urinveisinfeksjoner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det diskuteres fremdeles om alkohol nedsetter virkningen til antibiotika.

Men i akkurat dette tilfellet er det viktig at du holder deg unna alkohol til kuren er over, rett og slett fordi alkohol kan gi ny blærebetennelse!

Jeg har vært masse plaget med dette, og kan oppsummere de rådene jeg har fått:

- Ta tranebærtabletter, fås på helsekost.

- Etter samleie må du tisse og vaske deg nedentil. Med en gang.

- Unngå for mye sterkt krydder i maten.

- Ikke overdriv med alkohol i perioder der du tror du kan "brygge på" en betennelse.

-Drikk minst 2 liter VANN hver dag. Dersom du kjenner den første svien kan du drive betennelsen vekk av seg selv ved å drikke litervis av vann.

- Ikke vær våt på trusen/buksebaken, eller sitt på kalde steiner e.l. Det samme med beina, du må ikke fryse på beina.

- Til slutt: Hygiene. Viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...