Gå til innhold

fars rett til fødselspenger


Bajas

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kom nettopp hjem fra min første kontroll i mitt fjerde svangerskap,og fikk med meg bladet "BAM" .

Der var det et kapittel om fødselspenger,og et avsnitt kalt "retten til fødselspenger" leser jeg følgende: -Dersom mor ikke har opptjent rett til fødselspenger, kan far ta ut opptil 39 uker med 80% lønn eller 29 uker med full lønn. Fars uker må taes ut innenfor den ordinære stønadsperioden etter fødselen. Mor kan samtidig motta engangsstønad."

Jeg kan ikke helt tro på dette,kan det være sant?

Er dette noe nytt nå,eller har det alltid vært sånn? I så fall har jeg slitt mer enn nødvendig, for min mann har knapt kunnet ta fjorten dager fri i forbindelse med fødsel.

Hva har han egentlig rett på?

Og hva har jeg rett på,som er hjemmeværende på tiende året og venter mitt fjerde barn.

Jeg har jo ikke rett til å være syk engang!

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Bajas!

Jeg vil bare få gratulere deg med graviditeten og ønske deg lykke til ;-)

Dette er noe nytt, og jeg kjenner ikke detaljene. Så du skal ikke gremme deg over tidligere barselsperioder. Det kommer særlig til anvendelse dersom mor er student og forsørges av barnets far.

Her er info om saken kopiert fra Trygdehjelpen:

"Dersom mor er hjemmearbeidende eller student, og barnet er født etter 1. juli 2000 kan far få rett på fødselspenger selv om mor ikke har vært i arbeid. Forutsetningen er at mor begynner i et heltidsstudium etter fødselen, eller begynner i minst 75 % arbeid, eller kombinerer arbeid og studier slik at det tilsvarer full stilling. Det samme gjelder dersom mor er for syk til å ta seg av barnet. Poenget er at det må foreligge et reelt omsorgsbehov for barnet for at far skal få fødselspenger.

Disse reglene gjelder ikke for fedrekvoten. Her er det fremdeles mors stillingsandel FØR fødsel som er avgjørende for hva far har rett på, ikke hva mor gjør ETTER fødsel. Og det betyr at far kan ha rett på fødselspenger, men ikke fedrekvote."

Håper alt går bra denne gangen! Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bajas!

Jeg vil bare få gratulere deg med graviditeten og ønske deg lykke til ;-)

Dette er noe nytt, og jeg kjenner ikke detaljene. Så du skal ikke gremme deg over tidligere barselsperioder. Det kommer særlig til anvendelse dersom mor er student og forsørges av barnets far.

Her er info om saken kopiert fra Trygdehjelpen:

"Dersom mor er hjemmearbeidende eller student, og barnet er født etter 1. juli 2000 kan far få rett på fødselspenger selv om mor ikke har vært i arbeid. Forutsetningen er at mor begynner i et heltidsstudium etter fødselen, eller begynner i minst 75 % arbeid, eller kombinerer arbeid og studier slik at det tilsvarer full stilling. Det samme gjelder dersom mor er for syk til å ta seg av barnet. Poenget er at det må foreligge et reelt omsorgsbehov for barnet for at far skal få fødselspenger.

Disse reglene gjelder ikke for fedrekvoten. Her er det fremdeles mors stillingsandel FØR fødsel som er avgjørende for hva far har rett på, ikke hva mor gjør ETTER fødsel. Og det betyr at far kan ha rett på fødselspenger, men ikke fedrekvote."

Håper alt går bra denne gangen! Klem fra

Hei,Laban!:o)

Takk,takk.

Det går bra denne gangen tror jeg.

Trivelig å se "kjente" her inne også!

Dette måtte jeg bare ha svar på!! Da er DOL kjekt å ha.

Jeg har lest dette kapittelet gang på gang men det står ingenting om at man må studere eller noenting i det.... Det må vel være noe feil.

Jaja, det hørtes helt utrolig ut likevel.

-En annen ting er jo at det absolutt burde vært slik!!

:o)

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...