Gå til innhold

Hvor mange muslimer er det i Norge?


hvemhvahvor

Anbefalte innlegg

hvemhvahvor

Jeg har en diskusjon med en annen om hvor mange muslimer det bor i Norge. Denne andre personen har sett på TV, i utlandet, at det er cirka 20 % muslimer i Norge. Det tallet finner jeg svært høyt. Er det noen her som har riktig info, og som kan skrive en link for nøytral dokumentasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pirrka

I følge statistisk sentralbyrå er det i Oslo i underkant av 20% innvandrarar (http://www.ssb.no/innvstat/ ), det er sikkert det talet kameraten din har høyrd. Oslo har langt fleire innvandrarar enn andre deler av Norge, og ikkje alle innvandrarar er heller muslimar.

Med mindre eit massivt antal etniske nordmenn har konvertert til islam, er det ikkje mogeleg å få 20 % muslimar ut av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på ssb at innvandrerbefolkningen i Norge utgjorde i 2001 6,6%. Av disse er 43 % norske statsborgere.

Innenfor tallet regner vi med svensker (største gruppen), dansker, briter osv, så antallet muslimer blandt disse er nok relativt lavt. a oss si 1,5 - 2%, kan jeg tenke meg.

Litt forskjell fra 20, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er ca 60 000 muslimer i Norge, hvilket utgjør ca. 1,3% av befolkningen. Antallet økte med ca 5 000 per år (0,1% av befolkningen), hovedsakelig pga krigen i eks-Jugoslavia. Dette tallet inkluderer muslimske fri-menigheter, og ikke-aktive muslimer (til og med en del som har flyttet fra Norge!).

Til sammenligning er ca 87% medlemmer av statskirken, og ca 5-6% humanister.

===

Det er riktig at ca 20% (18% tror jeg det er)av Oslos befolkning er klassifisert som "innvandrere". Men denne definisjonen av "innvandrer" inkluderer alle som har "en eller begge foreldre født i utlandet", og Kong Olav ville derfor også vært "innvandrer".

Videre er ca 50% av innvandrere faktisk nordmenn (norske statsborgere), og kun et FÅTALL av innvandrere er muslimer. Langt de fleste er faktisk kristne!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst berre statistikk på muslimar som er tilslutta menigheiter som mottek stønad frå staten. Dette er eit relativt lite tal. Dei fleste muslimar er ikkje formelt tilslutta menigheitene på dette viset, og blir såleis ikkje registrert.

Når det gjeld talet på innvandrarar eller folk med innvandringsbakgrunn, finst det også lite statistikk om dette.

"Innvandrarbefolkninga" blir definert som dei som er fødd i utlandet, eller fødd i Norge av to utanlandsfødde foreldre.

Innvandringa frå tredje verda skaut fart på 70-talet, og fekk born som no er i ferd med å bringe fram ein ny generasjon. Desse er ikkje kategorisert som innvandrarbefolkning.

Statistikk om talet på muslimar og talet på innvandrarar er vanskeleg tilgjengeleg, i alle fall ut over dei snevre rammer som SSB opererar med. Dette skuldast sjølsagt den definisjon ein har vald, man kanskje også at dette er tal som mange ikkje ynskjer skal kome fram

Innvandrarbefolkninga i Oslo (SSB sin definisjon) auka med vel 4 000 personar frå året før, til 98 800, og utgjer no 19,4 prosent av folketalet i hovudstaden. 68 prosent av desse har bakgrunn frå land i den såkalla tredje verda, dei fleste frå Pakistan. Dersom ein tek med også neste generasjon, blir talet sjølsagt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finst berre statistikk på muslimar som er tilslutta menigheiter som mottek stønad frå staten. Dette er eit relativt lite tal. Dei fleste muslimar er ikkje formelt tilslutta menigheitene på dette viset, og blir såleis ikkje registrert.

Når det gjeld talet på innvandrarar eller folk med innvandringsbakgrunn, finst det også lite statistikk om dette.

"Innvandrarbefolkninga" blir definert som dei som er fødd i utlandet, eller fødd i Norge av to utanlandsfødde foreldre.

Innvandringa frå tredje verda skaut fart på 70-talet, og fekk born som no er i ferd med å bringe fram ein ny generasjon. Desse er ikkje kategorisert som innvandrarbefolkning.

Statistikk om talet på muslimar og talet på innvandrarar er vanskeleg tilgjengeleg, i alle fall ut over dei snevre rammer som SSB opererar med. Dette skuldast sjølsagt den definisjon ein har vald, man kanskje også at dette er tal som mange ikkje ynskjer skal kome fram

Innvandrarbefolkninga i Oslo (SSB sin definisjon) auka med vel 4 000 personar frå året før, til 98 800, og utgjer no 19,4 prosent av folketalet i hovudstaden. 68 prosent av desse har bakgrunn frå land i den såkalla tredje verda, dei fleste frå Pakistan. Dersom ein tek med også neste generasjon, blir talet sjølsagt større.

De som bor i Norge er registrert i et trosamfunn. Jeg finner det lite trolig at særlig mange muslimer (og da langt mindre aktivt utøvende muslimer) er registrert som "kristne" eller annet, slik du fantaserer om.

Det er åpenbart at de registrerer seg, slik at den lokale moskéen får pengene fra staten.

Om noe, kan man derfor anta at de 60 000 registrerte faktisk ligger OVER det reelle tallet!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor i Norge er registrert i et trosamfunn. Jeg finner det lite trolig at særlig mange muslimer (og da langt mindre aktivt utøvende muslimer) er registrert som "kristne" eller annet, slik du fantaserer om.

Det er åpenbart at de registrerer seg, slik at den lokale moskéen får pengene fra staten.

Om noe, kan man derfor anta at de 60 000 registrerte faktisk ligger OVER det reelle tallet!

Med vennlig hilsen

Eg får ikkje dette til å stemme. Berre i Oslo er det nesten 100.000 innvandrarar, ca. 70.000 frå tredje verda, langt dei fleste frå Pakistan. Dersom ein for praktiske føremål (få ateistar i Pakistan) reknar desse som muslimar, blir det noko feil med tala dine.

Talet på muslimar i Norge er langt høgre enn dine vurderingar tilseier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får ikkje dette til å stemme. Berre i Oslo er det nesten 100.000 innvandrarar, ca. 70.000 frå tredje verda, langt dei fleste frå Pakistan. Dersom ein for praktiske føremål (få ateistar i Pakistan) reknar desse som muslimar, blir det noko feil med tala dine.

Talet på muslimar i Norge er langt høgre enn dine vurderingar tilseier.

Tallet er ikke "mine vurderinger", men fra registeret over medlemsskap i livssynsorganisasjoner.

Men du har rett i at tallene dine ikke stemmer - feilen ligger faktisk i at du tror "de fleste" innvandrere kommer fra Pakistan.

Disse utgjør faktisk et relativt lite mindretall (jeg mener å huske at det er mindre enn 40 000 totalt for Norge, inklusive både norsk og pakistansk statsborgerskap.)

Husk at "innvandrere" i Oslo inkluderer svensker, osv., som utgjør et langt større antall enn "pakistanerene".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet er ikke "mine vurderinger", men fra registeret over medlemsskap i livssynsorganisasjoner.

Men du har rett i at tallene dine ikke stemmer - feilen ligger faktisk i at du tror "de fleste" innvandrere kommer fra Pakistan.

Disse utgjør faktisk et relativt lite mindretall (jeg mener å huske at det er mindre enn 40 000 totalt for Norge, inklusive både norsk og pakistansk statsborgerskap.)

Husk at "innvandrere" i Oslo inkluderer svensker, osv., som utgjør et langt større antall enn "pakistanerene".

Med vennlig hilsen

"Innvandrarbefolkninga i Oslo (SSB sin definisjon) auka med vel 4 000 personar frå året før, til 98 800, og utgjer no 19,4 prosent av folketalet i hovudstaden. 68 prosent av desse har bakgrunn frå land i den såkalla tredje verda, dei fleste frå Pakistan."

Dette er henta frå SSB si web-side og tyder på at talet ditt er feil. Hugs at desse tale berre gjeld Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Innvandrarbefolkninga i Oslo (SSB sin definisjon) auka med vel 4 000 personar frå året før, til 98 800, og utgjer no 19,4 prosent av folketalet i hovudstaden. 68 prosent av desse har bakgrunn frå land i den såkalla tredje verda, dei fleste frå Pakistan."

Dette er henta frå SSB si web-side og tyder på at talet ditt er feil. Hugs at desse tale berre gjeld Oslo.

Det er da i tråd med det jeg skriver - de skriver at over 34 000 (over halvparten av 68% av 98 000) kommer fra Pakistan. Jeg skrev "40 000 på landsbasis" og de fleste bor i Oslo.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...