Gå til innhold

Hvor mye bør man tåle når man bor i blokk?


Gjest usikker nabo

Anbefalte innlegg

Gjest usikker nabo

Grunnen til at jeg spør er at jeg bor i en 3-etasjes blokk i Oslo. Jeg bor i 2.etasje, og naboen under meg skal bygge ut kjelleren (sånn at de får en leilighet på 2 etasjer.)

Noe bråk i forbindelse med dette må man selvfølgelig regne med... Men jeg er litt usikker på hvor mye man må må godta, derfor spør jeg :)

De har nå begynt hamring/snekring/banking klokka 9 på søndager. Dette varer i en time eller to, så er det slutt. Jeg sover ikke spesielt lett, men dette er mer enn nok til at jeg våkner av det.

Samtidig har de en tendens til å begynne med ting ganske seint om kvelden. Jeg har vært hjemme siden klokka 15 i dag, og det har vært musestille - helt til for 10 minutter siden nå! Nå er det hamring, banking og boring for harde livet her!!!! Lurer fælt på hvor lenge utover kvelden de har tenkt å holde på...

Vi har husordensregler her, uten at jeg husker dem i hodet. Regner med at det skal være stille fra klokka 22 eller 23 - men betyr det i prinsippet at man gjerne kan bore i betongen fram til klokka er 23??? Og er det ikke LITT tidlig med klokka 9 på søndager???

Neida, jeg er ingen gammel kjerring - er 28, og hunkjønn...... Hvis dette skulle utarte er det ikke barebare å klage til styret heller - for mannen i den familien sitter selvfølgelig i styret selv..... Er vel enklere å gå sammen med en nabo eller to å klage direkte til dem kanskje???

Det hører med til historien at han trengte boden min når han skal bygge ut kjelleren... Og han hadde visst prøvd å få tak i meg i noen dager før han satte lapp på postkassa og ba meg ta kontakt fordi han ikke hadde fått tak i meg (= vært hjemme da han ringte på). Så dermed hadde han bare "åpnet" (=klippet låsen) boden min han, for jeg hadde jo sagt at det bare lå noen dekk der allikevel?!?!?!? Ble så paff at jeg ikke fikk sagt noe, men nå noen dager etter er jeg rimelig forbanna.... Derfor jeg lurer på om jeg har litt kort lunte når det gjelder bankingen...... :)

Har lyst til å anmelde typen for innbrudd!! *flire* Man GJØR jo ikke sånt? Og som ikke det var nok, så har jeg jo møtt samboeren hans flere ganger i den perioden han tydeligvis hadde prøvd å få tak i meg, men hun har jo ikke sagt et pip om dette!!!!!

Begynner å lure på om jeg bør flytte i et hus på landet, eller om dette er over streken......

Naboene vi snakker om er i begynnelsen av 30-årene....

Har jeg rett til å reagere?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig har du rett til å reagere. Fyren tar seg til rette på din eiendom - det er ikke bare utrolig frekt, men ulovlig også. Når han oppfører seg sånn så tviler jeg ikke på resten av din beskrivelse om at han hamrer og banker til alle døgnets tider. Hvis det er til stor plage for dere, skal dere selvfølgelig si fra og han er tvunget til å følge husordensreglene.

En formell skriftlig klage til styret skal behandles uansett om han sitter der eller ikke. Han har ikke lov til å holde klage utenfor.

Jeg hadde et innlegg tidligere som gikk akkurat på dette - og jeg mener at utrolig mange er altfor lite tolerante til å bo i blokk. Når det er sagt, så finnes det også folk som er så blåst for sosiale antenner at dem heller ikke skulle bodd der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du reagere på dette! Da spesielt på innbruddet i boden din, for det er jo et innbrudd! Anmeld ham til politiet så skal du se pipen får en annen lyd.

Og det å drive med snekkerarbeide kl. 9 søndag morgen er uhørt, er det ikke til og med hjemlet i loven at det skal være stille i kirketiden på søndag, altså før kl. 13?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker nabo

Selvfølgelig har du rett til å reagere. Fyren tar seg til rette på din eiendom - det er ikke bare utrolig frekt, men ulovlig også. Når han oppfører seg sånn så tviler jeg ikke på resten av din beskrivelse om at han hamrer og banker til alle døgnets tider. Hvis det er til stor plage for dere, skal dere selvfølgelig si fra og han er tvunget til å følge husordensreglene.

En formell skriftlig klage til styret skal behandles uansett om han sitter der eller ikke. Han har ikke lov til å holde klage utenfor.

Jeg hadde et innlegg tidligere som gikk akkurat på dette - og jeg mener at utrolig mange er altfor lite tolerante til å bo i blokk. Når det er sagt, så finnes det også folk som er så blåst for sosiale antenner at dem heller ikke skulle bodd der :)

Takk :)

Jeg vet jo også at styret plikter å ta klager på alvor uansett om det gjelder en av dem som sitter der.....

Et annet eksempel er at vi i et skriv fra styret har fått anmodning om å gå litt vekk fra husveggene når man røyker ute - altså heller gå litt lenger inn i gården liksom, ikke sitte inntil veggen. Det er innmari plagsomt (ihvertfall når man ikke røyker selv) å få all røyken inn i leiligheten om sommeren når vinduene står på vidt gap.... Det ville jo aldri falle meg inn å klage på dette, for jeg mener at man må tåle litt - men den som sitter under mitt vindu og damper som verst er jo nettopp denne naboen da...... Som selv sitter i styret og undertegnet på dette skrivet..... *oppgitt*

Ellers er det faktisk stille nå.... Ingen banking..... Håper han ikke begynner igjen...

Takk for støtten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker nabo

Selvfølgelig skal du reagere på dette! Da spesielt på innbruddet i boden din, for det er jo et innbrudd! Anmeld ham til politiet så skal du se pipen får en annen lyd.

Og det å drive med snekkerarbeide kl. 9 søndag morgen er uhørt, er det ikke til og med hjemlet i loven at det skal være stille i kirketiden på søndag, altså før kl. 13?

Tusen takk - det hjelper å høre at man ikke er helt på bærtur! :)

Tro meg - hadde jeg skullet flytte ganske snart, så hadde jeg levert inn en anmeldelse på ham! Bare for å ha gjort det! Men sånn som ting er nå, så har jeg ikke flytteplaner... Og da blir det for dumt at han får en anmeldelse i posten når jeg ikke engang har rukket å si hva jeg egentlig mener.....

Jeg vet ikke om det står noe i husordensreglene her om ro i kirketiden. Men hvis det f.eks. skal være ro fra klokka 23, så lurer jeg på hva som defineres som "ikke ro"...... Det er jo forskjell på normalt prat og litt musikk evt, og å bore i betong.... Det går virkelig gjennom marg og bein...

Skal prate med et par av naboene i oppgangen som jeg har god kontakt med jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Du har lov til å reagere! Uansett om du var hjemme eller ikke, så gir ikke det han automatisk rett til å bryte seg inn i boden din. Det er innbrudd det.

Vi bor i en 14-etasjers blokk og der er det lov til å drive på med banking, boring o.l. fra kl 0800-1900 ( lørdager fra kl 0800-1700. Søndag er forbudt for sånt arbeid ). Driver man på med dette utover den tiden, så får man en varsel/klage fra naboene/tillitsvalg.

Man skal heller ikke begynne med sånt arbeid så sent på kvelden. Man får ta det tildigere på dagen, hvis ikke så får man vente til neste dag.

Snakk med de andre naboene og finn ut av ting.

Jeg ville anmeldt han for innbrudd i boden min ( hvis det var verdt det ). Dekk eller ikke dekk, hjemme eller ikke hjemme, innbrudd er det uansett hvordan man vrir og vender på det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Våril

Takk :)

Jeg vet jo også at styret plikter å ta klager på alvor uansett om det gjelder en av dem som sitter der.....

Et annet eksempel er at vi i et skriv fra styret har fått anmodning om å gå litt vekk fra husveggene når man røyker ute - altså heller gå litt lenger inn i gården liksom, ikke sitte inntil veggen. Det er innmari plagsomt (ihvertfall når man ikke røyker selv) å få all røyken inn i leiligheten om sommeren når vinduene står på vidt gap.... Det ville jo aldri falle meg inn å klage på dette, for jeg mener at man må tåle litt - men den som sitter under mitt vindu og damper som verst er jo nettopp denne naboen da...... Som selv sitter i styret og undertegnet på dette skrivet..... *oppgitt*

Ellers er det faktisk stille nå.... Ingen banking..... Håper han ikke begynner igjen...

Takk for støtten :)

Jeg hadde blitt "spenna gæren" og stein forbanna...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Jeg vet jo også at styret plikter å ta klager på alvor uansett om det gjelder en av dem som sitter der.....

Et annet eksempel er at vi i et skriv fra styret har fått anmodning om å gå litt vekk fra husveggene når man røyker ute - altså heller gå litt lenger inn i gården liksom, ikke sitte inntil veggen. Det er innmari plagsomt (ihvertfall når man ikke røyker selv) å få all røyken inn i leiligheten om sommeren når vinduene står på vidt gap.... Det ville jo aldri falle meg inn å klage på dette, for jeg mener at man må tåle litt - men den som sitter under mitt vindu og damper som verst er jo nettopp denne naboen da...... Som selv sitter i styret og undertegnet på dette skrivet..... *oppgitt*

Ellers er det faktisk stille nå.... Ingen banking..... Håper han ikke begynner igjen...

Takk for støtten :)

ja, fy flate - hadde noen røkt så det sev inn i min leilighet , hadde begeret vært fullt.- ja da hadde jeg sagt fra, -eller *kremt* sendt gubben for å si fra :)

Jeg hadde kanskje lent meg ut av vinduet og ropt; "øj!!! Du minner meg hele tiden om at jeg har slutta å røyke, jeg får nerver her. -kan du please røyke en annen plass, før jeg begynner igjen`?"

Og det med banking og boring, hadde jeg skrevet følgende melding til Styret om:

Jeg er ikke sikker på reglene, men kan det være riktig at XXXX kan bore i betong så tidlig på søndager, og sent på kvelden? Jeg har stor forståelse for at det er en tidkrevende jobb, og at det nødvendigvis medfører endel støy, men likevel. Jeg vil samtidig legge inn en litt forundret klage på at jeg fant låsen i min kjellerbod klippet opp, regnger med at dette kan være en missfortåelse, -men vil gjerne ha en uttalelse om saken.

mvh

bla, bla, bla og ting og tang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...