Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg sitter her og undrer litt... Jeg har vært veldig tørr øverst i halsen/bakerst på tungen i ca. 2 uker nå. Dette har vært veldig irritabelt, det klør hele tiden, men det gjør ikke vondt. I dag tok jeg en titt i speilet og da kunne jeg selv se at jeg hadde "byller" bakerst på tungen, og jeg forstod at det må være dette som klør så veldig. Hvor langt ned det sitter er selvsagt umulig for meg å se. Etter at jeg så dette, kombinert med at det har vedvart, dro jeg til legevakten. I første omgang tok det faktisk lang tid før han mente han kunne se disse byllene, men etter 3 forsøk sa han at han så disse, men jeg synes ikke han virket veldig overbevisende, så om han har fått studert dette gundig nok vet jeg ikke. Har også fått et par andre personer til å titte, og de har også helt klart tydelig sett disse byllene...

I allefall, legen mente at dette var en allergisk reaksjon og skrev ut Zyrtec til meg. Jeg er ikke helt overbevist om hans konklusjon, eller om han i det hele tatt så byllene, så jeg spør dere, kan man få slike byller som en allergisk reaksjon på tungen?

Han er selv lege i gata som jeg bor i, og han mener det er veldig dårlig luftkvalitet her, tung luft, og den står stille hele tiden (bor i en "grop"), det virker som om det er mye pollen i luften her. Han beskrev selv at han hadde fått litt plager med allergier etter at han flyttet hit. Vi flyttet hit i mars 2001, så jeg er litt usikker på om jeg reagerte i fjor sommer, men jeg kan ikke huske noe. På grunn av luften i dalen, blir det stort sett også veldig dårlig inneluft når det blir varmt ute, luften føles veldig klam og fuktig, kanskje har dette noe å si?

Jeg har ikke vært plaget av allergier før, og er 28 år, er det så normalt og få allergier i så "høy" alder?

Vel, i hovedtrekk vil jeg gjerne ha svar på disse byllene, håper dere kan gi meg svar på om dette er en allergisk reaksjon, og hva vil det mest sannsynlig være en reaksjon på, og vil da Zyrtec hjelpe? Samboeren min mener byllene ser mer ut som sopp, men det mente legen at det ikke var.

Om dette så er en allergisk reaksjon, kan jeg forvente å bli mer plaget med dette i fremtiden?

Håper på svar snart, da det klør veldig og er plagsomt, lite virker til å hjelpe (har riktig nok bare tatt min første Zyrtec tablett). Det blir bedre i noen minutter om jeg spiser is. Da går det en stund før det begynner å klø igjen.

På forhånd takk!

Mvh

Klaus

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57779-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære onni

Det du beskriver kan nok være allergi - i så fall burde du merke relativt rask bedring med Zyrtec. En annen mulighet er en virusinfeksjon og da er det ikke stort annet å gjøre enn å skylle munnen med et desinfiserende munnveann og vente på at det går over.

Det går godt an å få pollenallergi i voksen alder - hvis det er det vil du nok merke pollensesongene i årene fremover, men det behøver slett ikke være så ille - i år har det vært ekstremt med mye pollen og bare pent vær.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57779-allergi/#findComment-246571
Del på andre sider

Kjære onni

Det du beskriver kan nok være allergi - i så fall burde du merke relativt rask bedring med Zyrtec. En annen mulighet er en virusinfeksjon og da er det ikke stort annet å gjøre enn å skylle munnen med et desinfiserende munnveann og vente på at det går over.

Det går godt an å få pollenallergi i voksen alder - hvis det er det vil du nok merke pollensesongene i årene fremover, men det behøver slett ikke være så ille - i år har det vært ekstremt med mye pollen og bare pent vær.

Takk for tilbakemeldingen!

Foreløpig kan det nok virke som om legen har rett, med Zyrtec har plagene avtatt, jeg kan fortsatt kjenne at det klør i blant, men absolutt ikke i samme grad som før jeg fikk tablettene.

Det som ikke er fullt så trivelig er jo at jeg har blitt et sovende murmeldyr av disse tablettene! Er konstant trøtt og må anstrenge meg bade morgen og kveld for å holde meg våken. I dag har jeg eksamen og lesingen de siste dagene har det bare blitt tull med, blir veldig trøtt med en gang jeg har forsøkt å lese. I går måtte jeg til og med legge inn sovepause under lesingen, mitt på dagen!

Finnes det andre tabletter som har samme virkning, men som man ikke blir så trøtt av? Legen min sa at jeg ikke ville bli trøtt av disse tablettene, men det stemmer definitivt ikke.

Og så et siste spørsmål, hvordan finner jeg ut av hvordan jeg skal bruke disse tablettene? Skal jeg ta de kontinuerlig når det er sommer, eller skal jeg la tiden gå, og heller ta Zyrtec når symptomene kommer tilbake? Selv om jeg nå har tatt Zyrtec hver dag i 4 dager, så kjenner jeg definitivt at "det ligger noe" i halsen, men det er ikke like plagsomt.

Takk på forhånd!

NB!

Vil også takke for en bra og unik tjeneste dere har!

Mvh

Klaus

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57779-allergi/#findComment-247444
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...