Gå til innhold

Nå sykemeldt, snart trygdet


Betobe

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung gutt som nå har vært sykemeldt i snart 1 år. Det jeg lurer på er hva jeg gjør nå som jeg ikke kan gå sykemeldt lenger. Jeg tjente svært bra før jeg ble sykemeldt og har i sykemeldingsperioden fått meget godt utbetalt. Mine utgifter er også deretter.

Det jeg lurer på er om jeg fortsatt vil få det samme utbetalt etter at sykemeldingsperioden min går over. Hva vil det egentlig si at jeg går over som en trygded person. Hvilken fordeler og ulemper er det ved dette.

Hadde vært takknemmelig for et utdypende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvilke rettigheter du har når sykepengeperioder er over kan jeg ikke svare på siden du ikke gir noen opplysninger. Du må først og fremst snakke med legen din om planene videre. Det kan være aktuelt med videre behandling, da kan du får rehab.penger. eller det kan være aktuelt med attføring til et annet yrke, da kan du ha rett på attføringspenger.

Begge deler regnes ut på bakgrunn av inntekten din året før du ble syk, eller gjennomsnittsinntekt siste 3 år før du ble syk. Grunnlaget er max 6 ganger grunnbeløpet (G). G er nå 51360 men økes med virksning fra 1.mai. Du får 66% av dette, normalt blir det mye mindre enn du har hatt i sykepenger.

Har du barn under 18 år får du barnetillegg på kr 17 pr barn pr dag. Går du på attføring kan du få ulike andre tillegg.

Mer om de ulike ytelsene finner du på trygdehjelpen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke rettigheter du har når sykepengeperioder er over kan jeg ikke svare på siden du ikke gir noen opplysninger. Du må først og fremst snakke med legen din om planene videre. Det kan være aktuelt med videre behandling, da kan du får rehab.penger. eller det kan være aktuelt med attføring til et annet yrke, da kan du ha rett på attføringspenger.

Begge deler regnes ut på bakgrunn av inntekten din året før du ble syk, eller gjennomsnittsinntekt siste 3 år før du ble syk. Grunnlaget er max 6 ganger grunnbeløpet (G). G er nå 51360 men økes med virksning fra 1.mai. Du får 66% av dette, normalt blir det mye mindre enn du har hatt i sykepenger.

Har du barn under 18 år får du barnetillegg på kr 17 pr barn pr dag. Går du på attføring kan du få ulike andre tillegg.

Mer om de ulike ytelsene finner du på trygdehjelpen.no

Jeg fikk beskjed om at barnetillegget fikk man kun ved veldig lav inntekt (mht. rehabiliteringspenger). Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg fikk beskjed om at barnetillegget fikk man kun ved veldig lav inntekt (mht. rehabiliteringspenger). Stemmer det?

Nei, ikke nå lenger (lovendring 1.1.2002)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...