Gå til innhold

Flere spørsmål etter fødsel


Sybe

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en stor gutt for en uke siden. Jeg måtte sy en del blant annet fordi han måtte tas med vakum.

1) Når kan jeg regne med at jeg kan sitte normalt uten at det gjør vondt?

2) Når sånn cirka vil stingene være borte sånn at jeg kan tørke meg når jeg har vært på toalettet? Foreløpig dusjer jeg meg etter hver gang.

3) Gutten vår er ganske gul, på sykehuset sa de at det ikke var noen fare så lenge han spiste godt og ikke var slapp. Når vil da gulfargen bli borte?

4) Er det normalt at 1 uke gamle babyer har veldig løs avføring veldig ofte?

5) I dag var det litt blod på bodyen hans etter navlen. Er det normalt?

Det var spørsmålene jeg kom på i farta, håper du kan svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"2) Når sånn cirka vil stingene være borte sånn at jeg kan tørke meg når jeg har vært på toalettet? Foreløpig dusjer jeg meg etter hver gang." Jeg tørket meg fra første dobesøk jeg, sting til tross - er det farlig så lenge man tørker forfra og bakover da?

"4) Er det normalt at 1 uke gamle babyer har veldig løs avføring veldig ofte?" Så lenge de får bare morsmelk er avføringen gjerne rennende...

"5) I dag var det litt blod på bodyen hans etter navlen. Er det normalt?" Helt vanlig.

Det var spørsmålene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte også sy masse etter min fødsel for litt over 5 uker siden, og det tok nesten 2 og en halv uke før jeg kunne sitte "normalt". (dvs på en myk pute, da...) Jeg fikk sjekket stingene, og alt så "greit" ut, det var vont fordi jeg hadde blitt sydd så enormt mye fikk jeg til svar.

Jeg tror de fleste stingene forsvant etter 10- 14 dager.

Vesla vår bæsjet løst 12 ganger i døgnet de 2 første ukene! og det er visst helt normalt.

Lykke til videre, og håper du kan sitte snart!

klem fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Gratulerer med gutten!

1) det kan ta noen uker til, för du kan sitte uten at det gjörer vondt.

2)Det tar ca 5-6 uker för stingen er opplöst og borte. Du kan dog törke deg forsiktig etter dobesök alikevel. Dette er ikke farlig. At du duscher deg etter dobesök er bare bra men du trenger ikke nå å gjöre etter alle besök. 2-3 ganger /dögn holder.

3)Når gulfargen forsvinner kan jeg ikke si deg. Derimot er det riktig å se etter så at gutten spiser godt og ikke blir for slapp. Din helsesöster kan gi deg bedre svar og råd.

4)Ja, det er vanlig med lös avföring som kommer ofte så lenge som barnet bare spiser brystmelk.

5)At det kommer blod fra navelen er ikke uvanlig. Den holder nå på å törke ut og lössner da snart. Pröv å hold navelen törr.

Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...