Gå til innhold

Er det noen hundekjennere her nå?


smetana

Anbefalte innlegg

Hunden min- en svart cocker spaniel har i dag bitt en unge. Ikke mye, ungen var nok litt for hardhendt. Lite merke viste på armen. Men det er desverre ikke første gang. Hun har bitt ungene mine, hoppet opp i ansiktet på den ene, og knurrer omtrent på alle unger som nærmer seg. Syntes at det hadde bedret seg, men så skjer dette. Spurte oppdretter før jeg fikk henne for et år siden om hun var barnevennlig- Han svarte ja, men unnlot å fortelle at moren bet og var aggressiv overfor barn. Hva gjør jeg, kan jeg evt kreve pengene tilbake fra oppdretter, hvis jeg må kvitte meg med henne? Jeg frykter at avvlivning er eneste utvei. Kanskje selge til folk uten unger. Noen med erfaringer/ synspunkt? Er skikkelig trist og lei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med NKK (Norsk kennel klubb), de har nok oversikt over hvilke rettigheter du har i forhold til oppdretter. De burde også forklare oppdretter at man _ikke_ avler på aggressive hunder!

Når det gjelder hunden din så er mitt råd at du heller avliver den enn å selge den. Du vet jo aldri om den kommer ut for barn selv om du selger den til noen som ikke har barn og da kan uhellet lett være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cocker Spaniel kan aldri bli barnevennlig!

Hadde MIN hund bitt MIN sønn, ja da hadde han ikke fått sjansen til å gjøre det en gang til. Det er med bikkjer som biter som med mannfolk som slår; har de gjort det en gang er faren overhengende stor for at de gjør det igjen.

Kvitt deg med udyret og skaff deg en Labrador :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cocker Spaniel kan aldri bli barnevennlig!

Hadde MIN hund bitt MIN sønn, ja da hadde han ikke fått sjansen til å gjøre det en gang til. Det er med bikkjer som biter som med mannfolk som slår; har de gjort det en gang er faren overhengende stor for at de gjør det igjen.

Kvitt deg med udyret og skaff deg en Labrador :-)

Jeg har også inntrykk av at cockere ofte blir sure og gretne etterhvert. Ikke at jeg har så stor erfaring med dem, men... Hvorfor er det sånn tro? Er det fordi de er så søte og nusselige som små (og store for den del) at man ikke helt klarer å oppdra dem på samme måte som en større hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cocker Spaniel kan aldri bli barnevennlig!

Hadde MIN hund bitt MIN sønn, ja da hadde han ikke fått sjansen til å gjøre det en gang til. Det er med bikkjer som biter som med mannfolk som slår; har de gjort det en gang er faren overhengende stor for at de gjør det igjen.

Kvitt deg med udyret og skaff deg en Labrador :-)

Den var nå litt drøy, å kalle den stakkars hunden for et udyr!

Det er som oftest menneskers feil dersom hunden er uoppdragen. Jeg vet ikke hva smetana har gjort for å oppdra hunden og venne ham av med glefsingen, det har uansett tydeligvis ikke hjulpet. Men det er ikke hundens feil, hunder er ikke onde slik som mennesker kan være. Han vet bare ikke bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var nå litt drøy, å kalle den stakkars hunden for et udyr!

Det er som oftest menneskers feil dersom hunden er uoppdragen. Jeg vet ikke hva smetana har gjort for å oppdra hunden og venne ham av med glefsingen, det har uansett tydeligvis ikke hjulpet. Men det er ikke hundens feil, hunder er ikke onde slik som mennesker kan være. Han vet bare ikke bedre!

En del hunderaser har nedarvet endel dårlige sider grunnet mye innavl, og på grunn av "overoppdrett". Innen den enkelte raseer det ofte spesielle "feil" som går igjen i større grad enn andre.

Hos Cockere er slik småaggressiv oppførsel ikke uvanlig - men den forekommer enda oftere hos røde Cockere enn hos de andre fargene.

Dermed er det ikke alltid det er så mye eieren kan gjøre fra eller til, fordi denne oppførselen ikke så lett lar seg styre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv eventuelt å selge til noen uten barn....

Vi overtok en rød Cocker fra en barnefamilie da jeg var i tenårene, og han var verdens beste hund for oss, bortsett fra at han ikke likte aktive, små barn (eller fremmede menn). Litt større, rolige barn gikk bra....

Men rasen er nok generelt ikke helt barnevennlig, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at dette kan være et problem i rasen. Jeg anbefaler at du kontakter Norsk Spanielklubb. Avlivning er vel det beste alternativet. Dessverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at cockere ofte blir sure og gretne etterhvert. Ikke at jeg har så stor erfaring med dem, men... Hvorfor er det sånn tro? Er det fordi de er så søte og nusselige som små (og store for den del) at man ikke helt klarer å oppdra dem på samme måte som en større hund?

Cockeren er en sur og grinete rase som ikke er overbegeistret for barn.

Små og nusselige er de, og i noen tilfeller er det nok oppdragelsen som mangler. På det siste dressurkurset vi var på hadde vi en Cocker på gruppa. Eieren hadde en datter i barneskolealder og dermed en del besøk av andre barn. Det likte ikke bikkja i det hele tatt, knurret bare de nærmet seg. Eieren var lettere fortvilet og har jobbet MYE med dette. Det kommer seg, men helt bra er det ennå ikke. Jeg stoler ikke på dem ett halvt sekund og kunne aldre tenkt meg å ha en hund i huset som knurrer på min eller andres unge®.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var nå litt drøy, å kalle den stakkars hunden for et udyr!

Det er som oftest menneskers feil dersom hunden er uoppdragen. Jeg vet ikke hva smetana har gjort for å oppdra hunden og venne ham av med glefsingen, det har uansett tydeligvis ikke hjulpet. Men det er ikke hundens feil, hunder er ikke onde slik som mennesker kan være. Han vet bare ikke bedre!

"Den var nå litt drøy, å kalle den stakkars hunden for et udyr!" Aldeles ikke! En hund som biter, og det til og med barna i den familien den bor, er et UDYR. Det er ingenting å diskutere!

Uoppdragen er en ting, utilregnelig er noe ganske annet.

"Men det er ikke hundens feil, hunder er ikke onde slik som mennesker kan være. Han vet bare ikke bedre!" Nå har det seg slik at Cockeren er noe sur og grinete som rase. Der ligger noe. Oppdretteren har tydeligvis avlet på aggresive linjer, det er ikke bra. Det i tillegg til rasens råtne humør gjør denne hunden til noe jeg ikke ville hatt i hus, og etter alt som har skjedd burde ikke eieren ville det heller. En hund skal ikke bite, samme faen!

Og som sagt: Hadde MIN hund bitt MIN sønn (eller noen andres for den del) hadde det vært kort prossess. Og ja, jeg er utrolig glad i hunden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...