Gå til innhold

ytre vending av foster/seteleie


mads334

Anbefalte innlegg

Har tidligere forsøkt å stille et spørsmål vedr. den forskjellige praksis ang. ytre vending .Det inlegget ble slettet, det jeg lurer på er hva som er praksis idag. Tar selv kritikk for dette, da jeg personlig synest dette innbærer en for høy risiko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er noen sykehus i Norge som bedriver ytre vending av barn som har lagt seg i seteleie kun uker før termin. De større universitetssykehusene bedriver ikke slik praksis. Såvidt jeg har forstått er dette fordi de heller ønsker å legge sin prestisje i å utføre god fødselsomsorg også når det gjelder setefødsler. Det er normalt ikke knyttet stor risiko ved å føde i seteleie, men i de senere årene har tendensen i hele verden vært at man lettere tar keisersnitt i slike tilfeller enn å anbefale forløse setefødsler. Kvinnen har ofte fått valgmuligheten og når hun har oppfattet at opinionen faktisk stiller seg tvilende til sikkerheten ved vaginal fødsel, har tendensen også i Norge gått i retning av keisersnitt. Jeg har aldri selv jobbet ved noe sykehus som har praktisert ytre vending ved seteleie, men jeg har inntrykk av at dette anses som rimelig risikofritt i.o.m. at man alltid følger barnets bevegelser med ultralyd. Et ankepunkt ved slik praksis må være at det i mange tilfeller er en årsak til at barnet har lagt seg i seteleie, så man kan stå i fare for å manipulere et foster som enten raskt vil legge seg tilbake i sete eller at man i verste fall gjør noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen min lå i seteleie omtrent hele svangerskapet og 2-3 uker før termin var jeg på sykehuset og fikk utført ytre vending. Meningen var at jeg skulle ha setefødsel, men rtg viste at jeg hadde for trangt bekken. Valget var da enten ytre vending eller keisersnitt, jeg valgte vending. Hun ble liggende i hodeleie og jeg fødte helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...