Gå til innhold

Interstitiell cystitt?

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg har fått beskjed om at jeg har I.C. Men ingen vil forklare meg "på norsk" hva det egentlig innebærer! Bruker medisinen Hiprex over en lenger periode, uten at det har hjulpet merkbart. Legen sier det kan ta lang tid, men jeg har hatt problemer med dette siden barneårene. Nå er jeg 28 år, og begynner å bli en smule lei.. Har også hatt utallige blærekatarrer/UVI som har forårsaket en arrdannelse på den ene nyren min (venstre side). Jeg later vannet ofte, og det svir. Smerter i siden (lysken - området rundt ved blærens posisjon). Blærekapasiteten er målt og funnet normal. Vært til utredning hos urolog flere ganger, hvor det ble utført en biopsi - hvorav de fant diagnosen I.C. Har ekstremt lavt blodtrykk, er ofte svimmel - og ledd og muskelproblemer som jeg mottar Somadril for, for å få slappet av i alle ledd. Kan det være Reiters sykdom? Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5809-interstitiell-cystitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Interstitiell cystitt er ikke en vanlig betendelse i urinblæren som navnet skulle si. Dette er navnet på en sykdom som vi vet lite om. De typiske symptomene er at det er store smerter når det kommer en liten mengde urin i blæren. Smertene forsvinner når blæren tømmes og kommer tilbake når blæren fylles. - Når man har hatt dette lenge, vil blæren få redusert kapasitet. - Behandlingen er ofte at man får bedøvelse og blæren "blokkes ut" med vann. Dette kan i mange tilfeller hjelpe i lang tid. - Noen har god effekt av diett hvor man unngår alt som er surt bl.a. I USA finnes det pasientforeninger for denne sykdommen - og noen har fortalt meg at de har funnet mye nyttig informasjon på nettet (men jeg har ikke adresser - sykdommen heter det samme på engelsk).

Muskelsmerter, lavt blodtrykk og vanlig urinveisinfeksjon har ikke noe med dette å gjøre. Heller ikke Reiter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5809-interstitiell-cystitt/#findComment-31786
Del på andre sider

Interstitiell cystitt er ikke en vanlig betendelse i urinblæren som navnet skulle si. Dette er navnet på en sykdom som vi vet lite om. De typiske symptomene er at det er store smerter når det kommer en liten mengde urin i blæren. Smertene forsvinner når blæren tømmes og kommer tilbake når blæren fylles. - Når man har hatt dette lenge, vil blæren få redusert kapasitet. - Behandlingen er ofte at man får bedøvelse og blæren "blokkes ut" med vann. Dette kan i mange tilfeller hjelpe i lang tid. - Noen har god effekt av diett hvor man unngår alt som er surt bl.a. I USA finnes det pasientforeninger for denne sykdommen - og noen har fortalt meg at de har funnet mye nyttig informasjon på nettet (men jeg har ikke adresser - sykdommen heter det samme på engelsk).

Muskelsmerter, lavt blodtrykk og vanlig urinveisinfeksjon har ikke noe med dette å gjøre. Heller ikke Reiter.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Hei Trygve

Jeg har hatt utblokking to ganger allerede. Første gangen fungerte det veldig bra, andre gang kjente jeg ikke noen særlig forskjell. Nå vet jeg egentlig ikke hvilke muligheter jeg har. Er det noen mulighet å forbedre eller utbedre på noen måte ved hjelp av f. eks. en laparoskopi? Bruker fortsatt Hiprex. Er det en hensiktsmessig medisin å ta, eller vil det være bortkastete penger?

hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5809-interstitiell-cystitt/#findComment-32149
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Trygve Talseth, Urolog

Hei Trygve

Jeg har hatt utblokking to ganger allerede. Første gangen fungerte det veldig bra, andre gang kjente jeg ikke noen særlig forskjell. Nå vet jeg egentlig ikke hvilke muligheter jeg har. Er det noen mulighet å forbedre eller utbedre på noen måte ved hjelp av f. eks. en laparoskopi? Bruker fortsatt Hiprex. Er det en hensiktsmessig medisin å ta, eller vil det være bortkastete penger?

hilsen meg

Dersom legen(e) som behandler deg, mener at det interstitiell cystitt du har, hjleper ikke Hiprex. Dette hjelper som forebyggende medisin mot infeksjoner med bakterier.

Dette er ikke noen sykdom som er enkel å behandle, men siden du har hatt god effekt av utblokking en gang, kan det være forsøket verdt å prøve en gang til - kanskje litt kraftigere. Medisiner som er effektive har vi ikke i Norge, en del steder i utlandet bruker de noe som heter Elmiron. Dette er ikke registrert i Norge - effekten er usikker. Det forsøkes også å sette inn forskjellige stoffer i urinblæren. - Behandlingen må tilpasses hver enkelt, så du må snakke med uroloegen som behandler deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5809-interstitiell-cystitt/#findComment-35430
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...