Gjest abraxas Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Lørdag (1. juni) fikk jeg høy feber (40) og halsen hovnet skikkelig opp. Slik er det fremdeles.Den venstre siden av halsen er hoven på størrelse med en fersken, helt fra under øret og ned til nakken. Dette er naturligvis svært smertefullt. Det er så vidt jeg klarer å åpne munnen, får ikke i meg noe mat og klarer ikke å snakke noe særlig. Det er uhyre smertefullt å svelge. har fremdeles litt feber, og føler meg elendig. Onsdag var jeg hos legen. Han konstaterte en halsinfeksjon, uten å kunne spesifisere dette nærmere. Det ble testet for både streptokokker og kyssesyke, med negativt resultat. Jeg fikk resept på ery-max, og legen mente at jeg ville være frisk nok til å gå på jobb i morgen. Men nå er det verre enn noensinne. Jeg har ikke sovet ordentlig på over en uke. Gikk til legevakta i dag, legen der mente det ikke var noe å gjøre med dette, og ville faktisk at jeg skulle gå på jobb i morgen! (halsen er så hoven at jeg ikke kan bevege hodet til den ene siden, og det kjennes såpass tykt ut inne i halsen, at det er vanskelig å svelge ned slim og spytt. Hva kan dette være? Jeg tar foreskreven dose av ery-max'en (er allergisk mot penicillin), men føler ikke at det hjelper noe. Kan det finnes adekvat behandling for dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58118-halsinfeksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 Jeg har selvfølgelig ingen muligheter til å stille en sikker diagnose uten å ha segg deg og undersøkt hva du har i halsen. Men noen pekepinn har du gitt meg. Akutt halsinfeksjon kan vel så ofte forårsakes av virus som bakterier. Det er svært vanskelig å skille mellom disse etter en vanlig undersøkelse. Siden du ikke responderte på antibiotika peker det i retning av at det er virusinfeksjon du har. Man kan selvfølgelig ikke utelukke at det er bakterier som ikke påvirkes av erytromycin. Hva med kyssesyke? Det er virus, som forårsaker ganske tøffe infeksjoner i halsen med mye smerter og endel allmensymptomer, og kan være relativt langvarig. Det er mest i ung voksen aldre denne sykdommen forekommer, men av og til også før og etter. Sykdommen kan ganske greit diagnostiseres ved å ta en blodprøve. Vi har ingen god behandlingsmulighet for det,men det er greit å få den diagnostisert for å få et par gode råd for perioden etterpå. Under alle omstendigheter bør dette følges opp gjerne med både hasl og blodprøver. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58118-halsinfeksjon/#findComment-250116 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.