Gå til innhold

kan allergimedisin skade fosteret?

Anbefalte innlegg

Gjest Sandra

Jeg er gravid i uke 7. og er sterkt plaget for tiden med pollenallergi. Har ikke tatt en eneste allergitablett, men har sprayet meg med rhinox nesespray og saltvannspray, og brukt lomudal og spersaller øyedråper.

Nå er jeg så redd jeg kan ha skadet fosteret ved bruk av disse typene. Lurer på om de er skadelige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58140-kan-allergimedisin-skade-fosteret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg er ingen spesialist, men jeg er allergiker - og gravid.

Jeg har bjørk- og pollen allergi, så du kan trykt si at jeg sliter litt nå.

Jeg har snakket med 2 leger og fått beskjed om at jeg kan ta Poleramin tabletter. (de er det forsket på lenge med tanke på skadervirkninger.)

Lomudal nasal kan også taes- likeledes gjelder Lomudal øyendråper.

Det var jo ikke disse medikamentene du brukte, men ville bare si det til deg.

Hilsen en snufsende og kløende

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Sandra

Den nesesprayen og de øyedråpene du har tatt er helt ufarlige for fosteret. Du kan trygt bruke både nesespray og øyedråper av forskjellig slag selv om du er gravid. Det er riktig som Karlista sier at Polaramin også kan brukes, problemet med den er at den fører til nokså sterk døsighet hos mange og derfor egner seg mest om kvelden. De nyere antihistaminene som du ikke blir trett av vet vi mindre om når det gjelder graviditet, men til i dag er det ikke påvist noen skadelige virkninger av dem på fosteret. Vi anbefaler imidlertid å unngå slike tabletter de første 3 månedene av graviditeten for sikkerhets skyld.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...