Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Skrullete student

I hvilket tilfelle, hva er grunnen til at disse data skal samles? Tenker du i en akutt situasjon, eller som rutinemåling?

Hvis jeg har blodtrykksapparatet med meg, trur jeg at jeg ville måle det først. Sier jo en del om pasientens sirkulasjon, gir kanskje mer nøyaktige tall en pulsen? Hvis jeg ikke hadde appratet for hånd ville jeg kanskje kjnt litt på pulen først, om der i det hele tatt ER puls, om den er regelmessig og om den er bløt eller tydelig.

Så EKG etterpå, trur jeg.. EKG sier jo ikke noe direkte om sirkulasjonen til pas., "bare" om den elektriske aktiviteten i hjertemuskelen (men klart den elektriske aktiviteten påvirker sirkulasjonen) og viser forandringer ved hjerteinfarkt. EKG viser jo også om der er arytmier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58296-blodtrykk-puls-og-ekg/#findComment-248312
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kas.

Jeg oppfatter ikke spørsmålet ditt skikkelig. Rekkefølgen av slike undersøkelser turde være irrelevant, så lenge det er indisert å gjøre dem.

Hvis man tenker seg en vanlig undersøkelses-situasjon for en rutine-sjekk, vil rekkefølgen automatisk bli puls, blodtrykk og EKG.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/58296-blodtrykk-puls-og-ekg/#findComment-255300
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...