Gå til innhold

Attføring - samme biinntekt som før tillatt eller ikke?


Gjest Windsong

Anbefalte innlegg

Gjest Windsong

Hei!

Jeg har stått på attføring i tre år nå (siden sommeren 1999). Etter de nye reglene kom er jeg etter hvert blitt en smule forvirret.

Det jeg nå lurer på er om jeg fortsatt kan tjene opp til rundt 2000 i måneden som før, eller om jeg bare kan ha fire timer lønnet arbeid pr. uke ved siden av attføringen.

Bakgrunnen for at jeg spør er at jeg leste det med kun fire timer i et informasjonsskriv en gang. Men nå kommer en annen person fra Mølla kompetansesenter i Bærum (om du kjenner til det) og forteller at jeg fortsatt kan tjene penger som før ved siden av attføringen.

I slutten av denne måneden kommer jeg til å ha lønnet arbeide i en uke (leder på en barneleir). I forbindelse med dette lurer jeg på hvordan jeg skal fylle ut meldekortet, siden man der må krysse av antall timer pr dag og man er på jobb så å si døgnet rundt på en slik leir.

Dette ble mange spørsmål, men saksbehandleren min ved Aetat er altfor vanskelig å få tak i. Håper du kan hjelpe meg litt :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Siden du har hatt attf. lenge, kommer du inn under overgangsordningen som sier at du kan være i lønnet arbeid 4 timer pr uke (for å kompensere for friinntekten du hadde rett på tidligere, men som falt vekk 1.1.2002).

Denne bestemmelsen om 4 timer pr uke skulle i utgangspunktet bare vare til 31.5.02, men det er nå endret slik at du kan jobbe 4 timer pr uke ut attf.perioden.

Jobber du mer, skal attf.pengene graderes ut fra dette. Du bør ta opp med Aetat hvor mange timer du skal føre på meldekortet, jeg kan ikke vurdere dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Windsong

Siden du har hatt attf. lenge, kommer du inn under overgangsordningen som sier at du kan være i lønnet arbeid 4 timer pr uke (for å kompensere for friinntekten du hadde rett på tidligere, men som falt vekk 1.1.2002).

Denne bestemmelsen om 4 timer pr uke skulle i utgangspunktet bare vare til 31.5.02, men det er nå endret slik at du kan jobbe 4 timer pr uke ut attf.perioden.

Jobber du mer, skal attf.pengene graderes ut fra dette. Du bør ta opp med Aetat hvor mange timer du skal føre på meldekortet, jeg kan ikke vurdere dette her.

Hei og takk for så rakst svar!

Må bare si jeg synes dette er en rimelig tåpelig skrivebordsregel - 4 timer pr. uke er en regelrett avspisning! Det går jo nesten ikke an å finne en jobb hvor man jobber så lite.

En vanlig arbeidende som er godt lønnet har intent lovmessig hinder for nokså store biinntekter!.

Jeg savner den gamle ordningen. Når jeg en eneste uke i løpet av året stiller meg til disposisjon døgnet rundt, får jeg ikke noe igjen for det pga firkantede regler. Det er snakk om å tjene 3000 kr xtra i løpet av hele året. Deler man det på 52 uker er det ikke veldig mye penger pr uke!

Til slutt vil jeg si at dette ikke er ment som kritikk til deg, Irene Grøneng. Du gjør en kjempejobb. Jeg bare misliker reglene sånn at jeg måtte komme med litt edder og galle.

Skal i alle fall forsøke å smiske litt med aetat hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei og takk for så rakst svar!

Må bare si jeg synes dette er en rimelig tåpelig skrivebordsregel - 4 timer pr. uke er en regelrett avspisning! Det går jo nesten ikke an å finne en jobb hvor man jobber så lite.

En vanlig arbeidende som er godt lønnet har intent lovmessig hinder for nokså store biinntekter!.

Jeg savner den gamle ordningen. Når jeg en eneste uke i løpet av året stiller meg til disposisjon døgnet rundt, får jeg ikke noe igjen for det pga firkantede regler. Det er snakk om å tjene 3000 kr xtra i løpet av hele året. Deler man det på 52 uker er det ikke veldig mye penger pr uke!

Til slutt vil jeg si at dette ikke er ment som kritikk til deg, Irene Grøneng. Du gjør en kjempejobb. Jeg bare misliker reglene sånn at jeg måtte komme med litt edder og galle.

Skal i alle fall forsøke å smiske litt med aetat hehe.

Jeg skjønner utblåsningen! :-)

Ja, du får prøve å få gjennomslag for en gjennomsnittsvurdering. Hvis du ikke får det til kan du kreve skriftlig avslag som du kan klage på, evt helt til topps slik at saken til slutt blir vurdert av trygderetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...