Gå til innhold

Reglement for fartshumper - hjelp en kløne!


nanna

Anbefalte innlegg

Jeg er tydeligvis totalt på trynet når det gjelder å søke meg frem... :-/ Og kommunen har bare åpent frem til kl15, så det går ikke å ringe dit heller.

Vi skal sette opp noen fartshumper her i borettslaget, og jeg har fått i oppgave å finne de mest effektive humpene. De bør jo være høyest mulig og minst mulig lange, slik at man må kjøre saaaaktest mulig. Men hvor høyt og hvor bredt er dette?

Og hvordan er det med fartshump i svak helning? Er det nødt å være paddeflatt? Noen hjelpsomme sjeler der ute som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eks sjef over fartshumper ;-)

Hei :-)

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men jeg regner med at det ikke er så store forskjeller fra kommune til kommune?

Uansett, jeg har laaaaaaang erfaring med fartshumper, og dette vet jeg om denne saken :-)

- Hvis humpene skal legges på kommunal vei må dere søke kommunen om å få anlagt humper.

- Det finnes en kommunal standard for humper.

- Humper på privat vei må dere også få godkjent av kommunen, og om veien er "åpen for allminnelig ferdsel" må disse også følge kommunal standard.

- Fartshumper reduserer farten ned i 30 km/t.

- Fartshumper legges med 50-75 meters mellomrom på rette strekninger som er lengre enn 100 meter.

- En fartshump koster ca. 6000 kr.

- Fartshumper kan også legges i helninger, men da må man passe på mht avrenning og sånne ting. Legges de feil, risikerer nærmeste naboer å få bra mye vann i hagen ved neste regnskyll....

- Det bør ikke være for bratt, særlig ikke om man bor et sted hvor det er glatt om vinteren.

Jeg anbefaler deg å vente til i morgen, og ta kontakt med kommunen der du bor. Så slipper dere en dyrkjøpt erfaring med humper som blir fjernet av kommunen fordi de ligger feil eller er feil utformet.

Men NB! Mange kommuner, har som den kommunen jeg jobber i ganske laaaang venteliste for å anlagt humper. Somregel går det fortere om dere betaler selv. Vår kommune bruker for hundrede av tusner i fartshumper i året...

Lykke til!

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :-)

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men jeg regner med at det ikke er så store forskjeller fra kommune til kommune?

Uansett, jeg har laaaaaaang erfaring med fartshumper, og dette vet jeg om denne saken :-)

- Hvis humpene skal legges på kommunal vei må dere søke kommunen om å få anlagt humper.

- Det finnes en kommunal standard for humper.

- Humper på privat vei må dere også få godkjent av kommunen, og om veien er "åpen for allminnelig ferdsel" må disse også følge kommunal standard.

- Fartshumper reduserer farten ned i 30 km/t.

- Fartshumper legges med 50-75 meters mellomrom på rette strekninger som er lengre enn 100 meter.

- En fartshump koster ca. 6000 kr.

- Fartshumper kan også legges i helninger, men da må man passe på mht avrenning og sånne ting. Legges de feil, risikerer nærmeste naboer å få bra mye vann i hagen ved neste regnskyll....

- Det bør ikke være for bratt, særlig ikke om man bor et sted hvor det er glatt om vinteren.

Jeg anbefaler deg å vente til i morgen, og ta kontakt med kommunen der du bor. Så slipper dere en dyrkjøpt erfaring med humper som blir fjernet av kommunen fordi de ligger feil eller er feil utformet.

Men NB! Mange kommuner, har som den kommunen jeg jobber i ganske laaaang venteliste for å anlagt humper. Somregel går det fortere om dere betaler selv. Vår kommune bruker for hundrede av tusner i fartshumper i året...

Lykke til!

Beste hilsen fra

Tusen takk skal du ha! :-) Humpene skal legges inne på borettslagets gangveier, og betales av beboerene. Det er egentlig forbudt for andre enn flyttebiler og renovasjon, men folk grisekjører her inne. :-/

Ringer kommunen imorgen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

statementpappa

Hei :-)

Nå vet ikke jeg hvor i landet du bor, men jeg regner med at det ikke er så store forskjeller fra kommune til kommune?

Uansett, jeg har laaaaaaang erfaring med fartshumper, og dette vet jeg om denne saken :-)

- Hvis humpene skal legges på kommunal vei må dere søke kommunen om å få anlagt humper.

- Det finnes en kommunal standard for humper.

- Humper på privat vei må dere også få godkjent av kommunen, og om veien er "åpen for allminnelig ferdsel" må disse også følge kommunal standard.

- Fartshumper reduserer farten ned i 30 km/t.

- Fartshumper legges med 50-75 meters mellomrom på rette strekninger som er lengre enn 100 meter.

- En fartshump koster ca. 6000 kr.

- Fartshumper kan også legges i helninger, men da må man passe på mht avrenning og sånne ting. Legges de feil, risikerer nærmeste naboer å få bra mye vann i hagen ved neste regnskyll....

- Det bør ikke være for bratt, særlig ikke om man bor et sted hvor det er glatt om vinteren.

Jeg anbefaler deg å vente til i morgen, og ta kontakt med kommunen der du bor. Så slipper dere en dyrkjøpt erfaring med humper som blir fjernet av kommunen fordi de ligger feil eller er feil utformet.

Men NB! Mange kommuner, har som den kommunen jeg jobber i ganske laaaang venteliste for å anlagt humper. Somregel går det fortere om dere betaler selv. Vår kommune bruker for hundrede av tusner i fartshumper i året...

Lykke til!

Beste hilsen fra

Dette ble jeg rent imponert over!

Tenker sjeldent igjennom at det faktisk finnes standarder for fartshumpler.

Har de forskjellige humplene, forskjellige betegnelser; kan du f.eks. kjøre over en humpel og si: "Ahh, det var en deilig FH35!"?

Hva med fartsdumpler/dempere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...