Gå til innhold

Lønn, feriepenger og skatt?


Gjest Bobli

Anbefalte innlegg

Gjest Bobli

Er det noen som kan litt om pengereglene for sommerlønningen. Det blir litt for mange tall til at jeg klarer å finne ut hor mye jeg får å rutte med i sommer. Flott hvis jeg kunne få regnehjelp av noen.

Inntekten forrige år var ca. 270 000kr

Skal feriepengene være 10,8% av dette?

Er det halv skatt på junilønna?

Jeg har en brutto månedslønn på 22000kr. Hvor mye sitter jeg da igjen med i lønn + feriepenger for juni/juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dharma

10,2% av det du tjente i fjor (ikke medregnet feriepengene) Med mindre du har krav på den femte ferieuka, da er det 12%. Den har du krav på dersom du er organisert eller kommune/statsansatt eller har en god avtale. Sjekk hva du tjente i fjor og prøv og regn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iohoh

Hei, jeg tenker vel at du skal ha omtrent det samme som meg.

Jeg hadde et feriepsngegrunnlag fra i fjor på ca 230000. Feriepengene skal være 12 % av dette. Samtidig skal arbeidsgiveren trekke deg for 5 ukers fri (ferie) nå i år. Derfor får du bare utbetalt ca 25.000, stemmer?

Du trekker ikke skatt av disse pengene, men de er med inkl. i brutto årslønn på lønnsoppgaven for i år. Vi trekker nok skatt de andre 10 1/2 månedene til å dekke skatten på disse feriepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobli

Tusen takk for svarene deres. Da får jeg vel 24-25000 i feriepenger. Jeg spør litt videre. Ferepengene er skattefrie, men hvordan er det med junilønna? Betaler jeg full eller halv skatt av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iohoh

Tusen takk for svarene deres. Da får jeg vel 24-25000 i feriepenger. Jeg spør litt videre. Ferepengene er skattefrie, men hvordan er det med junilønna? Betaler jeg full eller halv skatt av den?

Jeg får ikke junilønn. Det er feriepengene som kommer i stedet for junilønna. Senere på året kan jeg ta fem ukers ferie når jeg vil uten å bli trukket i lønn for det når jeg tar ferien. Selv om jeg velger å jobbe hele juni så får jeg altså ikke vanlig lønn for denne måneden, kun disse feriepengene.

På lønnsslippen min står det en brutto månedslønn pluss ferietillegg. Det blir de ca 25000 som jeg nevnte. Men dette er altså det vi får i det offentlige som feriepenger.

Det er ikke så lett å forklare. Kanskje du skulle spørre noen i fagforeningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...