Gå til innhold

Gravid og selvst. næringsdrivende


aur

Anbefalte innlegg

Jeg har vært selvst. næringsdrivende (ikke regnskapspliktig) fra 01.01.01. Jeg tegnet da frivillig sykeforsikring ut fra en viss inntekt. Da jeg ble sykemeldt i desember i fjor, viste det seg at inntekten min for 2001 bare hadde blitt halvparten av det jeg forventet, og jeg opplyste om dette på trygdekontoret, slik at jeg fikk sykepenger ut fra halvparten av den inntekten jeg hadde betalt forsikringspremie for. Nå i år vil inntekten bli mye høyere igjen, og defor ba jeg i midten av mai om at forsikringspremien skulle forhøyes igjen. Jeg har termin 22. oktober, og sliter med bekkenløsning, og lurer derfor på følgende:

-når gjelder forhøyet sykeforsikring fra? (Jeg har ennå ikke mottatt innbetaling og svar fra Trygdekontoret)

-hva blir beregningsgrunnlaget hvis jeg blir sykemeldt nå?

-hva blir beregningsgrunnlaget for fødselspermisjonspengene?

-hvor lang permisjon kan jeg ta?

Håper noen kan svare meg på dette rotet! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Premien fastsettes i prosent av forventet pensjonsgivende årsinntekt som selvstendig næringsdrivende, jf. folketrygdloven § 8-35 (premiegrunnlaget). Her bruker man siste 3 ferdiglignede år eller skjønn.

Endring av premiegrunnlagret skal gjøres når skatteligningen foreligger og ved G-endring. Det skal ikke skje noen endring i premiegrunnlaget utover dette med mindre din arbeidssituasjon eller virksomhet er varig endret.

http://www.lovdata.no/for/sf/so/to-19970325-0261-0.html

Syke-/fødselspenger fra forsikringen ytes etter de samme bestemmelsene som ordinære sykepenger til selvstendig næringsdrivende, se §§ 8-34 og 8-35, dvs siste 3 ferdiglignede år (eller skjønn ut fra inntekten som kan dokumenteres på sykmeldingstidspunktet eller på det tidspunktet du tar ut fødselspenger).

Som du skjønner så behøver ikke premiegrunnlaget og syke-/fødselspengegrunnlaget bli av samme størrelse når det er skjønn inne i bildet. Men skal man bruke noe annet enn siste 3 år så må det være fordi inntekten på det aktuelle tidspunktet avviker mer enn 25% fra inntekt siste 3 år _og_ at det har skjedd en varig endring i arbeidssituasjonen/virksomheten som forklarer denne inntektsendringen.

Hvorvidt det var riktig å gi deg et så lavt sykepengegrunnlag den gangen kan jeg ikke vurdere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...