Poetica Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 I går fikk Nora sitt første allergiutbrudd siden hun som 2 åring vokste av seg eggeallergi. (Vi har mistanke om et snev av pollenallergi, men mistanken er litt vag) Hun besøkte storesøster som har 2 katter og 1 hamster, og det tok ikke lang tid før hun fikk røde og hovne kløende øyne. Da hun bare var i direkte kontakt med kattungene, og ikke med hamsteren (som vi forøvrig også har en av her hjemme, på den andre storesøsterens rom), er det liten tvil om at kattene var det som utløste reaksjonen. Nora var i tillegg svært "deppa", hun var overfølsom og grinete, akkurat som hun pleier å bli når hun er astmatisk. (Det er kanskje vanlig også ved allergi hos barn??) Det er vel ikke nødvendig å si at jeg ikke akkurat ble fra meg av lykke over at hun igjen er blitt allergisk, og som mødre flest er jeg nå litt småbekymret. Jeg lurer nemlig på om det er noen grunn til å tro at slik allergi i neste omgang kan trigge astmaanfall? Finnes det noen statistikk som viser at dette kan forventes, eller er det mest trolig at hun vil ha atskilte reaksjoner; altså en som medfører kløe, og en annen som medfører anfall? Med tanke på medisinering, så bruker hun til vanlig Flutide og Serevent, og Ventoline (på babyhaler eller forstøver, alt ettersom graden av tetthet gjør seg gjeldende). Da det ble så ille i går som det ble, og reaksjonen ikke ga seg, selv etter 2-3 timer, ga jeg henne en halv Zyrtec. Den hjalp. (Hun måtte selvsagt dra hjem straks reaksjonen på kattene kom.) Kan vi nå forvente at hun kommer til å få fullt utslag på det snevet av pollenallergi som vi mistenker hun har? Burde jeg ikke skaffe henne allergimedisin i tillegg nå? Det blir nok dessverre ikke så mange besøk hos storesøster for Nora framover. Og Nora er jo som barn flest svært betatt av småkattenurk. Jeg innrømmer gladelig at jeg er helt amatør når det gjelder allergi i kombinasjon med astma, jeg har bare trengt å forholde meg til de ulike problematikkene separat. Den eldste jenta mi (nå 20 år) har tidligere vært allergisk mot de fleste gresspollentypene, og har hatt allergi mot masse forskjellige dyr. Dette vokste hun av seg tidlig i tenårene. Hun hadde litt lett astma i en kort periode, men også det har hun vokst av seg. Derfor vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne å orientere meg i forhold til problemet med Nora, som tross alt har diagnosen alvorlig astma med akutte forverringer og nå også har blitt allergisk mot katter. Hun er også atopiker, men er blitt veldig mye bedre av det det siste året. Selvsagt er jeg mest redd for at hun igjen vil få et av sine svære anfall, i og med at de er så dramatiske som de er, med livstruende anfall, bevisstløshet og langvarige sykehusinnleggelser. Jeg kan ellers nevne at hun er potent medisinert for astmaen, og ikke har hatt symptomer på noen større tetthet siden kulda forsvant. Vi er meget nøye med å dosere riktig til en hver tid, selvsagt. Helt konkret, hva gjør vi nå? På forhånd takk for svar! God sommer! Vennlig hilsen amatør 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58721-astmabarn-og-allergiwenke/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei igjen Dette er vanskelig, skulle nær sagt ikke noe for amatører, for det er nesten slik jeg føler meg overfor dette problemet. Kattunger er kanskje det mest potente allergifremkallende "middel". Pass i alle fall på at storesøster skifter klær når hun kommer til dere, og hold Nora vekk fra pusene. Dette kan meget godt trigge et astmaanfall. Egentlig vil jeg helst at du stiller dette spørsmål til Ragnhild Halvorsen i Allergi eller Thor-Øistein Ensjø her i dette forum, de er begge spesialister på dette og i og med at dette er vanskelig, bør du få den beste hjelp. Gi dem beskjed og be dem lese spørsmålet ditt i dette forum, så du slipper å skrive det omigjen. Håper du er fornøyd med svaret så langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58721-astmabarn-og-allergiwenke/#findComment-251706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2002 Hei igjen Dette er vanskelig, skulle nær sagt ikke noe for amatører, for det er nesten slik jeg føler meg overfor dette problemet. Kattunger er kanskje det mest potente allergifremkallende "middel". Pass i alle fall på at storesøster skifter klær når hun kommer til dere, og hold Nora vekk fra pusene. Dette kan meget godt trigge et astmaanfall. Egentlig vil jeg helst at du stiller dette spørsmål til Ragnhild Halvorsen i Allergi eller Thor-Øistein Ensjø her i dette forum, de er begge spesialister på dette og i og med at dette er vanskelig, bør du få den beste hjelp. Gi dem beskjed og be dem lese spørsmålet ditt i dette forum, så du slipper å skrive det omigjen. Håper du er fornøyd med svaret så langt. Hei igjen! ) For meg er det faktisk ganske så ålreit å se at det ikke bare er jeg som synes det er vanskelig dette. Jeg gjør som du sier jeg og spør de andre ekspertene. God sommer! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58721-astmabarn-og-allergiwenke/#findComment-252337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.