Gå til innhold

Skal avisene være objektive eller skal de ta parti?


Solsikke

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aviser/nyhetsmedia har alltid vært en aktør, ikke en observatør. Tidligere var motivene mer politiske, nå er de økonomiske.

Ser du etter noe som er mer balansert/nøytralt i norsk avisflora, tror jeg Morgenbladet kommer best ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øj! Ikke "ta fra meg" debatten da! :-)

Jeg gidder ikke diskutere Alvheim,- men saken var spennende. Jeg så ikke programmet da....

Man finner ikke objektive journalister, -men man TROR det, når jouralisten skriver det man selv liker, -og denne journalisten var glup! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariV

Dette er ikke en artikkel, men en kommentar under headingen "Akkurat nå".

I kommentarer tas det stilling - i artikler ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistikk kan aldri vera objektiv i og med at det er mennesker som er journalistar. Journalistikk har ALDRI vore objektiv, og kjem aldri til å bli det. Det finst ikkje ein gong nokon grunn til at den bør bli det.

Denne konkrete saka handlar om Alvheims manglande respekt. Korleis meiner du ein kan skriva om dette på ein objektiv måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

øj! Ikke "ta fra meg" debatten da! :-)

Jeg gidder ikke diskutere Alvheim,- men saken var spennende. Jeg så ikke programmet da....

Man finner ikke objektive journalister, -men man TROR det, når jouralisten skriver det man selv liker, -og denne journalisten var glup! *S*

Hei flisa:o)

Står til?

Skal ikke ta fra deg debatten jeg, var ikke meningen det i alle fall:o)

Jeg ble bare så utrolig paff for hvor mye parti denne journalisten tok. Jeg leser VG ganske mye og kan ikke huske at de har tatt så mye parti i en sak før. Derfor innlegget:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke en artikkel, men en kommentar under headingen "Akkurat nå".

I kommentarer tas det stilling - i artikler ikke.

mvh

ok:) Der ser du hvor dum jeg er*s* Skjønte ikke det jeg. Ikke rart jeg ikke fant den som sak på forsiden da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vær varsom - punkt 1.5 finner du:

"Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre. "

Da gir svaret seg selv, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistikk kan aldri vera objektiv i og med at det er mennesker som er journalistar. Journalistikk har ALDRI vore objektiv, og kjem aldri til å bli det. Det finst ikkje ein gong nokon grunn til at den bør bli det.

Denne konkrete saka handlar om Alvheims manglande respekt. Korleis meiner du ein kan skriva om dette på ein objektiv måte?

Det kan godt være at journalistikk aldri har vært objektiv. Men jeg har i alle fall ikke lagt merke til det på samme måte som jeg gjorde det i denne artikelen.

Jeg så debatten og ja jeg er enig med deg i at Alvheim var arogant. Men Nadia var ikke noen flink motdebatant heller, så desverre satt jeg igjen med inntrykket av at Alvheim vant den debatten. Synd for de jentene det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Vær varsom - punkt 1.5 finner du:

"Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre. "

Da gir svaret seg selv, ikke sant?

Ja det er sant, ,men som sagt tidligere, jeg har ikke sett det så tydelig før. Derfor ble jeg paff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Artiklar bør prøve å presentere saker balansert, men den objektive sanninga kan jo vere at nokon faktisk har sagt/gjort noko dumt. At Alvheim påstår å vite like mykje om dette konkrete temaet som jenta, synest å vere eit slikt tilfelle.

Men AVISER treng då ikkje vere objektive, kvar har du det frå? Og leiarar, kronikkar o.s.v. er då absolutt subjektive og skal vere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Undersøkeser blandt norske journalister har vist at SV ville ha vært norges i særdeleshet største parit hvis folket hadde stemt som dem.

De fleste har valgt dette yrket for å spre sin rødmussede propaganda/svada/desinformasjon ut til folket.

Noen objektivitet fra det hold kan vi derfor se langt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkeser blandt norske journalister har vist at SV ville ha vært norges i særdeleshet største parit hvis folket hadde stemt som dem.

De fleste har valgt dette yrket for å spre sin rødmussede propaganda/svada/desinformasjon ut til folket.

Noen objektivitet fra det hold kan vi derfor se langt etter.

Hehe, lengter du etter Livssyn? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på foreldreforum også jeg... Men som en annen har påpekt her: dette er ingen artikkel, men en kommentar/kronikk. Det ser du bla. ved å se på tittelen på siden "Meninger" - da ligger det vel litt i navnet at journalisten presenterer sitt eget syn? Slike tekster finner du også i avisen, enten helt frammerst eller i en tekstboks på yttersiden av en side.

Men uansett: selvfølgelig er ikke journalister 100% objektive. De er vanlige mennesker som alle andre, og prioriterer hva de ønsker å skrive om, hvordan de vinkler en sak osv. utifra sitt eget syn og sine egne prioriteringer. Derfor vil to saker aldri få helt samme vinkling av to ulike journalister. Aviser må alltid leses med kritisk sans!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på foreldreforum også jeg... Men som en annen har påpekt her: dette er ingen artikkel, men en kommentar/kronikk. Det ser du bla. ved å se på tittelen på siden "Meninger" - da ligger det vel litt i navnet at journalisten presenterer sitt eget syn? Slike tekster finner du også i avisen, enten helt frammerst eller i en tekstboks på yttersiden av en side.

Men uansett: selvfølgelig er ikke journalister 100% objektive. De er vanlige mennesker som alle andre, og prioriterer hva de ønsker å skrive om, hvordan de vinkler en sak osv. utifra sitt eget syn og sine egne prioriteringer. Derfor vil to saker aldri få helt samme vinkling av to ulike journalister. Aviser må alltid leses med kritisk sans!

Som jeg sa på foreldreforum, jeg skjønte det når KariV gjorde meg oppmerksom på det.

Har bare ikke sett det på denne måten før. Så nå vises det hvilken avisleser jeg er:o) Leser VG så og si daglig, men leser vel bare det som interesserer meg. Derfor forsøker jeg bestandig å få avisen først, siden jeg har en sambo som leser avisen nøye, fra første side til siste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at journalistikk aldri har vært objektiv. Men jeg har i alle fall ikke lagt merke til det på samme måte som jeg gjorde det i denne artikelen.

Jeg så debatten og ja jeg er enig med deg i at Alvheim var arogant. Men Nadia var ikke noen flink motdebatant heller, så desverre satt jeg igjen med inntrykket av at Alvheim vant den debatten. Synd for de jentene det gjelder.

I ei vanleg nyhendesak vil du også sjå at journalisten "tar parti" med ordval o.l. Ikkje ein gong historiefaget er objektivt. Det er til ei kvar tid dei som har makta som skriv historia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Hvorfor skal aviser være objektive? Det har da blant annet alltid eksistert aviser som har en uttalt partitilhørighet? Og hvordan er det mulig å være "objektive" så lenge det er mennesker som skriver artiklene? Kan f.eks. du uttale deg "objektivt" om dyremishandling, omskjæring av jenter, dødsstraff osv, eller rett og slett om kontantstøtte, norske matvarepriser, eldrepolitikk eller hva det nåe er som opptar deg. Det eneste man etter min mening til nød kan uttale seg om er saker som man ikke har noen mening om, dvs ingen interesse av. F.eks. om homofile skal få adoptere, om tobakkspriser eller været på Jan Mayen.

(Også på foreldreforum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke en artikkel, det der - det er en kommentar!

Det er forskjell på å skulle gjengi objektivt en hendelse e.l. og å ha et kritisk syn på samfunnet - og begge deler har media ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...