Gjest Vi22 Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Fikk for tre uker siden vite at jeg hadde fått mononukleose etter å ha hatt halsvondt i vel ei uke. Beskjeden feber, negativ CRP, SR veit jeg ikke, lett forhøga ASAT og ALAT. Ingen palpabel forstørrelse av milt eller lever. Hatt litt SMÅvondt i magen, på høgre og venstre side under ribbeina. Kanskje bare fordi det er her jeg trur milt og lever ligger, kan jeg slå meg til ro med at det er ninbilning? Sykmeldt i to uker i første omgang. Nå har jeg ikke hørt noe fra legen, så regner med jeg skal begynne i jobb igjen. Det innebærer ofte høgt tempo og en del tunge tak. Det jeg lurer på: Kan jeg også ellers bare herje på? Kan jeg gå tur i fjellet? Jogge? Ta sit-ups? Sykle til og fra jobb? Eller bør jeg ta det rolig når jeg kan liksom? Noen snakker om inaktivitet i flere måneder.. Føler meg ok nå. Blir fort trett, men veit ikke om det er pga virus eller pga at sånn er jeg bare! Lymfeknutehelvelsen på halsen var gått bort. Kommet itlbake på ene sida nå. Kan det ha sammenheng med framsprett av visdomstann? Eller er det virueset som ennå sitter i? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59000-tittel-mangler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Det høres som du har hatt et typisk tilfelle av mononukleose, forårsaket av Epstein-Barr virus. Forløpet varierer ganske mye fra en pasient til en annen, derfor er det vanskelig å være alt for kategorisk når det gjelder rådgivning for perioden etter gjennomgått sykdom. Noen blir ganske raskt friske og kan gjøre det meste, mens andre hangler i flere måneder. Det høres som du slapp fra det relativt lett. Jeg tror ikke at du er dømt til inaktivitet når du er kommet over den akutte perioden og prøvene på leverfunksjon og andre er blitt normale.. Hvor meget du kan og bør gjøre kan du egentlig regulere selv. Start lett eller moderat, ikke press deg i begynnelsen, men gjør noe. Jeg tror det er riktig å si at i noen uker bør du unngå tunge belastninger. Ta det litt piano og øk etterhvert som du føler at kroppen fungerer. Hva du tåler uten at du føler deg utslitt og tung er sannsynligvis den beste indikatoren. Lymfeknytene holder seg litt store ofte i flere uker, du bør ikke bekymre deg for det. Vennlig hilsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59000-tittel-mangler/#findComment-252488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.