Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Minstemann på 2,5 år fikk Ventolin i dag p.g.a. mistanke om allergiutløst astma. Han har påvist allergi på Husstøvmidd, men mistanke om mulig reaksjon på pollen. Han har vært trøtt og har sovet ca 15 timer i døgnet, hoster om kvelden og natten, blir lett anpusten og har blitt noe hemmet i vanlige aktiviteter. Legen kunne ikke gi noe sikker diagnose, da han ikke hørte noe i luftveiene, men vi skulle prøve Ventolin inhalasjoner til over helgen, for å se om det hjalp.

I ettermiddag fikk han første dosen, sov så i en time og etter det har han vært helt propell til han kollapset i 19.30 tiden. Merket at han ble noe bedre i pusten og aktivitetsnivået steg til gamle høyder. Er det normalt å gå helt av skaftet av å få Ventolin? Eller er det bare et godt tegn på at medisinen virker og hva bør da eventuelt skje videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59024-virkning-av-ventolin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn blir temmelig hyper av ventoline han også. Det er jo et adrenalinbeslektet stoff såvidt jeg vet, så at ungene reagerer er ikke uvanlig. Prøv selv, så kjenner du kanskje at hjertet får litt fart på seg... ;-)

Men bedre med en hyper unge enn en som ikke puster da..

Vi er veldig forsiktige med å gi ventoline før leggetid, gir kun på kveldstid når det er helt nødvendig, ellers får vi aldri småen til å sove.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59024-virkning-av-ventolin/#findComment-252106
Del på andre sider

Min sønn blir temmelig hyper av ventoline han også. Det er jo et adrenalinbeslektet stoff såvidt jeg vet, så at ungene reagerer er ikke uvanlig. Prøv selv, så kjenner du kanskje at hjertet får litt fart på seg... ;-)

Men bedre med en hyper unge enn en som ikke puster da..

Vi er veldig forsiktige med å gi ventoline før leggetid, gir kun på kveldstid når det er helt nødvendig, ellers får vi aldri småen til å sove.

En oppdaget i alle fall hvor hemmet han har vært de siste uken.

Har gått nå i flere dager å tenkt på om det er noe som var på gang. Fikk beskjed hos allergispesialist før jul, at det var stor mulighet for at han kunne utvikle astma, men en håpet jo i det lengste at han skulle unngå det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59024-virkning-av-ventolin/#findComment-252117
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Jeg beklager sent svar, men her er jeg.

Små astmabarn trenger normalt ikke mer søvn enn andre,så sant han er godt medisinert. Men det er klart at om han sliter mye og er undermedisinert, vil han bli sliten.

Ofte kommer barna til lege i relativt gode perioder, og da er det vanskelig å høre noe på lungene og vanskelig å stille noen eksakt diagnose.Ventolin skulle ikke ha noen"vill" virkning utenom det at han nå føler seg frisk igjen. Små barn kan jo bli ganske ville i seg selv. Vanlige symptomer for barneastma, er vedvarende hoste, spesielt om natten samtidig med hvesende respirasjon, hoste relatert til lek og aktivitet, hyppige og langvarige forkjølelser, tung pust ved luftveisinfeksjoner, surkling i brystet, redusert yteevne, dårlig trivsel og yteevne. Når du er på legebesøk, bør du ta med persentilskjemaet ( det som viser vekt og høyde), dette kan være veiledende. Astma mistenkes særlig hos barn med påvist allergi.Enkle retningslinjer i forhold til det å sanere best mulig husstøvmidd: Røykfritt miljø er selvsagt, god ventilasjon i alle rom, unngå for høy temperatur (20-21grader), unngå høy luftfuktighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59024-virkning-av-ventolin/#findComment-255929
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...