Poetica Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Har lagt inn følgende spørsmål på lungeforum: http://forum.doktoronline.no/mp/article?_cmd=show&id=1210791 Wenke Lunde ville jeg skulle få dere til å ta en kikk, siden hun føler seg usikker på hva hun skal svare. Kan dere være så snille og gjøre det? På forhånd takk! ) 0 Siter
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 14. juni 2002 Skrevet 14. juni 2002 Kjære Poetica Nora er tydeligvis atopiker og det betyr at hun arvemessig er i stand til å utvikle allergier mot dagligdags forekommende stoffer som pollen, dyrehår, midd osv. En atopiker starter gjerne sin "karriere" med egg og melkeallergi. Disse allergiene går som oftest over i løpet av småbarnsperioden, men blir også ofte avløst av luftveisallergier som allergi mot dyr (katter, hunder, marsbvin, hamster, hest osv.), pollen og husstøvmidd. Så vidt jeg forstår av innlegget ditt har hun hatt astma, til dels alvorlig, også siden småarnsalderen, men er blitt bedre. Det er også nokså typisk, men dessverre så vedvarer astmaplagene ofte hos atopikeren men symptomene blir mildere med årene. Det er altså helt "normalt" for en atopiker å utvikle dyrehår- og pollenallergi. Når hun har en overømfindtlighet i luftveiene, og det har hun i og med at hun har astma, så kan kontakt med dyr hun er blitt allergisk for utløse astmaanfall, likeledes kan hun få astma i pollensesongen. For en atopiker med påvist allergi mot dyr er det nødvendig å unngå kontakt med dyr (dessverre) og katter og hamster virker nok spesielt sterkt. Det er viktig å bruke forebyggende medisin for å holde astmaen i sjakk (Flutide og Pulmicort er forebyggende medisiner som virker nokså likt). Serevent eller Oxis som er langtidsvirkende anfallsmedisiner kan også være nyttige å bruke fast. Forebyggende medisin skal brukes også i gode perioder og ikke stoppes uten etter anbefaling fra lege. Siden datteren din har såpass alvorlige problemer antar jeg du har kontakt med en barnelege som følger opp medisineringen. Håper dette var svar på spørsmålene dine. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.