Gå til innhold

Bibelen - hva handler de utelattene skriftene om?


Gjest Papirtiger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vet jeg ikke så mye om, men jeg vet at min onkel som studerte Tysk og gammeltysk, leste en veldig gammel bibel. Der sto det om reinkarnasjon. Dette er tydeligvis fjernet i ettertid, for folk måtte ikke tro at de hadde flere sjangser.

Det sto også om at det var en mann som kom til Maria, for å fortelle at hun skulle få en sønn. Ikke en engel. Dette er vel blitt forandret på sånn at folk ikke skulle tvile på at hun var jomfru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knappologen

De utelatte skriftene kalles apokryfer. Grunnen til at de er utelatt, er våre tidligste kirkefedre mente at de til forskjell fra de andre skriftene ikke kunne være inspirert av Gud. Det betyr ikke at de mangler sannhet.

Martin Luther beskrev dem som "ikke kan regnes ikke kan regnes likestillet med den Hellige Skrifts Kanoniske bøker, men likevel gode og nyttige å lese".

Apokryfene er alle sammen fra gammeltestamentlig tid. Navnene deres er

Tobias' bok,

Judiths bok,

Salomos visdom,

Jesu Sirak Sønns visdom,

Visdommens bok,

Baruks bok,

Makkabeernes første bok,

Makkabeernes andre bok,

Judakongen Manasses bønn,

Tillegg til Esters bok,

Tillegg til Daniels bok.

De utelatte skriftene er samlet i en liten bok, "Det Gamle Testamentets Apokryfiske Bøker" utgitt av det Det Norske Bibelselskaps Forlag.

Innholdet i bøkene er stort sett historiske skildringer av livet til en del jødiske mennesker. Visdommens bok har noe likhet med Salomos Ordspråk i Det Gamle Testamentet. Men setningene er lengre og har en slags "fortellerstil".

Det finnes også en del tilsvarende skrifter fra nytestamentlig tid, men de har aldri vært en del av Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg kan bare anbefale deg det uten att du leser får du ikke vite noe. Det er så mange som har forskjelige meninger og tolkninger av detn boken.

Jeg er selv en personlig kristen og vet ikke hva jeg skulle gjort om ikke jeg hadde hatt Jesus med meg på godt og vondt. Det vil ikke altid si att en får det som en vill og ønsker, men i etter tid ser en att det som skjedde var til det beste på lang sikt

Husk det er IKKE Jesus som snur ryggen til oss mennesker det er vi som velger og gå fra hann om vi ikke tror på hann.

Jeg Ønsker deg LYKKE til i valget Håper du får merke hvor glad han er i deg

Mange hilsen en som har Jesus i hjertet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det blir forklart bra under her, men alle reliøse sekter som bruker bibelen som sitt fotfeste ville gjerne skrevet sin egen .... lagt til og trukket fra en del liksom. Bare synd den er trykket i litt for mange eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...