Gå til innhold

Skikk og bruk i en ny situasjon


Gjest Jensina

Anbefalte innlegg

Gjest Jensina

Jeg er blitt invitert hjem til en familie som jeg ikke kjenner eller har møtt noen gang før. Jeg skal være hos dem i to-tre dager. Jeg kommer sikkert til å hjelpe til med litt av hvert slags arbeid der.

Vil det være normalt av meg å ta med en gave, betale litt for oppholdet, eller gjøre noe annet for dem? Noen andre tips til hva jeg bør gjøre/hvordan jeg bør oppføre meg?

Trenger virkelig svar......!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Hvorfor har de invitert deg?

Er det sex med i bildet?

Hvorfor vil du dra dit?

Synes det høres merkelig ut. Men en gave til folk man skal besøke, er vel ganske vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må ta med en gave, uansett.

Er du invitert gir du ikke penger. Har du invitert deg selv kan du vurdere å gi penger, eventuelt kan du spandere en middag ute, eller løpe på butikken og gjøre innkjøp en dag, så pengegaven ikke blir så "synlig".

Ellers hjelper du med å dekke på og ta av bordet, og tilbyr deg med å ta oppvasken.

Man rydder etter seg på badet, setter opp vinduet til lufting og henger opp våte håndklær og renser sluket for hår. Ta med eget badehåndkle.

Vær høflig og grei og tilby hjelp der det er naturlig, og slapp ellers av og nyt det nye bekjentskapet.

Ha en trivelig tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jensina

Hvorfor har de invitert deg?

Er det sex med i bildet?

Hvorfor vil du dra dit?

Synes det høres merkelig ut. Men en gave til folk man skal besøke, er vel ganske vanlig?

SEX???? Nei!!!!!!!!!!! For all del.....

Jeg driver med slektfortskning og denne familien bor på min gamle slektgård. Jeg skrev en mail og spurte noen enkle spørsmål som jeg gjerne ville ha svar på. I stedet for svar gjennom mail inviterte de meg hjem til seg en tur hvis jeg var i nærheten en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEX???? Nei!!!!!!!!!!! For all del.....

Jeg driver med slektfortskning og denne familien bor på min gamle slektgård. Jeg skrev en mail og spurte noen enkle spørsmål som jeg gjerne ville ha svar på. I stedet for svar gjennom mail inviterte de meg hjem til seg en tur hvis jeg var i nærheten en gang.

Det sier de alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEX???? Nei!!!!!!!!!!! For all del.....

Jeg driver med slektfortskning og denne familien bor på min gamle slektgård. Jeg skrev en mail og spurte noen enkle spørsmål som jeg gjerne ville ha svar på. I stedet for svar gjennom mail inviterte de meg hjem til seg en tur hvis jeg var i nærheten en gang.

En gave er på sin plass, samt kopi av ditt endelige arbeid, når det blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SEX???? Nei!!!!!!!!!!! For all del.....

Jeg driver med slektfortskning og denne familien bor på min gamle slektgård. Jeg skrev en mail og spurte noen enkle spørsmål som jeg gjerne ville ha svar på. I stedet for svar gjennom mail inviterte de meg hjem til seg en tur hvis jeg var i nærheten en gang.

En gave/oppmerksomhet er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jensina

En gave/oppmerksomhet er på sin plass.

Hva slags gave? Prisklasse? Og når skal den gies, når jeg kommer eller når jeg drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at du burde møte folkene før du kjøper noe som helst. Prøve å plukke litt opp hva de står for og hva de eventuelt forventer av deg. Kanskje er de litt stive, kanskje veldig avslappet. Om du kommer og legger opp til noe annet enn det de er/står for kan du godt greie å ødelegge et ellers fint opphold tror jeg.

Selv liker jeg gjester som slapper av og greier å være litt frie. Lusker de rundt og er overdrevent hensynsfulle og høflige blir alt så stivt og formelt at jeg føler at jeg ikke har vært noen god vertinne. Slapper de av og hjelper om de ønsker det og gjør som de føler naturlig går alt lettere.

Om du kan fortelle noen små historier fra stedet de bor, tror jeg det er en uvurderlig og artig gave. Siden du er invitert er de kanskje åpne og interresserte i det du holder på med. Og uansett vil -korte- fortellinger om hus og gård alltid fasinere.

Tenk så teit om du kommer med blomster og konfekt, også har de en nyyydelig hage og diabetes.

Mitt råd er å ta det som det kommer, og tillat deg å være usikker til vertskapet er møtt og DE vil gi deg sine hint om hva de liker av både atferd og evnt. hjelp (eller gaver).

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gave? Prisklasse? Og når skal den gies, når jeg kommer eller når jeg drar?

Gi den når du kommer - evt. handle den mens du er der og gi den under oppholdet - så kan du snuse litt og se hva som passer :) Kanskje de har terasse, hage - vil du finne noe på et hagesenter?

Kanskje de har planlagt middag - da bør du uansett kjøpe vin eller annet å drikke - samt evt. blomster eller en annen oppmerksomhet.

Har de barn så kjøp noe med til barna. Ikke bry dem om pris - det viktigste er oppmerksomheten.

Jeg synes det er tåpelig å si sånt til voksne folk, men husk å rydd etter deg. Det er ikke like selvfølgelig for alle, og jeg synes sånt kan være et utrolig irritasjonsmoment - vel og merke hvis folk blir lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jensina

Gi den når du kommer - evt. handle den mens du er der og gi den under oppholdet - så kan du snuse litt og se hva som passer :) Kanskje de har terasse, hage - vil du finne noe på et hagesenter?

Kanskje de har planlagt middag - da bør du uansett kjøpe vin eller annet å drikke - samt evt. blomster eller en annen oppmerksomhet.

Har de barn så kjøp noe med til barna. Ikke bry dem om pris - det viktigste er oppmerksomheten.

Jeg synes det er tåpelig å si sånt til voksne folk, men husk å rydd etter deg. Det er ikke like selvfølgelig for alle, og jeg synes sånt kan være et utrolig irritasjonsmoment - vel og merke hvis folk blir lenge.

hehe... selvfølgelig skal jeg rydde etter meg...

Mor venter sitt første barn om noen måneder. Kan jeg kjøpe noe til babyen? (vil ikke komme med vinflaske til ei som er gravid..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... selvfølgelig skal jeg rydde etter meg...

Mor venter sitt første barn om noen måneder. Kan jeg kjøpe noe til babyen? (vil ikke komme med vinflaske til ei som er gravid..)

Det synes jeg er en god ide.

Ellers må du nå ikke bli så opptatt av en perfekt fremdtreden at du glemmer å kose deg :) Det er nok hyggelige mennesker du skal besøke siden de er så generøse at de inviterer deg hjem til seg, og du er intelligent nok til å ønske å være en god gjest. Du skal nok få det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...