Gå til innhold

Skatteoppgjør og sosiale tjenester

Anbefalte innlegg

Gjest naiv og blåøyd

Hvordan er det i forhold til hverandre?

Jeg har mottatt attføringspenger, som jeg har betalt 13 % skatt av. I tilegg til dette, har jeg de siste 9 månedene mottatt hjelp i fra sosialkontoret for å klare meg.

Ved skatteoppgjøret nå får jeg tilbake ca 7000,-.

Så var det en liten fugl som hvisket meg i øret i dag at sosialkontoret muligens tar dette pga at jeg har fått hjelp derfra. Er dette tilfelle?

Da har jeg driti på draget, og vet ikke hva jeg skal gjøre med økonomien min de neste 3 månedene

Hilsen en uheldig

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59384-skatteoppgj%C3%B8r-og-sosiale-tjenester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Desverre er reglene slik at får man hjelp fra sosialkontoret så skal all ekstra inntekt brukes som sosialstønad, slik som penger man får igjen på skatten og bostøtte.

Sosialkontoret gjør vedtakt om at de pengene du får igjen på skatten blir din sosialstønad, dvs at du trekker fra det du får imnd fra sosialkontoret og ser hvor lang tid du skal bruke disse midlene.

Dette er ekstremt surt, man har ingen mulighet til å komme seg ovenpå ,men sånn er det bare.

• 3 år senere...

Noen sosialkontor tar kanskje refusjon i skattepengene om du har mottatt hjelp hele året da du betalte for lite skatt. Dette er i og for seg rimelig, i og med at du hadde fått mindre sosialhjelp om du hadde betalt riktig skatt. Vi praktiserer ikke det der jeg jobber, men det er anledning til det i forhold til lovverket.

Om du trenger sosialhjelp framover må du regne med å bruke pengene du får igjen på skatten istedenfor sosialhjelp en periode.

Hvis det er fornuftige ting du hadde tenkt å bruke skattepengene til og du fortsatt er avhengig av sosialhjelp så kan du jo legge inn en liten søknad om å få "beholde" skattepengene eller i hvertfall noe av dem. Feks om du over tid har hatt veldig dårlig råd og barna aldri har fått dratt på ferie eller om du hadde tenkt å koste på deg en sykkel fordi du trenger å få trent pga helse, livssitiuasjon o.l. Sosialkontoret har mulighet til å bruke skjønn...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...