Gå til innhold

Personnummer


Gjest metronom

Anbefalte innlegg

Gjest metronom

Da jeg gikk på skolen, lærte vi at personnummeret var noe vi skulle være forsiktige med å opplyse, og ta godt vare på.

I det siste har jeg vært borte i flere firmaer som krever at man registrerer seg med personnummer, dersom man skal bestille en vare som privatperson. Jeg må si at jeg ikke liker dette helt. Slike opplysninger kan jo misbrukes, se denne artikkelen her:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2916141

VG: "Jens Claussen (46) opplever marerittet: Noen har stjålet identiteten og navnet hans, og inkassokravene strømmer inn."

Her har de altså fått tak i hans personnummer og har meldt flytting, forsøkt å registrere et firma på ham og bestilt diverse varer og tjenester i hans navn. Jeg synes det er skremmende! Hvordan går sånt an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest retvizan

Å få tak i et personnummer er ikke vanskelig, man trenger bare vite navn og fødselsdato. Jeg har flere ganger ringt folkeregisteret og fått opplyst personnummer til både unger og mann. Jeg sa jo til dem hvem jeg var, men det kunne godt ha vært reinspikka løgn.

Flere år siden sist jeg gjorde dette, mulig de er strengere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele ideen bak et individuelt, 'hemmelig' personnummer er ødelagt av byråkratifjols som ikke greier å ordne byråkratiet sitt uten å involvere nevnte nummer. Bare tull, hele greia. Storebror seg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet ved flere offentlige kontorer, og normen ved alle disse har vært å _ikke_ opplyse om dette om noen ringer ofr å få opplyst dette. Jeg trodde inntil nylig at dette også var strengt personlig, men etter en diskusjon med en av mine kolleger fikk jeg meg en liten oppvåkning:

I følge en eller annen lov, jeg kan ikke huske hvilken, regnes faktisk ikke personnummeret som personlig. Eller noe som er ulovlig å opplyse om, sagt med andre ord ( kollegaen bladde det opp for meg!) Det er med andre ord ingen som kan "arresteres" for å utlevere dette.

Jeg vet hvor lett det er å misbruke dette, og fortsatte med å la være å opplyse om dette om folk ringte eller kom innom for å spørre om dette, og ingen stusset ved det når de fikk avslag, for å si det sånn. Men vi er nok ikke så beskyttet som vi tror.

Litt skummelt, egentlig, for det kan lage et rent lite helvete for den som blir misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knappologen

piperill har rett - personnummer kommer desverre ikke inn under taushetsplikt.

Men de aller fleste firma her ikke krav på å få oppgitt personnummer når du handler med dem. Se ellers http://www.datatilsynet.no/

Jeg savner en forklaring fra VG om hva Jens Claussen kan gjøre for å komme seg ut av klemma, særlig om politiet ikke greier å ta den skyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Som databasemann vet jeg godt hva dette nummeret kan utrette. Samordning og kobling av registre slik at vi til slutt er helt gjennomsiktige for storebror.

Bruk kortet ditt og betal minkpelsen i str 36, og like etter slår noen det opp via et annet register som vet at kona di er str 44, fordi dere er gift og leverer selvangivelse, og via dette kan koble til andre butikker og se hva hun kjøper.

Helseopplysninger er det mest interessante, da man kan slå opp kjendisers journaler hvor som helst i landet og lese epikriser og prøveresultater. Dette bl a fordi laboratoriene blir sentralisert og prøvesvar må kunne sendes elektronisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg også (var i Dagbladet). Men det var eksen min som hadde gjort det. Han har også gjort det mot en 8-9 andre personer og kommer til å bli dømt om en stund.

Men det jeg tenker på er at dette ikke kommer fra firmaene man handler med på nettet etc. Dette er mennesker som får pers. nr fra helt andre steder. Så er det et seriøst firma du handler hos tror jeg sjansene er minimale for at noen skal misbruke det.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...