Gå til innhold

tilbakevennende problemer i forholdet - Vennesland


Gjest lei meg i dag

Anbefalte innlegg

Gjest lei meg i dag

Hei

Nå har jeg vært gift i ca et halvt år. Jeg elsker mannen min og kunne aldri tenke meg å gå i fra ham, men vi har et problem som stadig vender tilbake. Og som jeg syns blir verre å takle for hver gang det skjer. Problemet er sjalusien hans

Jeg er ærlig og trofast det har jeg vært hele forholdet, og jeg har ikke gitt ham noen grunn til å tvile på meg. Allikevel er han fryktlig sjalu. Hvis vi går ut og jeg treffer kjente (gutter/ menn), må jeg alltid fortelle hvem de er, hvor jeg kjenner dem fra og hva slags forhold jeg har hatt til dem. Støter vi på en av mine to ekskjærester er kvelden ødelagt selv om jeg bare sier hei og går videre. Dersom jeg smiler når jeg snakker med en gammel bekjent sier han at jeg flørter og så er han sur resten av kvelden.

Den siste krangelen går ut på at jeg var på fest alene på hjemstedet mitt. Han var bortreist i helgen og noen venniner inviterte meg med på fest. Jeg traff selvfølgelig mange kjente fra barne, og ungdomsskolen, og det har jeg fortalt ham fordi han alltid skal vite i detalj hva som har skjedd når jeg har vært alene noe sted. Jeg hadde det kjempekoselig og ble med en av venninene mine hjem for å snakke videre.

Da han kom hjem på søndag hadde jeg ryddet litt i huset og blandt annet skiftet på sengen vår.

I følge han er det ett tegn på at jeg har vært utro. Hvorfor i all verden skulle jeg skifte på sengen mens han var borte hvis det ikke var for at jeg hadde noe å skjule?

Dette orker jeg ikke lenger. Kranglene er mange og langvarige, og de fleste dreier seg om hva jeg gjør når jeg ikke er sammen med ham. Han ringer ikke, eller roter gjennom tingene mine (som jeg vet om). Men når jeg kommer hjem er han alltid sur, og kranglene kan vare i flere dager, og misstemningen henger over huset lenge.

Akkurat nå er det fint på overflaten, men jeg vet han går rundt og tror jeg har vært utro og det orker jeg bare ikke. Jeg er drittlei av å være ærlig aldri lyve, alltid fortelle sannheten og så å aldri bli trodd.

Jeg har visst helt fra begynnelsen at han var sjalu. Men jeg har nok ikke vært klar over hvor mye. Da jeg skjønte hvor ille det var trodde jeg at det ville bli bedre bare han fikk tid til å se hvor snill og ærlig jeg var, og bli bedre kjent med meg. Han har blitt såret før og sliter nok endel med dette. Han stoler ikke på noen. Alle jenter er utro (i følge ham).

Forrige oppgjør vi hadde så gikk jeg på ham og prøvde å få ham til å søke hjelp, men jeg tror ikke han ser problemene selv, det er jo jeg som er skyld i alt dette slik som han ser det. Nå har vi hatt det fint noen måneder, og da mener jeg fint. Vi koser oss, går ut og spiser har mye å snakke om osv.

Så hva skal jeg gjøre. Jeg har begynt å true med å gå fra ham, men det gjør jo tingene bare verre. Jeg vil jo ikke gå fra ham, og jeg vil ikke ha det sånn så hva skal jeg gjøre for å få ham til å søke hjelp? Han blir bare mer usikker og mer sjalu når jeg krangler og kjefter og smeller. Da har jeg det jo ikke bra med ham, og da er det jo enda større sjanse for at jeg skal være utro fremdeles hans ord).

Nå er det blitt så ille at jeg ikke orker sjalusien. Orker ikke fortelle alt som har skjedd når jeg har vært borte fra ham. Orker ikke være tolerant og tålmodig. ORKER ikke tanken på at han tror jeg har gjort noe galt. Er drittlei av å ikke bli trodd.

MEN JEG VIL IKKE GÅ FRA HAM. Han er verdens beste gutt borsett fra denne ene tingen, kranglene våre dreier seg stort sett om dette, og hvis det bare kunne bli litt bedre så kunne jeg greie å leve med det. Tenk om han kunne spurt meg om jeg hadde hatt det gøy når jeg har vært ute. Tenk om vi kunne gå ut sammen uten de evige sjalusidrama.

Jeg har forslått familieterapi, eller at han oppsøker psykolog. Jeg ser selv at jeg også kan forbedre, meg og at komunikasjonen i forholdet langt fra er perfekt så jeg kunne godt tenke meg å gå på samlivskurs eller lignende, men han er ikke åpen for dette. Jeg er så glad i ham.

Selvfølgelig får dere nå bare høre det negative, og ikke alle de fine tingene som jeg elsker. Men hvis jeg skal skrive alt det blir jeg aldri ferdig. Vær så snill og hjelpe meg med dette her. Hva kan jeg si og gjøre for å få ham til å forstå?

Kom med forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor giftet du deg for bare et halvt år siden?

Symtomene måtte jo være der allerede da, slik at du kunne avventet litt? Eller er det nå siste halvåret at han er blitt slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg!!

Dette vet jeg at er slitsomt å leve med, men det er han som må forandre sitt sinn og det kan du hjelpe han med.

Jeg ville satt meg ned en kveld, med hele kvelden kun for dere selv. Da ville jeg lagt frem for han hvor mye det ødlegger og at det er i hans hjerne utroskapen og sjalusien starter. Han må lære seg å ikke spinne med tanken på hva som kan skje, dersom han ikke er mistenksom tror han selv at han mister kontrollen. Snakk om hvor mye deiligere dere kan ha det dersom gnagingen av dette blir borte. Det handler om å kunne slappe av i og uten hverandres selskap.

Du bør også nevne at noe av det grundleggende for et forhold er svekket når en må gå stille i dørene og forklare alle bekjennskaper. Si til han at du ønsker å hjelpe, derfor må han lære seg å ikke bjeffe i takt med sjalusien, men heller fortelle at det såret, slik at hen på nytt kan lære å slippe disse tankene som spinner i hodet hans. Det er nesten som en sykdom, han klarer ikke gi slipp, fordi han er redd det da går ut av kontrollen . Lær han å slappe av og føle seg trygg på at det dere har sammen ikke er verd de dumme tankene..

Kort fortalt ble det ikke, men jeg tror at det kan hjelpe hvis han innser at det å slippe det taket, åpner en mer avslappet del av et forhold.

Klemmer fra ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg....

..dette høres ikke helt bra ut, jeg må si meg enig med domino at dere bør sette dere ned og prate ut, hvor du på en rolig og behersket måte kan fortelle han akuratt hva du føler .... vil råde deg til og også fokusere på hva du setter pris på hos mannen din.

For og være helt ærlig så må jeg si at jeg kjenner meg litt igjen ... men da var deg jeg som var sjalu ... jeg ville vite hvem alle kvinnene min kjære pratet med var .... og hatet at han var noe sted uten meg, dette følte jeg tiltross for at jeg elsket han over alt på jord - jeg var heldig og innså at jeg måtte jobbe med mine holdninger...det tok tid, og nå kan jeg heldigvis slappe av når han er sammen med sine venner (feks. når jeg jobber), selv om jeg vet at det er andre kvinner der.

Mitt råd er SNAKK sammen - i denne situasjonen er det HAN som må forandre seg, men han trenger din hjelp.

Vær kjærlig og god mot han slik at han ikke tviler på deg og dine hensikter.

Et ordtak sier " Elsk meg mest, når jeg fortjener det minst - for det er da jeg trenger det mest"

Lykke til !!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor giftet du deg for bare et halvt år siden?

Symtomene måtte jo være der allerede da, slik at du kunne avventet litt? Eller er det nå siste halvåret at han er blitt slik?

Kjære deg. Dette problemet er veldig slitsomt for dere begge.Hvis dere elsker hverandre og har en beinhard vilje til å prøve, skal dere klare dette. Ikke gi opp før alt er prøvd ut.Har vært i begge situasjoner selv. Smerten og håpløsheten er like stor uansett hvilken rolle en har.Jeg har for ikke lenge siden gjort det slutt med min samboer gjennom 3 år som jeg fortsatt elsker pga min sjalusi og utrygghet.Har tidligere opplevd utroskap som hadde pågått over lang tid.Jeg jobbet steinhardt med dette, men fikk ikke like stor innsatsvilje tilbake. Så jeg klarte ikke mer.Klarte det ikke uten hjelp. Så hvis du elsker ham, hjelp ham!! Prøv ut ting på hans premisser. La ham i første omgang bestemme løpet , for å se om det hjelper.LYTT!!! Prøv alt før du gir opp.Ikke gi fra deg en du elsker før du vet med deg selv at du har prøvd alt. Sjalusi kan virke svært urettferdig og uforståelig på den andre part.Som regel vet den som er sjalu det,og fortvilelsen bare øker. Hatet til seg selv øker og oppførselen deretter.Det blir en ond sirkel som blir vanskeligere og vanskeligere å hjelpe til med å bryte. Stå på begge to!Et lite tips til deg: Når dere er ute, eller sammen med andre, gi ofte øyekontakt.Vis med øynene at det er han du bryr deg om. Og for all del,vis at du er redd for ham du også.Det hjelper masse. Ønsker dere Alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Dette problemet er veldig slitsomt for dere begge.Hvis dere elsker hverandre og har en beinhard vilje til å prøve, skal dere klare dette. Ikke gi opp før alt er prøvd ut.Har vært i begge situasjoner selv. Smerten og håpløsheten er like stor uansett hvilken rolle en har.Jeg har for ikke lenge siden gjort det slutt med min samboer gjennom 3 år som jeg fortsatt elsker pga min sjalusi og utrygghet.Har tidligere opplevd utroskap som hadde pågått over lang tid.Jeg jobbet steinhardt med dette, men fikk ikke like stor innsatsvilje tilbake. Så jeg klarte ikke mer.Klarte det ikke uten hjelp. Så hvis du elsker ham, hjelp ham!! Prøv ut ting på hans premisser. La ham i første omgang bestemme løpet , for å se om det hjelper.LYTT!!! Prøv alt før du gir opp.Ikke gi fra deg en du elsker før du vet med deg selv at du har prøvd alt. Sjalusi kan virke svært urettferdig og uforståelig på den andre part.Som regel vet den som er sjalu det,og fortvilelsen bare øker. Hatet til seg selv øker og oppførselen deretter.Det blir en ond sirkel som blir vanskeligere og vanskeligere å hjelpe til med å bryte. Stå på begge to!Et lite tips til deg: Når dere er ute, eller sammen med andre, gi ofte øyekontakt.Vis med øynene at det er han du bryr deg om. Og for all del,vis at du er redd for ham du også.Det hjelper masse. Ønsker dere Alt godt.

Hvorfor i all verden legger du dette innlegget under mitt, det var vel til "lei meg i dag"?

Du, og andre som driver med dette, roter til trådene så jævlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest been there

Kjære deg. Dette problemet er veldig slitsomt for dere begge.Hvis dere elsker hverandre og har en beinhard vilje til å prøve, skal dere klare dette. Ikke gi opp før alt er prøvd ut.Har vært i begge situasjoner selv. Smerten og håpløsheten er like stor uansett hvilken rolle en har.Jeg har for ikke lenge siden gjort det slutt med min samboer gjennom 3 år som jeg fortsatt elsker pga min sjalusi og utrygghet.Har tidligere opplevd utroskap som hadde pågått over lang tid.Jeg jobbet steinhardt med dette, men fikk ikke like stor innsatsvilje tilbake. Så jeg klarte ikke mer.Klarte det ikke uten hjelp. Så hvis du elsker ham, hjelp ham!! Prøv ut ting på hans premisser. La ham i første omgang bestemme løpet , for å se om det hjelper.LYTT!!! Prøv alt før du gir opp.Ikke gi fra deg en du elsker før du vet med deg selv at du har prøvd alt. Sjalusi kan virke svært urettferdig og uforståelig på den andre part.Som regel vet den som er sjalu det,og fortvilelsen bare øker. Hatet til seg selv øker og oppførselen deretter.Det blir en ond sirkel som blir vanskeligere og vanskeligere å hjelpe til med å bryte. Stå på begge to!Et lite tips til deg: Når dere er ute, eller sammen med andre, gi ofte øyekontakt.Vis med øynene at det er han du bryr deg om. Og for all del,vis at du er redd for ham du også.Det hjelper masse. Ønsker dere Alt godt.

Du skriver: "La ham i første omgang bestemme løpet , for å se om det hjelper." Håper du ikke mener at hun bør la seg kue til å ikke hilse på eks'er, til å ikke snakke med bekjente fordi han blir så sjalu? Da kan man ihvertfall snakke om ond sirkel! Jeg vet hva det vil si å gå på nåler for at ikke hver minste ting mistolkes eller tillegges helt andre betydninger.

Til "Lei meg":

Ikke la han ødelegge deg, for det er SÅ fort gjort å bli en dørmatte for en sjalu partner! Ta vare på den selvfølelsen du har, gå med hevet hode og VIT at du ikke gjør noe galt når du hilser på eks'en etc.! Det at han er sykelig sjalu er faktisk hans problem, og han må forstå at han ødelegger forholdet deres ved å oppføre seg sånn! Jeg lot min eks herse med meg i 5 år før jeg ga opp håpet om at sjalusien skulle gå over.

Til de som selv er sjalue: tenk tanken ut - ja, du blir bedratt og alt går til helvete. Ett hakk videre - hvis forholdet var så lite verdt for din partner, so what... Du fortjener mer! Våg å elske mens dere har hverandre, ikke gå rundt og tenk så veldig! Selv om livet skulle rakne og man ikke ser noen løsning, så går livet videre! Jeg selv er et levende eksempel på at gresset faktisk ER grønnere på den andre siden av gjerdet. Fra å være dypest nede har jeg det veldig bra i dag, og lever i et sjalusifritt og herlig forhold. Det er så deilig å kunne ha mannlige venner uten å få kommentarer om det hele tiden! Men det gjelder jo han også, han har kvinnelige venner og jeg gidder ikke henge meg opp i eller spekulere på om det er noe mellom dem. Er det det, så får jeg ikke gjort noe med det uansett.

Stå på jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Kjære lei meg i dag!

Det er lett å forstå at du er fortvilet og lei deg. Du har vel også håpet at sjalusien hans skulle bli mindre, helst forsvinne, når det ikke er grunner for å være sjalu på deg. Men slik fortoner ikke sjalusi seg.

Det høres ut som om mannen din har et stort sjalusiproblem. Det er det han alene som først og fremst må gjøre noe med, selv om du både kan støtte og bidra til gode løsninger. Jeg har skrevet en artikkel om sajlusi som ligger under tema samliv. Der vil du se at sjalusi som gir så sterke utslag som i deres tilfelle, trenger behandling. Den går ikke over av seg selv. Og det hjelper ikke at du føyer han mer og mer. Tvert imot tilsier all erfaring at du må sette foten ned og ikke finne deg i hans sjalu forhør, surhet osv.

Jeg forstår at du er betatt av mannen din og vil forbli. Det beste du kan gjøre er å si klart fra at du ikke vil være med på hans spill. Han må søke hjelp for behandling av sitt sjalusiproblem.

Dersom han avviser deg fortsatt, kan du overveie å bryte med han for en stund, for en pause, til han forstår at forholdet holder på å bli ødelagt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konslutasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. for en sikker vurdering av pproblemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'det er på andre man kjenner seg selv'.

Spør han hvorfor han er så utrolig fokusert på dette med hvorvidt du er utro. Spør om han kanskje har noen små svin på skogen, realiserte eller ikke. Eller om han har været utro i tidligere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...