Gå til innhold

(Tittel mangler)

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne som har diagnosen Achalasi, som er en autoimmun sykdom. Jeg forsøkes ut med et depotpreparat - Sandostatin LAR, som har hatt god effekt.

Det siste 3/4 året har jeg vært plaget med et slags "munnsår", rødt, tørt område på overleppe somavog til gir bitte små blemmer som kan væske litt. "Munnsåret" kommer og går. Min fastlege sier det ikke likner på herpes-munnsår.

På pakningsvedlegget til Sandostatin LAR

står oppført en bivirkning - EKSANTEM -.

Kan noen forklare meg hva det er.

Takk for svar

Bjørg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59522-tittel-mangler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Ordet eksantem brukes i litt forskjellige betydning, men den vanligste er hudforandringer eller utslett. Det med vesikler som oblio sier er ikke nødventigvis en forutsetning. Eksantem kan utløses av en rekke faktorer fra noe kraftig reaksjon på sterk solbestråling, infeksjon, allergiske eller overømfintlige reaksjoner på klær eller andre ting og ikke minst som reaksjon på medikamenter. Det siste står ofte, som du selv observerte, på listen over mulige bivirkninger. Eksantem kan være kortvarig og gå over av seg selv, men kan også være langvarig, kjedelig, kløende eller smertende og kan kreve behandling.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59522-tittel-mangler/#findComment-258502
Del på andre sider

Ordet eksantem brukes i litt forskjellige betydning, men den vanligste er hudforandringer eller utslett. Det med vesikler som oblio sier er ikke nødventigvis en forutsetning. Eksantem kan utløses av en rekke faktorer fra noe kraftig reaksjon på sterk solbestråling, infeksjon, allergiske eller overømfintlige reaksjoner på klær eller andre ting og ikke minst som reaksjon på medikamenter. Det siste står ofte, som du selv observerte, på listen over mulige bivirkninger. Eksantem kan være kortvarig og gå over av seg selv, men kan også være langvarig, kjedelig, kløende eller smertende og kan kreve behandling.

Vennlig hilsen

Takk for svar. Jeg har noen tillegsspørsmål vedr. medikamentbruk. Pga. achalasi har jeg kramper i spiserøret som gjør det nødvendig å bruke Buscopan inj. som jeg administrerer selv. Det gir munntørrhet. Kan en kominasjon av Buscopan/Sandostatin være årsak til eksantem/"munnsår". Hva slags behandling kan være effektiv? Bør jeg henvises til hudlege?

Min fastlege ser ikke ut ril å ha noe kunnskap vedr. dette, og mener jeg ikke bør henvises til hudlege

Har nå avsluttet beh. med Zovirax, uten bedring. Det ser ut til at dette sprer seg, og er svært ubehagelig.

Takknemlig for svar

Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59522-tittel-mangler/#findComment-258830
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...