Gå til innhold

Hvor lenge går katter gravide?


pus

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer på hvor lenge svangerskapet til katter varer ???

Jeg merker at katta mi har fått litt større patter og er litt større og hardere på magen. Hvordan kan man finne ut når ungene kommer selv ??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter går gravide i rundt 63 dager. Altså omtrent to måneder.

Dersom du husker når katta di hadde løpetid, så skulle det gå greit å regne ut sånn cirka. Det burde ikke være så vanskelig, da hunnkatter flest vet å signalisere til omgivelsene til gagns at de har løpetid...! :-)

Jeg kjenner ikke til noen annen metode man som katteeier kan finne ut når kattefrøkner skal nedkomme. Det kan vel en veterinær finne ut med f.eks. ultralyd, men jeg tror man skal være ganske proff for å kunne kjenne det på magen og fostrenes størrelse for eksempel.

Min katt ble svæææært selskapssyk den dagen hun skulle føde. Hun strøk rundt bena mine og forsøkte å grave seg ned i fanget mitt. Akkurat som om hun forsøkte å lage seg et "rede". Jeg geleidet henne inn på soverommet, der jeg hadde gjort en kasse klar på gulvet. Men nei takk, ikke på gulvet. Hun ville føde OPPI senga! Og jeg skulle være der, basta bom. Hver gang jeg forsøkte å gå ut av rommet, kom hun etter og stod remjende og glodde på meg fra dørstokken. "Kom her da, jeg vil noe!" liksom.

Så til slutt tok jeg kassen med "redet" hennes og satte det i fotenden av senga, og la meg ved siden av. Da var alt greit, og hun satte i gang. Tråkket litt rundt i ring og fant seg en behagelig stilling, og la seg ned for å føde.

Tre unger fødte hun mens jeg holdt henne med selskap. Hele tiden mens hun malte høyt og tydelig, enda hun må jo ha hatt vondt under veene. Etter fødselen skiftet jeg håndkle på kassen, selv om det nesten ikke var noe søl i det hele tatt. På katters vis, så ryddet hun så fint opp selv, atte :-) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...