Gå til innhold

Underlivskreft??


ceciliew

Anbefalte innlegg

Hei..

Har bare noen spm som jeg gaar og bekymrer meg over.

for 1 aar siden var jeg til legen og de tok celleproever.

fikk til svar at de fant noen unormale celler og at jeg laa paa grensen til og ha kreft, men at jeg ikke hadde det enda.

2 mnd senere ble jeg gravid og da tok de nye celleproever og de fant 8 unormale celler, men at jeg ikke skulle bekymre meg.

Hvor mange unormale celler kan man ha foer det er kreft??

Det ble ikke gjort noe naar jeg var gravid.

Naa 6 uker etter at jeg foedte tok de nye celleproever, kan jeg ha kreft og i tilfelle hva gjoer de for og bli kvitt det.

Kan jeg faa barn senere i livet?

Jeg er 21 aar.

Legen min kalte stadiet de unormale cellene er paa for Ascus eller Azcus.

vet ikke om de kaller det det samme i norge. (er i usa)

Kan noen hjelpe med disse spm??

er saa bekymret. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror du kan ta det helt med ro. Hvis det var påvist kreft hadde man reagertpå en annen måte. Celleprøven brukes for å påvise forstadier, ikke egentlig kreft, det kan man se uten å ta prøver. Det med antall unormale celler har jeg ikke hørt om før. Ved undersøkelse av livmorhalsen snakker man om dysplasi (dysplasia på engelsk). Det er bare ca 20% av den alvorligste dysplasi som utvikler seg til kreft og det kan ta mange år. Finner man den alvorligste grad av dysplasi fjerner man den ytterste del av livmorhalsen og det er mulig å bli gravid etter en slik operasjon. Jeg vil tro at man i USA er meget nøye med oppfølging, på samme måte som i Norge.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...