Gå til innhold

protein S og arv

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne,36 år

Jeg har fått vite at jeg har lavt protein S nivå i blodet. Og noe om at det øker risikoen for blodpropp. Hørte også at det var arvelig, autosomal dominant. Bør jeg gjøre noe spesielt i forhold til mine barn?

Kan du si noe om protein S? Er risikoen for blodpropp mye forhøyet i forhold til personer med normalt nivå av protein S?

Bør man ta medikamenter for å forebygge blodpropp? Er jeg som kvinne beskyttet av de kvinnelige kjønnshormonene? I så fall, hvordan og hvor lenge?

Er litt lubben, normalt blodtrykk, trener 1x uke (kondisjonstrening), røyker ikke, sunt kosthold (unngår mettet fett), og måteholden med alkohol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59669-protein-s-og-arv/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Kvinne 36 år.

Protein S er et eggehvitestoff som er med på å hemme koagulasjonen (blodstørkningen) i blodet. Det gjør den ved å bistå det såkalte protein C i denne funksjonen.Protein S dannes i leveren ved hjelp av vitamin K.Genet for protein S arves autosomalt dominant, og så godt som alle med protein S-mangel er heterozygote (dvs. at bare den ene delen av genmaterialet er feilkodet).

Personer med protein S-mangel har økt risiko for venøse tromboser (proppdannelser i samleårene) og sannsynligvis også arterielle hjernetromboser (pulsårepropper i hjernen). Vel halvparten av slike personer får sin første proppdannelse (trombose) før de fyller 50 år.

Det er grader av protein S-mangel, og alvorlighetsgraden varierer med nivået av proteinet. Avhengig av slike forhold vil man individuelt måtte vurdere hvorvidt det er å anbefale forebyggende medikamentell behandling.

Det er ikke noen beskyttende effekt i kvinnelige kjønnshormoner. Derimot er det meget som indikerer det motsatte

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/59669-protein-s-og-arv/#findComment-267566
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...