Gjest Kvinne,36 år Skrevet 17. juni 2002 Del Skrevet 17. juni 2002 Jeg har fått vite at jeg har lavt protein S nivå i blodet. Og noe om at det øker risikoen for blodpropp. Hørte også at det var arvelig, autosomal dominant. Bør jeg gjøre noe spesielt i forhold til mine barn? Kan du si noe om protein S? Er risikoen for blodpropp mye forhøyet i forhold til personer med normalt nivå av protein S? Bør man ta medikamenter for å forebygge blodpropp? Er jeg som kvinne beskyttet av de kvinnelige kjønnshormonene? I så fall, hvordan og hvor lenge? Er litt lubben, normalt blodtrykk, trener 1x uke (kondisjonstrening), røyker ikke, sunt kosthold (unngår mettet fett), og måteholden med alkohol. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59669-protein-s-og-arv/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. juni 2002 Del Skrevet 27. juni 2002 Svar til Kvinne 36 år. Protein S er et eggehvitestoff som er med på å hemme koagulasjonen (blodstørkningen) i blodet. Det gjør den ved å bistå det såkalte protein C i denne funksjonen.Protein S dannes i leveren ved hjelp av vitamin K.Genet for protein S arves autosomalt dominant, og så godt som alle med protein S-mangel er heterozygote (dvs. at bare den ene delen av genmaterialet er feilkodet). Personer med protein S-mangel har økt risiko for venøse tromboser (proppdannelser i samleårene) og sannsynligvis også arterielle hjernetromboser (pulsårepropper i hjernen). Vel halvparten av slike personer får sin første proppdannelse (trombose) før de fyller 50 år. Det er grader av protein S-mangel, og alvorlighetsgraden varierer med nivået av proteinet. Avhengig av slike forhold vil man individuelt måtte vurdere hvorvidt det er å anbefale forebyggende medikamentell behandling. Det er ikke noen beskyttende effekt i kvinnelige kjønnshormoner. Derimot er det meget som indikerer det motsatte 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/59669-protein-s-og-arv/#findComment-267566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.