Gå til innhold

Torden og Lyn.....bulder og brak


Taj Mahal

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan lynavledere ser ut?

Det skal visst ha blitt montert her hvor jeg bor for noen år siden men...kan ikke se noe :)

dessuten så fungerer de heller ikke :(

Kan man se lynavledere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

En lynavleder er et stykke metall som monteres øverst på taket. Ser ut som en antenne som peker mot himmelen.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En lynavleder er et stykke metall som monteres øverst på taket. Ser ut som en antenne som peker mot himmelen.

Med vennlig hilsen

Hei Sør,

Ja,det var det jeg trodde men....kan ikke se noen slike her i nærheten :(

Kan de se anderledes ut også?

Det må da smelle fælt i et hus som har en slik på taket?

Er disse stengene koblet til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør,

Ja,det var det jeg trodde men....kan ikke se noen slike her i nærheten :(

Kan de se anderledes ut også?

Det må da smelle fælt i et hus som har en slik på taket?

Er disse stengene koblet til noe?

Hei,

Lynavlederen skal, som navnet indikerer, "avlede lynet", og det gjør det ved å lede det (gjennom en tykk ledning) ned i bakken til en kopperstang.

Noen hus er beskyttet ved at det er montert en ledning ca 5 cm over mønet på taket, langs hele mønet.

Ja, det smeller når lynet slår ned i huset, men det ville vært mye verre hvis lynet slo ned i et hus som ikke hadde slik beskyttelse.

Så en "lynavleder" er altså bare en tykk ledning/metall som står høyt oppe, og som er forbundet ned til jord. (Ledningen ned langs veggen står alltid ca 5 cm "utenfor" veggen (ikke tett inntil).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Lynavlederen skal, som navnet indikerer, "avlede lynet", og det gjør det ved å lede det (gjennom en tykk ledning) ned i bakken til en kopperstang.

Noen hus er beskyttet ved at det er montert en ledning ca 5 cm over mønet på taket, langs hele mønet.

Ja, det smeller når lynet slår ned i huset, men det ville vært mye verre hvis lynet slo ned i et hus som ikke hadde slik beskyttelse.

Så en "lynavleder" er altså bare en tykk ledning/metall som står høyt oppe, og som er forbundet ned til jord. (Ledningen ned langs veggen står alltid ca 5 cm "utenfor" veggen (ikke tett inntil).

Med vennlig hilsen

ok...takk for god beskrivelse :o)

Ser de like ens ut om de ikke er tilkoblet et hus, men et område?

hehe....håper stort :-D

Det så ikke lyst ut på værmeldingen i dag :(

*skjelve,skjelve*

Har du ikke fått mailen min forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok...takk for god beskrivelse :o)

Ser de like ens ut om de ikke er tilkoblet et hus, men et område?

hehe....håper stort :-D

Det så ikke lyst ut på værmeldingen i dag :(

*skjelve,skjelve*

Har du ikke fått mailen min forresten?

"tilkoblet et område"???

En lynavleder er bare en "forvokst" ledning.... Hva som helst av metall (som går ned til jord) er en "lynavleder".

Poenget er at lynet slår ned i metallet (og strømmen går til jord gjennom metall), istedet for at lynet skal slå ned i selve huset, og strømmen skal sette fyr på huset før den når jord.

Et lyn er egentlig bare en veldig stor gnist med statisk elektrisistet, som "vil" til jord.

===

Jeg fikk eposten din! :-) Du får svar!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"tilkoblet et område"???

En lynavleder er bare en "forvokst" ledning.... Hva som helst av metall (som går ned til jord) er en "lynavleder".

Poenget er at lynet slår ned i metallet (og strømmen går til jord gjennom metall), istedet for at lynet skal slå ned i selve huset, og strømmen skal sette fyr på huset før den når jord.

Et lyn er egentlig bare en veldig stor gnist med statisk elektrisistet, som "vil" til jord.

===

Jeg fikk eposten din! :-) Du får svar!

Med vennlig hilsen

Hei

*mase,mase*

Etter at du fortalte om den tykke ledningen, har jeg observert på en stolpe ca.ti meter i fra huset en tykk grønn ledning som går fra de tre øverste ledningene,ned langs stolpen og at den ligger ca. 5 cm på utsiden av den. Støttet opp med noe metall greier ut fra stolpen.

Kan den være årsaken til det kraftige smellet når det lyner her tro?

Strømmen går ikke når det slår ned her oppe, men telefonen får gjennomgå og det også pc'n. Det er ingen ledning fra telefonledningen som er i kontakt med denne tykke grønne.

Huff, hvis det er slik, kan jeg ikke skjønne hvorfor de satte den akuratt på den stolpen....som er så nerme huset mitt :(

Har ikke lagt merke til den før heller...tror kanskje de har satte den opp etter lyn nedslaget sist. For ikke så mange dagene siden var de her oppe å skiftet ut noen stolper, de stolpene som var der fra før så igrunn helt ok ut så jeg stusset litt på hvorfor de gjorde det.

vel, foreløpig skinner solen her, men NRK meldte noe helt annet vær her. I alle fall senere i dag :(

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"tilkoblet et område"???

En lynavleder er bare en "forvokst" ledning.... Hva som helst av metall (som går ned til jord) er en "lynavleder".

Poenget er at lynet slår ned i metallet (og strømmen går til jord gjennom metall), istedet for at lynet skal slå ned i selve huset, og strømmen skal sette fyr på huset før den når jord.

Et lyn er egentlig bare en veldig stor gnist med statisk elektrisistet, som "vil" til jord.

===

Jeg fikk eposten din! :-) Du får svar!

Med vennlig hilsen

Tror du på sånne overnaturlige ting som Tor med hammer'n og sånn du da? Lynavledere og sånt hekseri? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

*mase,mase*

Etter at du fortalte om den tykke ledningen, har jeg observert på en stolpe ca.ti meter i fra huset en tykk grønn ledning som går fra de tre øverste ledningene,ned langs stolpen og at den ligger ca. 5 cm på utsiden av den. Støttet opp med noe metall greier ut fra stolpen.

Kan den være årsaken til det kraftige smellet når det lyner her tro?

Strømmen går ikke når det slår ned her oppe, men telefonen får gjennomgå og det også pc'n. Det er ingen ledning fra telefonledningen som er i kontakt med denne tykke grønne.

Huff, hvis det er slik, kan jeg ikke skjønne hvorfor de satte den akuratt på den stolpen....som er så nerme huset mitt :(

Har ikke lagt merke til den før heller...tror kanskje de har satte den opp etter lyn nedslaget sist. For ikke så mange dagene siden var de her oppe å skiftet ut noen stolper, de stolpene som var der fra før så igrunn helt ok ut så jeg stusset litt på hvorfor de gjorde det.

vel, foreløpig skinner solen her, men NRK meldte noe helt annet vær her. I alle fall senere i dag :(

Mvh

Hei Taj Mahal,

Tror du har misforstått "lynavledere"! :-)

Lynavledere *beskytter* det de er satt opp på. F. eks. hvis du har en lynavleder på taket, så slår lynet ned i lynavlederen (uten at det skjer noen skade), istedet for direkte på taket ditt (og dermed setter fyr på huset ditt!).

Det bråker ikke mer, og lyner heller ikke mer, om du har lynavledere. Den er der for å ufarliggjøre lyn som ville slått ned i nærheten uansett. Det er altså snakk om en slags beskyttelse mot lyn som ville slått ned uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du på sånne overnaturlige ting som Tor med hammer'n og sånn du da? Lynavledere og sånt hekseri? :-)

Hei Flisa,

Lynavledere er da svært vitenskapelig "hekseri"! :-)

Det er bare et stykke metall, slik at lynet går til jord gjennom metallet, istedet for ned gjennom pipen din!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Taj Mahal,

Tror du har misforstått "lynavledere"! :-)

Lynavledere *beskytter* det de er satt opp på. F. eks. hvis du har en lynavleder på taket, så slår lynet ned i lynavlederen (uten at det skjer noen skade), istedet for direkte på taket ditt (og dermed setter fyr på huset ditt!).

Det bråker ikke mer, og lyner heller ikke mer, om du har lynavledere. Den er der for å ufarliggjøre lyn som ville slått ned i nærheten uansett. Det er altså snakk om en slags beskyttelse mot lyn som ville slått ned uansett.

Med vennlig hilsen

Hei Sør,

Jeg har forstått det, men...

Her oppe har det i alle år slått ned hvert år, og ført til stor belastning for de husa som ligger her. Da spesielt endehuset, for strømledningen ender også der.

Så da er det vel ikke så rart om jeg trodde den grønne,tykke ledningen som hadde tre mindre små ledninger som kommer ut fra toppen på den og de er sotte i kontakt med de andre tre øverste ledningene var en slags lynavleder?

De ledningene som kommer ut fra den på toppen er ganske så kraftige de også og de er festet utapå de andre ledningene med noe jerngreier. Hva er de for noe da da? som bare går rett ned i marken inni den tykke grønne som ligger en 5 cm. på utsiden langs stolpen?

Tror det er en avleder jeg :-D

Å jo, hvor nermere huset avlederen er jo mer må det smelle, en om det slår ned på den andre siden av jordet for eksempel ( jordet er veldig stort)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør,

Jeg har forstått det, men...

Her oppe har det i alle år slått ned hvert år, og ført til stor belastning for de husa som ligger her. Da spesielt endehuset, for strømledningen ender også der.

Så da er det vel ikke så rart om jeg trodde den grønne,tykke ledningen som hadde tre mindre små ledninger som kommer ut fra toppen på den og de er sotte i kontakt med de andre tre øverste ledningene var en slags lynavleder?

De ledningene som kommer ut fra den på toppen er ganske så kraftige de også og de er festet utapå de andre ledningene med noe jerngreier. Hva er de for noe da da? som bare går rett ned i marken inni den tykke grønne som ligger en 5 cm. på utsiden langs stolpen?

Tror det er en avleder jeg :-D

Å jo, hvor nermere huset avlederen er jo mer må det smelle, en om det slår ned på den andre siden av jordet for eksempel ( jordet er veldig stort)

Mvh

Hei,

Joda, det er sikkert en lynavleder, men poenget er at lynavlederen "får det ikke til å lyne"! :-) Altså, lynavlederen sørger for at lynet (som ville slått ned uansett) slår ned i avlederen, og ikke i endehuset.

Det blir ikke mer lyn, og det bråker ikke mer pga lynavlederen.

Selvsagt kunne man plassert lynavlederen "langt vekke", men da ville den jo ikke beskyttet husene!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Joda, det er sikkert en lynavleder, men poenget er at lynavlederen "får det ikke til å lyne"! :-) Altså, lynavlederen sørger for at lynet (som ville slått ned uansett) slår ned i avlederen, og ikke i endehuset.

Det blir ikke mer lyn, og det bråker ikke mer pga lynavlederen.

Selvsagt kunne man plassert lynavlederen "langt vekke", men da ville den jo ikke beskyttet husene!

Med vennlig hilsen

Hei Sør :)

Jeg tror da ikke at lynavledere får det til å lyne mer. Hvorfor tror du jeg tror det da?

Det er forskjell på om de setter denne avlederen ti meter i fra huset mitt, en om de satte den på den andre siden av jordet for eksempel (hos bonden) hehe. Det er fortsatt de samme ledningene og fortsatt de samme husene som ville bli beskyttet. Vi har da flere stolper her oppe.

Ja, så fikk jeg sån nogenlunde bekreftet at jeg er sikkret ....

Så da kan jeg puste lettet ut. :))

Så forresten en dokumentar om lyn på Discover for en stund siden. Der førte de lynet ned i en bøtte med sand :) det var stilig å se. Utrolig tynn stripe som slår ned!

Det er jo forskjell på banget som lynet lager når det slår ned i nærheten en buldringen ellers også

*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Sør :)

Jeg tror da ikke at lynavledere får det til å lyne mer. Hvorfor tror du jeg tror det da?

Det er forskjell på om de setter denne avlederen ti meter i fra huset mitt, en om de satte den på den andre siden av jordet for eksempel (hos bonden) hehe. Det er fortsatt de samme ledningene og fortsatt de samme husene som ville bli beskyttet. Vi har da flere stolper her oppe.

Ja, så fikk jeg sån nogenlunde bekreftet at jeg er sikkret ....

Så da kan jeg puste lettet ut. :))

Så forresten en dokumentar om lyn på Discover for en stund siden. Der førte de lynet ned i en bøtte med sand :) det var stilig å se. Utrolig tynn stripe som slår ned!

Det er jo forskjell på banget som lynet lager når det slår ned i nærheten en buldringen ellers også

*s*

Kan ikke du sende meg en mail og fortelle hvor du bor?

[email protected]

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør :)

Jeg tror da ikke at lynavledere får det til å lyne mer. Hvorfor tror du jeg tror det da?

Det er forskjell på om de setter denne avlederen ti meter i fra huset mitt, en om de satte den på den andre siden av jordet for eksempel (hos bonden) hehe. Det er fortsatt de samme ledningene og fortsatt de samme husene som ville bli beskyttet. Vi har da flere stolper her oppe.

Ja, så fikk jeg sån nogenlunde bekreftet at jeg er sikkret ....

Så da kan jeg puste lettet ut. :))

Så forresten en dokumentar om lyn på Discover for en stund siden. Der førte de lynet ned i en bøtte med sand :) det var stilig å se. Utrolig tynn stripe som slår ned!

Det er jo forskjell på banget som lynet lager når det slår ned i nærheten en buldringen ellers også

*s*

Hei,

Nei, det er ingen forskjell på hvor lynavlederen står - og det er hele poenget.

Det som braker er når lynet slår ned gjennom luften (fordi det er så varmt), og ikke når den "treffer" lynavlederen. Hvis lynavlederen står "langt vekke", så slår lynet ned i huset ditt, istedet for i avlederen.

Ledningen fra avlederen går alltid rett ned til jord - den kan ikke ledes "langt vekk".

En lynavleder gir ikke alltid beskyttelse, og når det lyner bør du fremdeles trekke ut alle kontakter (telefon, data, 230V, TV antenne, kabel) fra elektronisk utstyr.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Nei, det er ingen forskjell på hvor lynavlederen står - og det er hele poenget.

Det som braker er når lynet slår ned gjennom luften (fordi det er så varmt), og ikke når den "treffer" lynavlederen. Hvis lynavlederen står "langt vekke", så slår lynet ned i huset ditt, istedet for i avlederen.

Ledningen fra avlederen går alltid rett ned til jord - den kan ikke ledes "langt vekk".

En lynavleder gir ikke alltid beskyttelse, og når det lyner bør du fremdeles trekke ut alle kontakter (telefon, data, 230V, TV antenne, kabel) fra elektronisk utstyr.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Takk for svar :)

Du har en utrolig effektiv måte å skrive på, slik at folk skal fremstå som dumme.

Eller leser du så feil bare?

lurer virkelig på om det du gjør det med overlegg eller ei.....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sør.

Takk for svar :)

Du har en utrolig effektiv måte å skrive på, slik at folk skal fremstå som dumme.

Eller leser du så feil bare?

lurer virkelig på om det du gjør det med overlegg eller ei.....

Mvh

Hei,

Jeg forsøker bare å forstå hvilken informasjon du er etter, og besvare spørsmålene dine best mulig.

Det er ingen grunn til å føle seg "dum" fordi man spør - det er tross alt slik man lærer! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Hei Sør.

Takk for svar :)

Du har en utrolig effektiv måte å skrive på, slik at folk skal fremstå som dumme.

Eller leser du så feil bare?

lurer virkelig på om det du gjør det med overlegg eller ei.....

Mvh

Hallo?? Det skal visst en hel skuff med teskjeer til for at du Taj Mahal skal skjønne dette her. Sør prøver bare å få deg til å skjønne det her, ikke gjøre deg dum, noe han neppe kan påvirke den ene eller andre veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg forsøker bare å forstå hvilken informasjon du er etter, og besvare spørsmålene dine best mulig.

Det er ingen grunn til å føle seg "dum" fordi man spør - det er tross alt slik man lærer! :-)

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Det var godt det var slik jeg har trodd det var da.... men har lurt mange ganger

Men du vrir og vrenger selv når du gir info ;o)

Ingen tror at det lyner mer om man setter opp lynavledere for eksempel. Og ikke kan jeg se at du kunne forstå meg slik heller...

Å ja, jeg er hårsår til tider :-D

Flott du tar det som en mann ;o))

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...