Gå til innhold

Til legen /endo


kicki

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 26 år som fikk påvist endo for et par år siden (etter å ha prøvd å få barn lenge). I august 98 ble jeg operert (laparoskopi) og jeg gikk på Provera i 6 mnd for å hindre at mensen kom tilbake. 2 mnd etterpå ble jeg gravid, og i februar fikk jeg en nydelig sønn. Den siste kontrollen jeg var på på Haukeland, så legen til meg at hvis jeg ville ha flere barn måtte jeg bare begynne med en gang etterpå, jeg måtte ikke tenkte på prevansjon. Sønnen min er nå 8 mnd og jeg har hatt 3 menstruasjoner. Kan jeg vente et par menstruasjoner til eller bør vi begynne å prøve allerede nå?? Jeg har ikke lyst å gå gjennom en operasjon til, jeg synes det er bedre å ha kort mellomrom mellom barna enn langt. Jeg er redd jeg må ha en ny operasjon og med ventetid og tiden på et svangerskap kan det jo være snakk om 3 - 4 år. Ville jeg blitt prioritert ved en eventuell ny operasjon eller er barnløse først prioritert?? Egentlig passer det kjempeflott å få nr 2 neste sommer/høst så det er vel egentlig bare å sette i gang.

Vet dere noe om det er vanskelig å bli gravid med nr 2 pga av endo'en?? Den cysten jeg tappet var ca 5 cm i diameter og den på den andre siden var ca 1/2 parten, men den tok de ikke. Hvorfor tapper de ikke på begge sider når de først er igang??

Det ble mye spørsmål, så jeg håper at jeg får noen svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Vi vet det ikke med sikkerhet, men det synes å være lettere å få barn nr 2, spesielt hvis det ikke går så lang tid mellom. Det har liten hensikt å tømme cystene, de dannes gjerne fort på nytt. Man må åpne dem og forsøke å brenne endometriosevevet bort, ikke bare suge blodet ut. Lykke til med nr 2.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...