Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ofte isjias-lignende smerter på venstre side, med utstråling på baksiden av låret, på utsiden av låret, bak på leggen og kramper i tærne. Ofte mister jeg kraft og følelse i foten. Jeg går til en muskelterapaut, som masserer muskler rund venstre hofta, venstre rumpeball, venstre låret, osv. Han sier at jeg har piriformis syndrom. Men hva forårsaker dette? Jeg har tatt røntgen, CT og MR av korsryggen og hofta. Det eneste som er påvist er at jeg har en sakralisert L5 med noe forkalking på venstre side. Men alle sier at selve sakralisering er ingen plage; at det er mange som har det slik og ikke plages med dette. Men jeg lurer på om en slik sakralisering kan forårsake piriformis syndrom? Jeg har vært plaget i ca 8 år. Jeg går til kiropraktor med jevne mellomrom. Han løser opp det ledet på venstre siden. Jeg går av og til til muskelterapeut, som løsner opp piriformis. Men dette er bare lindrende og kortvarig behandling. Kan jeg bli operert for piriformis? Jeg har også vært i kontakt med en ortoped, som sa at han kan operere meg for sakraliseringa, men han forsto ikke at dette plaget meg.

Mitt spørsmål er derfor: Vil en operasjon for sakraliseringen ha noen effekt på plagene knyttet til piriformis?

Eller er en operasjon for piriformis et alternativ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5983-piriformis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære avpiri !

Jeg tviler sterkt på at dette med en sakralisert L5 virvel er årsaken til dine plager, som du skriver er dette et vanlig funn også hos personer som ikke sliter med ryggplager.

"Piriformissyndrom" er en tilstand som mange fysioterapeuter og en del leger mener eksisterer, mens andre er mer skeptisk. Det alle er enige om, er at ischiasnerven går gjennom en åpning mellom muskelbunter like ved musculus piriformis; den såkalte "piriformislosjen". Her tenker man seg da at det blir klem på ischiasnerven ved at denne åpningen blir for trang, og dermed oppstår smerteimpulser i ischiasnerven. Behandlingen blir da å "løsgjøre" disse musklene slik at det blir en slags avsvelling og bedre plass. Det å operere i piriformislosjen har nok aldri vært noen suksess.

Som du skjønner, har jeg ikke løst problemet for deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5983-piriformis/#findComment-31440
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest gullina

Jeg har nøyaktig de samme plager som deg, og har fått stilt diagnosen "Piriformis syndrom". Smertene er betydelig redusert etter jeg begynte med riktig behandling. Denne behandlingen/ strekkøvelsene kan du utmerket godt gjøre selv hjemme. Skulle gjerne kommet i kontakt med deg for å utveklse erfaringer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/5983-piriformis/#findComment-60334
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...