Gå til innhold

Kan det arves å være redd eller er det tillært


Raglan

Anbefalte innlegg

Jeg er redd edderkopper - livredd. Og jeg har skremt mine to unger til å ha samme redselen. Sønnen min synes de er ekle, men tar de, mens datteren vår er like hysterisk som moren.

Nå viser det seg at hennes 21 mnd. gamle sønn også er redd. Hun har vært veldig bevisst på å ikke vise at hun er redd småkryp - de har tatt i døde smådyr og beundret dem med : åh...så søt og snill den er ;-))

I går var det en møll på rommet hans og småen stivnet og i dag en edderkopp i taket. Ungen var stiv av skrekk.

Faren beskylder nå min datter for å ha skremt han, noe hun bedyer hun ikke har gjort.

Kan redsel arves - er det genetisk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler tror jeg.

Hvis barna ser at foreldrene er redde vil de tro at det er farlig, og derfor bli redd.

Noe tror jeg er nedarvet fra den tida vi bodde i bushen og måtte være på vakt ovenfor småkryp som hadde kraftig gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen få fobier synes å "høre til mennesket". Dette er angsten for slanger, edderkopper, høyder/stup og bråe lyder. Dette er sannsynligvis noe som henger igjen fra vi var dyr. Det er/var hensiktsmessig å være redd for dette.

Mange angstlidelser inkl. spesifikk fobi, som dette er, har betydelige genetiske årsaksfaktorer.

Læring av angst er også vanlig.

Her er svaret altså ikke enten/eller, men både/og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få fobier synes å "høre til mennesket". Dette er angsten for slanger, edderkopper, høyder/stup og bråe lyder. Dette er sannsynligvis noe som henger igjen fra vi var dyr. Det er/var hensiktsmessig å være redd for dette.

Mange angstlidelser inkl. spesifikk fobi, som dette er, har betydelige genetiske årsaksfaktorer.

Læring av angst er også vanlig.

Her er svaret altså ikke enten/eller, men både/og.

Takk for svaret. Det var interessant det du skrev.

Nå er vi 4. generasjon her med redsel for edderkopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke lære barna å være redd det samme som deg. Spesielt viktig så lenge dette ikke er noe å være redd for. Barna kan læres opp til å bli hysteriske uten grunn og det er stort sett bare til skade senere i livet.

Det er viktig å holde dette på ett riktig nivå ovenfor barna.Jeg blir litt oppgitt når hysteriske mødre eller fedre skremmer livet av barna for ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ikke lære barna å være redd det samme som deg. Spesielt viktig så lenge dette ikke er noe å være redd for. Barna kan læres opp til å bli hysteriske uten grunn og det er stort sett bare til skade senere i livet.

Det er viktig å holde dette på ett riktig nivå ovenfor barna.Jeg blir litt oppgitt når hysteriske mødre eller fedre skremmer livet av barna for ingenting.

"Jeg blir litt oppgitt når hysteriske mødre eller fedre skremmer livet av barna for ingenting."

Jeg har nok skremt mine ved å være hysterisk redd for edderkopper - jeg har jo hylt hver gang jeg har sett en av dem, men ikke denne unge moren det her er snakk om.

Hun er veldig bevisst på dette og forholder seg helt rolig når hun ser småkryp.

Og hvis du ser svaret til NHD så ser du at det ikke nødvendigvis har med skremming å gjøre

"Her er svaret altså ikke enten/eller, men både/og."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv er jeg livredd hunder og har faktisk funnet meg selv oppå stuebordet etter en mus kom inn i stua - da ble jeg forskrekket over min egen reaksjon - sto på et ben og IIIIIIIIIK'et - akkurat som Blondie ville ha gjort! hehehe.......... men Plutten elsker alle slags dyr! - hun kommer også trekkende med marker, larver, krabber etc. etc. - det har ho sikkert fra farssiden :-)

Jeg kan stå der og få helt panikk mens gubben tar med seg Plutta bort til et eller annet dyr som de skal stake og klappe på. Høyder takler de jo også - jeg står og blir helt kvalm!

Hehe, gubben hadde med farmor og Plutt over til Svinesund, -og Plutten skriker frydefullt fra baksetet til sin farmor: Nå brekker brua - vi detter ned!!! Nå brekker brua - vi detter ned!!!

Nå brekker brua - vi detter ned!!!

Og farmor er stiv av skrekk, mens Plutten ler hjerterått!

Huff - så det er ikke noe arvelig! :-)

Men edderkopper er jeg ikke redd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...